Gå til innhold

Hva skjer med norge når oljen tar slutt?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Axby2kEH
Om i ikke så altfor lang framtid vil oljen og gassen i nordsjøen ta slutt.

 

hva vil skje med økonomien til norge da?

å satse på industri i norge er jo litt tafatt da neste alle firmaer med overskudd blir solgt til utlandet, med ekspertisen og alt. skammelig synes nå jeg!

 

Olja vil jo en dag ta slutt, man kommer ikke utenom det, hva vil det ha å si for norge?

vil vi se redusert levestandard i landet?

 

har hørt at det er lagt langsiktige planer for hva vi skal gjøre når oljen en dag tar slutt, noen som vet hva disse innebærer?

5936685[/snapback]

 

Handlingsregelen lille venn :) Realavkastningen av oljefondet er estimert til å være 4%. Dette betyr at vi kan bruke 4% av oljefondet HVERT år, og det vil aldri ta slutt. Det vil bli snakk om størrelser som 500 milliarder årlig i 2030 (vi bruker nå 60-70 mrd). Men vi har ingen garanti for at dette skal skje, kommer en populistisk idiot til makten og bruker mer enn 4% vil de ta slutt. Og da sliter vi. Skikkelig.

 

Det er svært få som faktisk vet hvordan oljefondet fungerer og det faktum at det aldri vil ta slutt om man forvalter det skikkelig, og det sanker FrP stemmer på... I tillegg vil Norge gradvis legge ned konkurranseutsatt industri og spesialisere seg på serviceyrkene i stedet for. I tillegg blir gass, alternativ kraft og liknende mer interessant. Og vi har jo både turisme og fisk i tillegg... Det er i tillegg helt komplett umulig for et land å bli utkonkurrert på alle områder, så vi ordner oss på et vis :)

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Handlingsregelen lille venn :) Realavkastningen av oljefondet er estimert til å være 4%. Dette betyr at vi kan bruke 4% av oljefondet HVERT år, og det vil aldri ta slutt. Det vil bli snakk om størrelser som 500 milliarder årlig i 2030 (vi bruker nå 60-70 mrd). Men vi har ingen garanti for at dette skal skje, kommer en populistisk idiot til makten og bruker mer enn 4% vil de ta slutt. Og da sliter vi. Skikkelig.

5986267[/snapback]

Tror vi sliter mer ved en eventuell internasjonal konjunkturnedgang som kan føre til negativ avkastning og et massivt verditap.. Da kunne vi ønsket at vi hadde bygget opp infrastruktur istedet..

 

edit Leif. han er overalt..

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

På grunn av rentes rente effekt og eksponentiell vekst vil vi tape stort på å bruke mye av oljepengene nå. Dessuten skaper slikt et stort press i økonomien om det ikke gjøres forsiktig, som kan skyte renten i været.

 

I tillegg er det jo et morsomt faktum at Carl I. Hagen foreslo å selge oljereservene våre (i og for seg ikke så dum idé helt til du kommer til prisen) som var under 100 mrd kroner :!: Det er ikke alltid at det som virker smart og populært NÅ er det som er smart 30 år frem i tid.

Lenke til kommentar
På grunn av rentes rente effekt og eksponentiell vekst vil vi tape stort på å bruke mye av oljepengene nå. Dessuten skaper slikt et stort press i økonomien om det ikke gjøres forsiktig, som kan skyte renten i været.

5986360[/snapback]

Snodig at det er helt OK at vi sender store summer til utlandet uten at noen klager på at det ødelegger økonomien deres. Pengene i oljefondet er tross alt investert rundt om kring. Men men, økonomi kan være komplisert..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Renten påvirkes av hvor mye det offentlige holder med ting, bygger sykehus, veier etc. Dessuten vil en investering på noen mrd i USA påvirke økonomien som helhet enn i Norge, det har rett og slett med størrelser å gjøre. Jeg sier ikke at det er negativt å investere i infrastruktur, det er jo en veldig god idé. Men denne opptrappingen må skje gradvis hvis ikke får økonomien sjokk, og det er egentlig det hele handlingsregelen handler om, å venne oss og økonomien til å bruke stadig mere oljepenger.

Lenke til kommentar
Renten påvirkes av hvor mye det offentlige holder med ting, bygger sykehus, veier etc. Dessuten vil en investering på noen mrd i USA påvirke økonomien som helhet enn i Norge, det har rett og slett med størrelser å gjøre. Jeg sier ikke at det er negativt å investere i infrastruktur, det er jo en veldig god idé. Men denne opptrappingen må skje gradvis hvis ikke får økonomien sjokk, og det er egentlig det hele handlingsregelen handler om, å venne oss og økonomien til å bruke stadig mere oljepenger.

5986422[/snapback]

Er vel ingen som jeg vet om som vil bruke hele oljefondet på en gang heller. Forresten er pengepolitikken i Norge slik at renten styres av sentralbanken ut ifra et inflasjonsmål. Eller, hvis det er realrenten du tenker på så er det forsåvidt korrekt, men det spiller også inn hva man bruker pengene på.

Lenke til kommentar
Snodig at det er helt OK at vi sender store summer til utlandet uten at noen klager på at det ødelegger økonomien deres. Pengene i oljefondet er tross alt investert rundt om kring. Men men, økonomi kan være komplisert..

5986382[/snapback]

Ja det er snodig, for i realiteten betyr dette at oljefondet hjelper konkurrenter til norsk industri ved å stille med kapital.

 

Det er riktig at renter gir eksponensiell vekst, men glem ikke at inflasjonen også er det. Hva er 500 milliarder om 30 år?

 

Å si at en får bedre avkastning på pengene ved å investere i utlandet enn å investere i Norge (utdanning, forskning, utvikling, teknologi, infrastruktur med mer), er etter min mening en gigantisk fallitterklæring. USAs investering i gode veier har etter sigende gitt store (og varige) avkastninger, hvorfor dette ikke kan fungere i Norge har jeg aldri sett noen forklaring på.

 

Er det typisk norsk å være under middels god?

Lenke til kommentar

Skulle vi ha investert oljefondet kun i norge(eller betydelig del) så ville 2 ting ha skjedd. Ene er at vi ville blitt beskyldt av andre land for å subsidiere kun oss selv, som er konkuransevridende, ergo ikke lov.

Det andre er at vi ikke har så mange bedrifter i norge som ville ha gitt oss god nok avkastning til samme sikkerhet.

 

Men nå har det jo kommet for en dag at vår sparing i oljefondet er et patetisk forsøk. Andre land har jo spart mye mer, og de hakke olje engang.

 

Så vi har faktisk ikke så mye på bok når alt kommer til alt. Igjenn så er vi en fis. Selvoppskrytte navlebeskuende tullinger er det vi er.

 

Jeg syns det blir bare mer og mer tøv i norsk politikk og økonomi.

Lenke til kommentar
Atomkraft, nærmere bestemt thorium. Vi sitter på 170 000 tonn thorium (Kilde), hvis dette slår gjennom som brennstoff for atomkraftverk er vi sikret en god inntektskilde til vi finner på noe annet.

5982789[/snapback]

 

Så at Norge var nummer tre på listen her. Men lurte på hvor mye energi man får ut av 1 tonn thorium? I tillegg lurte jeg på om du vet hvor mye thoriumreservene til Norge kan være verdt dersom det slår igjennom som brennstoff for atomkraftverk!

5983797[/snapback]

 

På grunn av det enorme energipotensialet til radioaktivitet vil et tonn thorium gi _mye_ energi. Hvis man antar at 0.1% av massen i thoriumet blir omgjort til energi i prosessen vil dette gi 25 milliarder kilowatt-timer i varmeenergi. (E=MC^2; E=(1 kg masse)(lysets hastighet - 299792458 m/s)^2 )

 

For å svare på det andre spørsmålet ditt, uranium koster nå i overkant av $50 per kilo, og jeg vil anta at prisen på thorium kommer til å være mye det samme; mye potensiale med andre ord.

Endret av Xeenon_
Lenke til kommentar
For å svare på det andre spørsmålet ditt, uranium koster nå i overkant av $50 per kilo, og jeg vil anta at prisen på thorium kommer til å være mye det samme; mye potensiale med andre ord.

 

Hvis thorium vil koste $50 per kilo vil det si at vi kan selge våre 170 000 tonn for ca. NOK 54 mrd med dagens dollarkurs. Det er før man trekker fra kostnader for utvinning osv. Det er med andre ord ikke så mye penger og hente på dette.

 

Jeg nevnte i et tidligere innlegg at Norge har verdens desidert største kullreserver (Offshore.no). Eneste problemet er å få utvunnet energien i dette kullet. Klarer vi å løse det problemet trenger aldri Norge å bekymre seg for økonomien igjen.

Endret av Reincard
Lenke til kommentar

Ulandsgjeld, det er noe styggeskap i følge de som driver veldedighet rundt om i verden. Norge har en tendens til å slette slik gjeld. Men med en gang det er snakk om å investere penger i fond som igjen betyr investering i verdier i de samme landene, som igjen skal gi oss enorm avkastning, det er tydeligvis greit. Dobbeltmoral?

Lenke til kommentar
Men nå har det jo kommet for en dag at vår sparing i oljefondet er et patetisk forsøk. Andre land har jo spart mye mer, og de hakke olje engang.

 

Nå er det jo slik at Norge stort sett bare har olje og gass. Vi har jo andre store eksportnæringer som fisk i tillegg, men ingenting som kan måle seg med petroleum. Jeg er rimelig sikker på at disse andre landene du snakker om som har spart mer enn oss har andre store industrier. Vi må huske at petroleumsvirksomheten i Norge er relativt ny. Det er ikke lenge siden Norge var et fattig land. I dag er vi blant de rikeste i verden, det beste landet å bo i ifølge FN og vi har klart og spare endel. Tenk på hvordan Norge hadde vært uten olje og gass. Sparingen som Norge har drevet med til nå, og forhåpentligvis fortsette med i årene som kommer, vil nok komme landet til gode når petroleumsvirksomheten begynner og forsvinne.

Endret av Reincard
Lenke til kommentar
Tenk på hvordan Norge hadde vært uten olje og gass. Sparingen som Norge har drevet med til nå, og forhåpentligvis fortsette med i årene som kommer, vil nok komme landet til gode når petroleumsvirksomheten begynner og forsvinne.

Hadde ønsket det, da hadde vi sluppet politikere og andre som er så penge-gale og alt det avgift tullet. Norge er jo ikke akkurat det landet jeg vil bo i når man har mye penger, tanke på kostnadene på ting. Sverige har klart seg, Tyskland har like mye gjeld som Norge har på bok, klarer seg bra. Norge burde satse på f.eks. utdannelse til folk istedenfor å legge ned masse annet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-Axby2kEH

Norge satser ganske hardt på utdannelse, bare det at vi kan ta hele skolegangen inkludert universitetsutdannelse gratis er jo ikke akkurat noen selvfølge. Selvsagt er ikke skolesystemet perfekt, men det satses på utdanning.

 

At Tyskland klarer seg bra, noe _M@ts_ påstår de gjør er i hvertfall en stor overdrivelse. Landet sliter med høy strukturell arbeidsledighet og sosiale problemer som følger av det...

 

Det faktum at ting i Norge er dyrt kompenseres jo til stor grad av et høyt lønnsnivå. Det er heller ikke gitt at mangelen på oljeinntekter hadde gjort at vi hadde hatt mindre avgifter og skatt.

Lenke til kommentar
Norge satser ganske hardt på utdannelse, bare det at vi kan ta hele skolegangen inkludert universitetsutdannelse gratis er jo ikke akkurat noen selvfølge. Selvsagt er ikke skolesystemet perfekt, men det satses på utdanning.

Jeg har hørt i en årrekke at Norge satser på utdanning. Stort sett har det da bare blitt med praten, og det er jo billig. Har du kilder som underbygger at man har begynt å ta utdanning alvorlig i dette landet? Det ville være gledelig (og overraskende) om det var sant, for det er ingen tvil om at utdanning er viktig.
At Tyskland klarer seg bra, noe _M@ts_ påstår de gjør er i hvertfall en stor overdrivelse. Landet sliter med høy strukturell arbeidsledighet og sosiale problemer som følger av det...

 

Det faktum at ting i Norge er dyrt kompenseres jo til stor grad av et høyt lønnsnivå. Det er heller ikke gitt at mangelen på oljeinntekter hadde gjort at vi hadde hatt mindre avgifter og skatt.

6054412[/snapback]

Det er en alminnelig men alvorlig overforenkling å si at lønnsnivået er høyt i Norge, faktisk for folk med utdanning over 4 år er lønnsnivået lavt sammenlignet med andre land det er naturlig å sammenligne oss med. Derimot er lønnsnivået høyt for de med kortere utdanning, en følge av at lønn varierer lite med utdanning i Norge.

 

Dessverre har ikke alle fått med seg dette, se bare på hva divere politikere kan få seg til å si. Mer alvorlig er det at selv industriledere tror på dette, hvilket gjør at også høyteknologiske yrker blir outsourcet til Kina og India. At dette ikke gir gevinst, kommer som julaften på kjerringa hver gang. Jeg har selv personlig erfaring i dette i større grad enn jeg igrunnen setter pris på, så jeg blir ganske matt når jeg hører ledere drar frem klisjeene.

 

Selv i Sverige er gevinsten minimal. Jovisst er kinesere betalt bare 10 prosent av en svenske, men mye av vinninga går opp i spinninga med kraftig økning i prosjektledelse, QA og oppfølging. I avisen Elinor var konklusjonen at drømmen om 90 prosent besparelse kunne bli bare 10 prosent besparelse, om det. I tillegg kommer logistikkproblemer som økt lead-time.

 

Det høye lønnsnivået, der det er reelt, gir oss problemer ved eksport. Ikke overraskende er Norge da stor på råvare-eksport, og eksportstrukturen er faktisk mer som et u-land.

Lenke til kommentar

Har ikke satt meg så mye inn i oljepolitikken, men er det sånn at vi selger oljen for penger nå? Vi oppbevarer ikke oljen?

Tenker på om noen andre enn Norge skulle beherske kontrollerte fusjonsreaksjoner.. Da vil vel olje i oljeform være vært 0 og niks. Blir jo en annen sak om oljen allerede er omsatt i penger.

Et fusjonskraftverk vil, når (hvis) noen lykkes med det, produsere bortimot uendelig med energi og alle andre energikilder vil være overflødige (med unntak av solen).

Lenke til kommentar
Har ikke satt meg så mye inn i oljepolitikken, men er det sånn at vi selger oljen for penger nå? Vi oppbevarer ikke oljen?

Tenker på om noen andre enn Norge skulle beherske kontrollerte fusjonsreaksjoner.. Da vil vel olje i oljeform være vært 0 og niks. Blir jo en annen sak om oljen allerede er omsatt i penger.

Et fusjonskraftverk vil, når (hvis) noen lykkes med det, produsere bortimot uendelig med energi og alle andre energikilder vil være overflødige (med unntak av solen).

6056313[/snapback]

 

hvis noe høres for godt ut til å være sant, så er det som regel det.

 

uendelig med energi høres bra ut, men tror det når jeg ser det. sikkert masse som står igjen før dem klarer å bygge noe sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...