Gå til innhold

Hva skjer med norge når oljen tar slutt?


Anbefalte innlegg

Man kan ikke stappe fusjonsreaktorer inn i privatbiler. Man vil fortsatt trenge andre energibærere i mange sammenhenger.

 

Olje er også en bestandel i svært mange produkter rundt omkring, uten at jeg vet hvor avhengig vi er av mineralolje. Olje kan jo produseres på andre måter også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tipper du har hørt om el-biler.. bensin er jo bedre drivstoff, men tilnærmet lik gratis drivstoff slår nok bedre an hos folk flest.. angående teknologien så er den verken lønnsom eller sikker enda..

 

Fusjonskraftverk utvinner energi av at atomkjerner smeltes sammen..å starte en slik reaksjon krever mye energi, men når den er satt i gang kan man bruke en sammensmelting til å starte den neste i en kjedereaksjon.. det er stor fare om det skulle komme ut av kontroll.. fusjonsbomber (samme grunnteknologi brukt i bomber) kan utslette store deler av jorden..

 

edit: står litt om utvikling og bruksområde (på norsk) her.. http://no.wikipedia.org/wiki/Kjernefysisk_fusjon

Endret av lathorv
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Har ikke satt meg så mye inn i oljepolitikken, men er det sånn at vi selger oljen for penger nå? Vi oppbevarer ikke oljen?

Tenker på om noen andre enn Norge skulle beherske kontrollerte fusjonsreaksjoner.. Da vil vel olje i oljeform være vært 0 og niks. Blir jo en annen sak om oljen allerede er omsatt i penger.

Et fusjonskraftverk vil, når (hvis) noen lykkes med det, produsere bortimot uendelig med energi og alle andre energikilder vil være overflødige (med unntak av solen).

6056313[/snapback]

 

Vi selger olje nå ja, såvidt jeg vet selger vi olje frem i tid også.. Vi sitter jo på en del olje som vi ikke har utvinnet ennå, men på grunn av de kjempehøye oljeprisene for tiden (hvis det blir krig i Iran blir de enda høyere) kan vi nå utvinne olje der det tidligere var ulønnsomt. Dette har ført til at blant annet Snøhvitfeltet, som egentlig var et marginalt lønnsomt prosjekt for å øke sysselsetting og verdiskapning i nord, er nå med dagens priser en pengemaskin. Det samme gjelder utvinningen av olje fra oljesand blant annet i Canada, som tidligere med lavere oljepriser ikke var lønnsomt.

 

Så klart vil det komme alternative energiformer, men når og hvordan vet vi ikke ennå. Dessuten er atomkraft risikabelt, uansett hvilken form, så det er ikke realistisk å anta at den kommer til å ta over for oljen fullstendig på kort sikt. Det finnes jo biler som går på planteoljer (mener at Kurt Oddekalv kjørte rundt i en) men jeg anser det som svært tvilsomt at vi kan erstatte hele verdens oljeetterspørsel med slike alternative metoder. Og som nevnt tidligere, en liten atomreaktor inni hver eneste bil er et lite sannsynlig konsept.

 

Men personlig tror jeg ikke at vi vil komme til å klare å selge olje for over 50 dollar fatet over lang tid, høye oljepriser og det faktum at det forurenser vil føre til at folk vil bli enda mer giret på å finne substitutter. Derfor er det viktig å selge unna og spare nå, som prisen er såpass høy.

Lenke til kommentar

jeg snakker ikke om å putte atomreaktorene inni bilene, jeg snakker om energioverføring i form av batterier og om mulig; brenselcelleteknologi.

 

atomreaktor i hvert kjøretøy ville betydd undergang. fusjonskraft vil nok komme.. jeg tror det er et tidsspørsmål.. tipper vi har det innen 100 år.

skrev at det i seg selv er risikabelt jeg og tror jeg.. en kontrollert fusjonsreaksjon er ikke gjort enda så vidt jeg vet. og vi skal ha 110% kontrollerte reaksjoner før vi starter utvinning av kraft fra dem..

Lenke til kommentar

Batterier er foreløpig en langt dårligere energibærer enn oljeprodukter som bensin o.l. Så inntil det endrer seg, så vil ikke kjernekraftverk kunne erstatte oljen.

 

Tenk deg en "langtur" Oslo-Trondheim, og du må ta en ti-timers pause på Dombås for å lade batteriene.... Ikke helt like praktisk som bensin ennå...

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Kan økt satsing på turisme være en idè? Norge er jo ganske eksotisk.. Litt hvertfall :)

6062442[/snapback]

 

vi satser allerede på turisme, tror ikke det er mer å hente i inntekter enn det vi allerede har gått in for.

Lenke til kommentar
Kan økt satsing på turisme være en idè? Norge er jo ganske eksotisk.. Litt hvertfall :)

6062442[/snapback]

 

vi satser allerede på turisme, tror ikke det er mer å hente i inntekter enn det vi allerede har gått in for.

6062540[/snapback]

 

Ja, for i tiden framover skal det blant annet satses massivt på turistveger. Nå gjelder det bare å få markedsført seg ordentlig i utlandet.

Lenke til kommentar
Batterier er foreløpig en langt dårligere energibærer enn oljeprodukter som bensin o.l. Så inntil det endrer seg, så vil ikke kjernekraftverk kunne erstatte oljen.

 

Tenk deg en "langtur" Oslo-Trondheim, og du må ta en ti-timers pause på Dombås for å lade batteriene.... Ikke helt like praktisk som bensin ennå...

6060686[/snapback]

jeg nevnte også noe om brenselceller som er på vei inn i teknologien nå.. er under utvikling.. siden jeg pratet om fusjonskraft vil dette uansett ligge litt frem i tid..

jeg vet selv ikke så mye om brenselceller, men på kjemiforedrag for klassen hørte jeg at det skulle få en bærbar PC til å virke et helt (effektivt) år uten lading.

Lenke til kommentar

Når Oljen tar slutt ja, blir nokk litt kjipere for Norge uten tvil, men kom igjen da Norge har mange andre Råmaterialer også. Ikke glem at Norge produserer 12% av verdens forbruk av Silisium (2001).

Norge har også flere ting som vi eksporterer feks Black Metal ;)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
Når Oljen tar slutt ja, blir nokk litt kjipere for Norge uten tvil, men kom igjen da Norge har mange andre Råmaterialer også. Ikke glem at Norge produserer 12% av verdens forbruk av Silisium (2001).

Norge har også flere ting som vi eksporterer feks Black Metal  ;)

6063960[/snapback]

 

Tjener ikke i nærheten så mye på det som vi gjør på olje.

Lenke til kommentar
Tjener ikke i nærheten så mye på det som vi gjør på olje.

6064221[/snapback]

 

det har du sikkert ikke sett kilder på, men stemmer selfølgelig. sicilium er ikke en sikker eksportvare. nesten alle land har selv tilgang på silicium, bare at ikke Norge har noen satset på utvinning. det lønner seg ikke med for mange "produsenter".

Lenke til kommentar
Når Oljen tar slutt ja, blir nokk litt kjipere for Norge uten tvil, men kom igjen da Norge har mange andre Råmaterialer også. Ikke glem at Norge produserer 12% av verdens forbruk av Silisium (2001).

Norge har også flere ting som vi eksporterer feks Black Metal  ;)

6063960[/snapback]

 

Tjener ikke i nærheten så mye på det som vi gjør på olje.

6064221[/snapback]

 

Tjener da mer på black metal enn det? :!:

Lenke til kommentar
Når Oljen tar slutt ja, blir nokk litt kjipere for Norge uten tvil, men kom igjen da Norge har mange andre Råmaterialer også. Ikke glem at Norge produserer 12% av verdens forbruk av Silisium (2001).

Norge har også flere ting som vi eksporterer feks Black Metal  ;)

6063960[/snapback]

 

Tjener ikke i nærheten så mye på det som vi gjør på olje.

6064221[/snapback]

 

Tjener da mer på black metal enn det? :!:

6064342[/snapback]

 

Tenkte helst på silisiumeksporten ;)

Lenke til kommentar
Vi har jo disse thoriumreservene. I siste Teknisk Ukeblad foreslår noen at Norge støtter forskning på bruk av thorium i reaktorer. Høres ut som en glimrende investering i fremtidig inntjening.

6064364[/snapback]

og hvor gjør vi av avfallet?

6064402[/snapback]

 

Thorium er vel ikke på langt nær så farlig som Uran? En annen ting, når kan vi regne med å bruke hydrogen? Norge burde satset mer på forskning. Vi burde verdt verdensledende på mange flere områder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...