Gå til innhold

Overklokking skapte tidsrevne

CrazyProfessor

Anbefalte innlegg

I et par sekunder ble man vitne til at det ble skapt en tidsrevne da en hacker i går overklokket sin 750 MHz Coppermine Pentium III processor og kjørte den i 1,6 GHz. Overklokking har lenge vært antatt for å være en av de viktigste årsakene til drivhuseffekten, men dette er første gangen at selve tiden har blitt skadet.

En amanuensis ved Teknologisk Institutt sier dette om hendelsen:

" - Det virket som om prosessoren jobbet så kjapt at den utførte instruksjoner selv før noen kommandoer nådde frem til prosessoren. Dette skapte en liten tidsrevne igjennom hvilket en del av moderkortet ble forflyttet til et parallelt univers."

Ingen ble skadet under episoden, men den ulykkelige hackeren (i hackerkretser bedre kjent som Speed Freak) sier følgende om det som hendte: " - Jeg er skikkelig forbannet. Ikke bare mistet jeg en splitter ny Alpha kjølevifte, men min Coppermine processor tok også kvelden. Jeg ringte til forsikringsselskapet men de sa at tidsrevner ikke dekkes av innboforsikringen."

Forskere hos Intel har lenge advart mot at noe slikt kunne komme til å skje og har utrustet sine senere prosessorer med overklokkingsbeskyttelse. EU-parlamentet jobber i disse dager med et forslag som innebærer at de som vil kjøpe en Alpha kjølevifte eller lignende må vente i tre dager før de kan få varene (dette er etter modell fra de regler som gjelder for våpenkjøp i USA.)

En spesialist på overklokking uttaler at " - Dette forslaget kommer ikke til å forhindre overklokking. Det kommer bare til å skape et svart marked for prosessorer uten overklokkingsbeskyttelse. De aller fleste som overklokker sine prosessorer kjøper sine varer direkte fra Taiwan."

----

Hirrhirr...

----

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...