Gå til innhold

Noe galt med mitt D50?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne fargeforskyvingen er bare typisk for de greinene som er i fokus.

Jeg tipper derfor på kromatisk aberasjonsfeil med objektivet.

Men jeg synes ikke det er så skjemmende i alle fall.

Ikke feil på kamera, og ikke mye å bry seg om.

Bra fanget forresten!

Lenke til kommentar

"Hva betyr kromatisk aberrasjonsfeil?"

Problemet er belyst her. Idag løses problemet veldig enkelt i f.eks. Adobe Camera Raw som har en justering for denne feilen.

Kromatisk aberrasjon og tønne- og putefortegning er matematisk relaterte og lar seg derfor lett ordne med programvare.

Lenke til kommentar
Kromatisk abrasjon (CA) er en fargeglidning som oppstår i kontrastområder. Jeg synes det er rart at det har oppstått på hele greinen, og ikke bare i utkanten. Det har jeg aldri sett før.

5937607[/snapback]

Derfor jeg stussa, har aldri sett dette før i denne store graden, takker til alle som syns bilde er fint... viste ikke jeg hadde fått den i flyvende/lettende stilling!

Lenke til kommentar

Jeg tror dette er CA. Tipper dette er et utsnitt av et betydelig større bilde, er det det? I så fall kan det forklare at det tilsynelatende er mye CA (men mindre i forhold til det totale bildet).

Er bildet tatt med kit-objektivet? I så fall er det vel på maks zoom, som kun er på 55mm... Og de fleste objektiver får litt problemer i zoomgrensene sine.

Lenke til kommentar
Dette er tatt med kit objektivet til F75 jeg hadde før (har ennå) 75-300, ja er utnitt av største bilde kval :)

5938588[/snapback]

Flott motiv ja, men KA'en er hårreisende! Merkelig hvordan den opptrer nærmest som flekker på fuglens bryst og rundt om kring på grenene. Jeg har heller ikke sett noe sånt før.

Bjørn Rørslett gir jo ikke dette objektivet stående ovasjoner, for å si det sånn:

http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_03.html

"There is no ED glass here so colour fringing at the tele settings can be quite visible. Flare and ghosting can seriously degrade image rendition, too."

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Dette er antakelig et problem som gjør seg spesielt gjeldende på rimelig optikk fra den analoge tidsalderen, og sikkert enda mer gjelder det zoom, mens eldre kvalitetsoptikk ofte gir oppsiktsvekkende gode resultater, fordi disse er så godt korrigert fra feil, altså når feil ikke er tilstede, kan ikke følsomme digitale bildebrikker/forsterker forstørre dem opp (0x0=0). Kvalitetsoptikk kan også ta bilder ved lavere ISO, slik at forsterkningen blir mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...