Gå til innhold

Hva skjer med norge når oljen tar slutt?


Anbefalte innlegg

Jeg er usikker om du er ironisk eller ikke, men om spørsmålet ditt skulle være oppriktig, vil jeg igjen referere til DNMI, spesielt om Campbell-Stokes solregistrator der en kan lese at

Ettersom ulike instrumenter kan gi noe ulike resultater, fattet WMO (Verdens meteorologiorganisasjon) i 1962 vedtak om å gjøre Campell-Stokes til internasjonal standard. Skal andre instrumenter brukes bør de altså kalibreres ift. Campbell-Stokes.
Merk begrepet "kalibrere".
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er usikker om du er ironisk eller ikke, men om spørsmålet ditt skulle være oppriktig, vil jeg igjen referere til DNMI, spesielt om Campbell-Stokes solregistrator

 

"Soltimer" er her en observerbar meterologisk standard og ikke en målbar, fysisk standard.

 

Med mindre du klarer å finne en definisjon på gjennomsnittlig watt per kvadratmeter per døgn ut fra om et ark blir svidd eller ei.

 

Her har du en kilde du kan kikke på, som jeg håper kan hjelpe deg å forstå at her i Norge har vi ikke like mye sol som Afrika.

 

solar_land_area.png

 

Det er kanskje ikke så lett å fatte dette sånn uten videre, men sola er en finurlig liten krabat skjønner du.

Lenke til kommentar

Soltimer er litt tøvete å operere med. Men det gir jo såklart en indikasjon.

 

Jeg tror solcellepanel er noe tull, bortsett fra i mobile installasjoner. Framtidas energi er utvilsomt kjernkraft uansett. Uavhengig av hva SV og Natur og Ungdom vil ha det til...

 

AP var fra 1919-1925 et revolusjonært kommunistisk parti. Etter dette har AP vært et, som det er påpekt, sosialdemokratisk parti. Med sosialdemokratisk parti forstå et parti som ønsker å oppnå sosialisme gjennom parlamentarisme og reformer. Med et sosialistisk parti forstås som oftest et parti som ønsker å oppnå sosialisme gjennom revolusjon. Kommunisme bør forkastes som term, men forstås som det utopiske sosialisme, altså det fullstendig klasseløse samfunn. Kommunisme i sin egentlige betydning kan ikke oppnås i mitt syn.

Lenke til kommentar
Om i ikke så altfor lang framtid vil oljen og gassen i nordsjøen ta slutt.

 

hva vil skje med økonomien til norge da?

å satse på industri i norge er jo litt tafatt da neste alle firmaer med overskudd blir solgt til utlandet, med ekspertisen og alt. skammelig synes nå jeg!

 

Olja vil jo en dag ta slutt, man kommer ikke utenom det, hva vil det ha å si for norge?

vil vi se redusert levestandard i landet?

 

har hørt at det er lagt langsiktige planer for hva vi skal gjøre når oljen en dag tar slutt, noen som vet hva disse innebærer?

5936685[/snapback]

borr i barentshavet FTW!

Lenke til kommentar

Oljen og gassen vil vare i førti-femti år til her i landet. Det burde gi oss mer enn nok tid til å utvikle teknikker som gjør at vi kan utvinne energien i de enorme kullreservene som ligger under oljefeltene våre. Disse kullreservene er flere ganger større enn resten av verdens påviste kullreserver til sammen. Dersom man finner en måte og utvinne denne energien på en lønnsom måte er Norge sikret økonomisk i flere hundre år fremover.

Lenke til kommentar
Jeg tror solcellepanel er noe tull, bortsett fra i mobile installasjoner. Framtidas energi er utvilsomt kjernkraft uansett. Uavhengig av hva SV og Natur og Ungdom vil ha det til...

 

ja, forskningen innenfor kjernekraft har jo gjort svært store framskritt de siste årene.

den nyeste teknologien gjør nå kraftverkene sikre mot nedsmelting og forurenser ikke.

 

men håper ikke vi kommer til å basere oss på det som fremtidig energikilde for oss, evt noe vi kan eksportere for å tjene penger.

 

burde prøve naturlig gjenvinnbar energi så langt det går an.

Endret av O.J
Lenke til kommentar

Innen oljen har tatt slutt så har nok bedre, billigere og mer effektive og ikke minst mer miljøvennlige energikilder dukket opp - får vi håpe. Energi er noe som alltid vil være etterspurt, kan ikke tenke meg at det skulle være noen grunn til at man i fremtiden ikke vil trenge minst like mye energi som nå. Det Norge burde gjøre er å satse på alternative, fremtidsrettede energiformer, og ikke minst forskning på dette. Antageligvis vil fusjonsenergi være "kongen på haugen" om 50-100 år, kanskje før hvis vi får noen voldsomme gjennombrudd. Nå vil neppe noen kjøretøy ha en innebygget fusjonsreaktor på en enda lengre stund, så "mobile energikilder" i kan absolutt være satningsområder. Enten i form av "energilagring" aka batterier, eller på annet vis.

 

Summa summarum: Olje er energi, og energi vil alltid trengs. Så Norge burde heve nesetippen litt over oljen og tenke langt mer fremtidsrettet. :)

Lenke til kommentar
Olja vil jo en dag ta slutt, man kommer ikke utenom det, hva vil det ha å si for norge?

vil vi se redusert levestandard i landet?

Oljen vil ikke ta slutt, man vil bare gå over til andre energikilder. En gradvis overgang fra olje vil ikke gi et så enormt utslag for økonomi osv. Får håpe det :p

Lenke til kommentar
Olja vil jo en dag ta slutt, man kommer ikke utenom det, hva vil det ha å si for norge?

vil vi se redusert levestandard i landet?

Oljen vil ikke ta slutt, man vil bare gå over til andre energikilder. En gradvis overgang fra olje vil ikke gi et så enormt utslag for økonomi osv. Får håpe det :p

5973586[/snapback]

 

ja, men oljen tar fortsatt slutt ;)

 

å gå over til andre energikilder blir vi jo nødt til.

Lenke til kommentar
jeg sier Ja til 8 felts motorvei i en rett strekning fra hammerfest til kristiansand. samma hvor mye det koster. samma hvor mange som må flytte, samma hvor mange fjell som må sprenges bort.......... uten fartsgrenser. kjør norge på langs på 3 timer

5977714[/snapback]

 

er åpen sjø det er snakk om.

 

bare det ikke forstyrrer fisket, det er et krav.

Lenke til kommentar
Atomkraft, nærmere bestemt thorium. Vi sitter på 170 000 tonn thorium (Kilde), hvis dette slår gjennom som brennstoff for atomkraftverk er vi sikret en god inntektskilde til vi finner på noe annet.

5982789[/snapback]

 

Så at Norge var nummer tre på listen her. Men lurte på hvor mye energi man får ut av 1 tonn thorium? I tillegg lurte jeg på om du vet hvor mye thoriumreservene til Norge kan være verdt dersom det slår igjennom som brennstoff for atomkraftverk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...