Gå til innhold

Hva skjer med norge når oljen tar slutt?

Anbefalte innlegg

Vi har jo disse thoriumreservene. I siste Teknisk Ukeblad foreslår noen at Norge støtter forskning på bruk av thorium i reaktorer. Høres ut som en glimrende investering i fremtidig inntjening.

6064364[/snapback]

og hvor gjør vi av avfallet?

6064402[/snapback]

Thorium er vel ikke på langt nær så farlig som Uran? En annen ting, når kan vi regne med å bruke hydrogen? Norge burde satset mer på forskning. Vi burde verdt verdensledende på mange flere områder.

6064414[/snapback]

hydrogen i fusjonskraft (som i hydrogenbombe) har jeg snakket for de siste 2 sidene. eller tenker du på hydrogens varmekapasitet som i jordvarme i gulvet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi har jo disse thoriumreservene. I siste Teknisk Ukeblad foreslår noen at Norge støtter forskning på bruk av thorium i reaktorer. Høres ut som en glimrende investering i fremtidig inntjening.

6064364[/snapback]

6064402[/snapback]

Thorium er vel ikke på langt nær så farlig som Uran? En annen ting, når kan vi regne med å bruke hydrogen? Norge burde satset mer på forskning. Vi burde verdt verdensledende på mange flere områder.

6064414[/snapback]

hydrogen i fusjonskraft (som i hydrogenbombe) har jeg snakket for de siste 2 sidene. eller tenker du på hydrogens varmekapasitet som i jordvarme i gulvet?

6064437[/snapback]

Tenkte på som i hydrogenbombe, beklager at jeg var litt for slapp til å lese de andre sidene.

Lenke til kommentar

6064364[/snapback]

6064402[/snapback]

Vi får ikke noe avfall av å eksportere thorium. :).

Videre lager thorium mye mindre avfall en vanlige reaktorer.

Edit: Ved å støtte forskning kan man gjøre at andre land blir interessert i å bygge thoriumreaktorer -> eksport av thorium. Pluss eventuelt bygge reaktorer selv også.

Når det gjelder hydrogen så sliter man vel fremdeles med å finne en virkelig god måte å fremstille det på?

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Vi får ikke noe avfall av å eksportere thorium. :).

Videre lager thorium mye mindre avfall en vanlige reaktorer.

Edit: Ved å støtte forskning kan man gjøre at andre land blir interessert i å bygge thoriumreaktorer -> eksport av thorium. Pluss eventuelt bygge reaktorer selv også.

Når det gjelder hydrogen så sliter man vel fremdeles med å finne en virkelig god måte å fremstille det på?

6064557[/snapback]

stod ikke eksportere i forrige post. men isåfall er det greit for meg:P thorium gir (selfølgelig) avfall.. men thorium har kortere halveringstid og mindre gammastråling om jeg ikke har skjønt feil..

Lenke til kommentar
Nå mener man at kun ca. 1% av alle oljereservene i Nordsjøen er funnet da. Sto i Aftenposten i går eller på lørdag.

6065395[/snapback]

det skal blodig gode kilder til å få meg til å tro det..

aftenposten er ikke en troverdig kilde, vet du hvilke ressurser de brukte?

Lenke til kommentar

Dagens næringsliv har en artikkel om det samme. Ingressen er Bare én prosent av oljen som engang ble dannet i Nordsjøen er hittil funnet, viser en ny doktorgradsavhandling, men resten av artikkelen er mer moderat, bl.a. Fredag forsvarte Justwan sin doktoravhandling i Bergen og understreket da at det er umulig å si hvor mye olje som fortsatt kan bli funnet i området.

Forfatteren, Holger Justwan, ser ikke ut til å ha lagt ut avhandlingen sin på nett ennå, men når den kommer så skal jeg lese den.

Lenke til kommentar
Nå mener man at kun ca. 1% av alle oljereservene i Nordsjøen er funnet da. Sto i Aftenposten i går eller på lørdag.

6065395[/snapback]

Er mengder med olje overalt under hav bunnen, men sånne små pytter er det litt vanskelig og utvinne med + i regnskap boka.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

6065395[/snapback]

Er mengder med olje overalt under hav bunnen, men sånne små pytter er det litt vanskelig og utvinne med + i regnskap boka.

6084373[/snapback]

av de feltene dem finner er det vel begrenset hvor mye dem kan hente opp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...