chma Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Har sett og prøvd TYPO, Joomla & Ez sine demoer uten å bli helt klok på hva en skal velge. Driver å setter opp en liten portal/mini community. Det skal skrives reiserapporter, bildeserier legges ut, videoreportasjer osv. Vi ett par stykker med varierende teknisk/data erfaring som skal kunne skrive og oppdatere innholdet enkelt. Fra relativt grønne til meg som skal sette dette opp å få det til å fungere og forklare for resten hvem hva hvor. Er ikke låst til en plattform da jeg kun har domenet klart og ikke webhotell. Har som nevnt sett på de over samt dotnetnuke. Har og søkt litt rundt uten å finne de helt avgjørende grunnene til å gå for det ene eller det andre. Problemet er at en del av det jeg trenger finnes som extensions til alle de store cms systemene, men ikke i demoene som ligger på nett og jeg har ikke noe sted å teste dem da det domenet jeg har webplass med er Windows og ikke linux. Noen med litt erfaring som har kloke ord å dele med meg/oss? Krav,- er "må ha", + helst, men ikke ett vesentlig krav: Nyhets/Blog system -Enkel plassering av bilder/linker -Kunne sette inn link enkelt til feks. video eller galleri Bildegalleri -Laste opp via admin side -Laste opp til mappe via ftp for så å legge til mappe i galleri -Auto resize av bilder + vannmerkingsmulighet hadde vært ønskelig + Lage bildegalleri av bilder som er lastet opp til nyhetsnotis/blog Video -Laste opp via admin side, småklipp -Laste opp til mappe via ftp for så legge til video fra mappen -Mulighet til å spille av eller laste ned -Må håndtere Quicktime filer Admindelen: -Mulighet for å "dummened" grensesnittet slik at kun jeg som admin får opp oppsettet av cms systemet, mens resten kun ting som påvirker innholdet. - Ikke for heavy grafikk osv i admindelen da en del oppdateringer må gjøres over modem/3g kort og det er jo som kjent ikke HELT god dekning på dette i hele Norge pr. idag. Lenke til kommentar
a_f Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Du kan se på denne siden. Står ganske mye om de forskjellige CMS. Jeg er ganskee grønn på det området sjøl, men satt hele påska og prøvde meg på forskjellige systemer. Har funne 2 favoritter : Postnuke og PHP-Fusion. Av en eller annen grun, så frister den sistnevnte mest. Lenke til kommentar
chma Skrevet 18. april 2006 Forfatter Del Skrevet 18. april 2006 Har kikket mye der og prøvd, "problemet" er jo at det er helt basic setup som kjøres som demo. Er helt avhengig av at håndteringen av Media er bedre via extensions på samtlige enn de demoene som ligger ute, men dette har jo som sagt noe å gjøre med at det er helt "ribba" demoer som kjøres. Har brukt mambo før på en nettside så vet at det funker, Joomla vet jeg med andre ord funker og er relativt greit å sette opp. En ting til jeg aller helst hadde sett er mulighet støtte for to språk på nettsiden enklest mulig. Så det er nok å oversette det til feks. Engelsk uten masse ekstra jobb ut over det. Lenke til kommentar
a_f Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Du kan jo installere dem lokalt på pc'en din for å teste dem helt ut.... det var det jeg gjorde.... Lenke til kommentar
kjetil_b Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Kan kan anbefale Drupal i massevis. Har brukt det på flere sider og det har de fleste funksjoner du trenger. Det har fått masse skryt, og en ny versjon som er enda bedre kommer ganske snart. Ta en titt. Og ja, www.spreadfirefox.com bruker Drupal. Lenke til kommentar
chma Skrevet 18. april 2006 Forfatter Del Skrevet 18. april 2006 (endret) Skal ta en kikk på drupal, har prøvd å få det satt opp på IIS servern som jeg har domene på nå, men fungerte ikke helt som det skulle. Glemte nok drupal når jeg rabla ned de jeg har sett på... Sånn som det ser ut nå er Joomla, Drupal og evnt EZ sammen med TYPO de som virker som har allt. Der er og litt av problemet med de to siste, Ez og TYPO er omfattende for å si det pent, hvertfall det intrykket jeg sitter igjen med. Selv for artikkelforfattere som for ett dummet ned grensesnitt så virket hvertfall TYPO veldig omfattende, sikkelig, men ikke tilpasset at hvermansen skal kunne bruke det enkelt og greit. Endret 18. april 2006 av chma Lenke til kommentar
chma Skrevet 4. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2006 Da er webhotell på plass og de inkluderte faktisk instalasjonsveivisere for Mambo, Typo og wordpress i Plesk admin:) Nå gjenstår bare å instalere drupal manuelt å begynne testingen. Mambo er jeg litt kjent med Typo virker nesten overveldene omfattende Wordpress, enkelt og oversiktlig, må legge til masse moduler for å få det slik vi ønsker... Drupal som ikke er oppe enda i 4.7 ser det ikke ut til at ett par av modulene jeg trenger er oppdatert til enda Om noen skulle ha erfaring med TYPO....jeg lytter!! Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Typo3 kan vel bare avskrives fra listen din med en gang. Typo3, der "3" står for tykkelse på brilleglassene (cm) du må anskaffe, veier mye. Ville heller gått for en lettvekter i dette tilfellet. For meg høres dette ut som en WordPressinstallasjon med noen par plugins. WordPress er genialt, selv om det ikke er et eggleggende, melkproduserende og overmennesklig produkt. Communitiet er overlegent. Anbefaler WP! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå