Gå til innhold

Samsung Pro815 VS. speilrefleks kamera

Anbefalte innlegg

jeg vurderer et nytt bedre kamera enn mitt nåværende Casio Exilim EX-Z40 4 megapixel (lommekamera)

Ville ha et speilrefleks kamera i begynnelsen, men nå er jeg så usikker.

Hva er fordelen med et speilrefleks kamera fremfor Samsung Pro815? Pro815 må være det beste kompakt kamera som jeg har funnet. Jeg tror ikke jeg kommer til å bytte objektiver/linser med det første hvis jeg kjøper speilrefleks. De objektivene er så dyre uansett.

Kan jeg klare å få gromsete/ufokusert bakgrunn ved et portrett bilde f.eks. ved Pro 815?

Så når jeg ska punge ut med 7000 kr (for Pro 815) - skal jeg likegodt kjøpe speilrefleks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var inne på det samme, og mitt første valg ble Panasonic FZ30. Jeg tenkte også at jeg ikke kom til å ha noen glede av et speilrefleks kamera.

Men på turen i Hellas, møtte jeg flere med speilrefleks, og fikk mer og mer lyst på dette selv. Og da jeg nå fikk muligheten til å kjøpe et til en grei pris, slo jeg til.

Og slik det ser ut nå, vil jeg nok bruke FZ30 minimalt, og konsentrere meg om speilrefleks kameraet.

Det blir liksom en nedtur når jeg nå tar bilder med FZ30 kameraet....litt surt siden jeg med minne brikker og ekstra batterier, betalte ca 7000 for alt....men slik er livet.

Tror faktisk jeg vil komme langt med to objektiver til mitt speilrefleks: 18-70 mm for "normal" foto og 70-300mm eller 55-200mm objektiv til tele zoom fotografering.

Og batteritiden er jo helt sykt bra på speilrefleks. Trodde den var bra på FZ30, men det var bare barnemat i forhold til D70'en (og det med et godt brukt batteri)

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

jeg gjorde det samme :blush: startede med FZ20, men 3 måneder - og 5000 billeder senere endte jeg med 350D.

jeg kender ikke 815, men fordelene ved spejlrefleks er i mine øjne mulighed for billeder ved høj iso - 1600 er absolut brugbart - og ingen udløserforsinkelse. Når man trykker på knappen, så går skuddet :thumbup:

men det er rigtigt de er dyrere og tungere.

hvis du har 7000 kr og gerne vil tage portræt, så ville jeg tage spejlrefleks, men spring kitlinserne over og køb det du vil have og har råd til

Lenke til kommentar
jeg gjorde det samme  :blush: startede med FZ20, men 3 måneder - og 5000 billeder senere endte jeg med 350D.

jeg kender ikke 815, men fordelene ved spejlrefleks er i mine øjne mulighed for billeder ved høj iso - 1600 er absolut brugbart - og ingen udløserforsinkelse. Når man trykker på knappen, så går skuddet  :thumbup:

men det er rigtigt de er dyrere og tungere.

hvis du har 7000 kr og gerne vil tage portræt, så ville jeg tage spejlrefleks, men spring kitlinserne over og køb det du vil have og har råd til

5939471[/snapback]

Dyrere og tungere kan diskuteres. En pentax *ist DL med 40mm pancake veier vel halvparten av det samsung sitt monster eller panazonic FZ30 gjoer...

Men hvis du bare skal kjoepe kit vil nok et panasonic FZ30 gi deg mer fotoglede. evt. en samsungsak. Tele er morsomt, og hvis du ikke tar mye bilder i "moerket" og bare skal bruke 18-55-brevstoetter saa faar du bedre bildekvalitet med FZ30. Er ogsaa litt enklere aa bruke.

Lenke til kommentar

Støtter nok at FZ30 og andre lignende kameraer er gode til det meste, også hvis du har behov for lang telezoom.

Men bakdelen med FZ30 er bilder tatt i lite lys. Så fort ISO verdien går til 200 eller over, blir det mye støy i bildene.

Dette er ofte en bakdel med kompaktkameraer. Dette slipper du stort sett med speilrefleks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...