V-by Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Når olja blir borte, og vi blir fattige, da kan vi joine EU Lenke til kommentar
zilch Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Hvorfor skulle EU ønske velkommen et land som ødela seg selv? Vi måtte ha klart oss selv, og sosialistene ville skreket etter u-hjelp og solidaritet. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 jeg tviler på at når olja blir borte, så vil vi bli et u-land. En må vel egentlig finne noe annet å tjene penger på... Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 jeg tviler på at når olja blir borte, så vil vi bli et u-land.En må vel egentlig finne noe annet å tjene penger på... 5947718[/snapback] Som et levedyktig næringsliv? Lenke til kommentar
O.J Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 skal vel mye til før vi går over til å bli et u-land. vi bruker vel ikke så mye av oljefondet i dag, sparer det meste. er sikkert en sunn investering for fremtiden. vi kan gjøre som sveits, som ikke har noen særlig naturlige ressurser, og finne vår egen nisje. de produserer klokker, vi kan lage noe annet Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Tja, la oss se hvor mye oljefondet faktisk strekker til: Kapital: ca 1000 Mrd Kr Pensjon på 100000 Kr * 1 million pensjonister = 100 Mrd Kr. Dvs det rekker til 10 år med magre pensjoner (renter gjør det varer lengre). Gjennomsnittlig rente vil derfor neppe være istand til å betale utgiftene som kommer rett rundt hjørnet når 1945-generasjonen pensjonerer seg. For meg virker det logisk å raskest mulig investere så mye som mulig i det vi skal leve av i fremtiden. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Vi må ikke glemem at i 2056 så er ikke oljefondet 1000mrd. Hvor stort det er vet ingen men det er mange ganger størrei allefal så det kan jo hende vi kan leve av rentene. Som sagt tidligere så kan vi bygge ut flere vassdrag og produsere billig strøm til det europeiske markedet som ikke er så heldige å ha vannkraft. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Hvorfor skulle EU ønske velkommen et land som ødela seg selv? Vi måtte ha klart oss selv, og sosialistene ville skreket etter u-hjelp og solidaritet.5947505[/snapback] Tja, hvorfor ikke? Både Portugal og Spania er skoleeksempler på land som ødela sin egen økonomi med sitt vanstyre, og har ikke maktet å restruykturere økonomien ennå, selv om de har hatt over 300 år å gjøre på. Tidligere sentralbaksjef Hermod Skånland har skrevet utførlig om dette. Eller hva med Hellas som var den europeiske sivilisasjons høydepunkt for 2500 år siden? Jeg vil heller si det er tradisjon i EU for å ønske velkommen land som ødela seg selv, og som ikke evner å rydde opp i elendigheten. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Siden staten allerede har så mye penger i oljefondet, -vi er så rike at vi er sprekkferdige, så mener jeg det var galskap å starte olje/gassleting i nord. Skjønner ikke de som presser på for å åpne enda fler leteområder. Denne oljen/gassen kunne få ligge i 100 år til og hadde da vært verdt 100 ganger mer, i en fremtidig verden med mangel på fossile brensel. Ikke kan vi bruke (for mye) av oljefondet heller, da det skaper inflasjon, så hvorfor fylle på enda mer? Og hvor sikkert er oljefondet som er plassert i utenlandske verdipapirer og aksjer? Ei stor global krise så står vi der med en portefølje som kun er verdt "papiret det er skrevet på" Lenke til kommentar
O.J Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 Siden staten allerede har så mye penger i oljefondet, -vi er så rike at vi er sprekkferdige, så mener jeg det var galskap å starte olje/gassleting i nord. Skjønner ikke de som presser på for å åpne enda fler leteområder. Denne oljen/gassen kunne få ligge i 100 år til og hadde da vært verdt 100 ganger mer, i en fremtidig verden med mangel på fossile brensel. Ikke kan vi bruke (for mye) av oljefondet heller, da det skaper inflasjon, så hvorfor fylle på enda mer? Og hvor sikkert er oljefondet som er plassert i utenlandske verdipapirer og aksjer? Ei stor global krise så står vi der med en portefølje som kun er verdt "papiret det er skrevet på" 5949432[/snapback] Er personlig for olje/gassleting i nord. syns det er viktig at vi begynner med prøveborring for å sjekke hva vi har å hente der, og så begynne å hente ut olje/gass. mange miljøvernere som er imot dette, men tror at det ikke vil ha så stor invirkning på miljøet der. langsiktig tror jeg det er verdt det. kan sikkert vente 100 år med å begynne å borre der, men hvorfor ikke starte nå? har ikke noe å tape på det. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 kan sikkert vente 100 år med å begynne å borre der, men hvorfor ikke starte nå?har ikke noe å tape på det. Kunne vært enig med deg hvis formålet med de ekstra pengene medførte en gigantisk satsing med utbygging av infrastruktur, næringsliv, osv. Men desverre havner vel mesteparten inn i det allerede fete oljefondet = utenlandske aksjer/verdipapirer. En dag kan vi risikere å miste verdiene. Det er ikke miljøvern hensyn for min del, men at det er dumt å spise opp hele godteposen med en gang. Tror det hadde vært lurt å spare på godteriet i nord-område i mange år til før vi rørte det. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 kan sikkert vente 100 år med å begynne å borre der, men hvorfor ikke starte nå?har ikke noe å tape på det. Kunne vært enig med deg hvis formålet med de ekstra pengene medførte en gigantisk satsing med utbygging av infrastruktur, næringsliv, osv. Men desverre havner vel mesteparten inn i det allerede fete oljefondet = utenlandske aksjer/verdipapirer. En dag kan vi risikere å miste verdiene. Det er ikke miljøvern hensyn for min del, men at det er dumt å spise opp hele godteposen med en gang. Tror det hadde vært lurt å spare på godteriet i nord-område i mange år til før vi rørte det. 5949639[/snapback] mulig det. skal jeg være ærlig vet jeg ikke de 'offisielle' argumentene for og i mot prøveborring der oppe. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Denne oljen/gassen kunne få ligge i 100 år til og hadde da vært verdt 100 ganger mer, i en fremtidig verden med mangel på fossile brensel. Da har man kanskje gått over til andre resurser og olje er da muligens helt uaktuelt. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 man vil vel gå over til hydrogen i biler etter hvert. er ingen forurensning fra de. får vi pumpa opp det fra nordsjøen? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Denne oljen/gassen kunne få ligge i 100 år til og hadde da vært verdt 100 ganger mer, i en fremtidig verden med mangel på fossile brensel. Da har man kanskje gått over til andre resurser og olje er da muligens helt uaktuelt. 5952317[/snapback] Mulig man om 100 år ikke produserer strøm i oljekraftverk lengre, men jeg tror f.eks. at man fortsatt vil trenge oljebasert drivstoff til alle verdens fiskefartøy og fly. Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 (endret) Når olja tar slutt kommer vi til å angre på hvem vi har latt sitte med makta. Edit: første gang en så grov skrivefeil har kommet inn i innleggene mine Endret 20. april 2006 av Lightningwolf Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Når olja tar slutt kommer vi til å angre på hvem vi har latt sitte med makta. Edit: første gang en så grov skrivefeil har kommet inn i innleggene mine 5955820[/snapback] Tja, med omkring 1000 milliarder (?) kroner så holder vel det en stund. Spørs bare hvem som får tilgang til dette og om det blir brukt med omhu! Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Når olja tar slutt kommer vi til å angre på hvem vi har latt sitte med makta. Edit: første gang en så grov skrivefeil har kommet inn i innleggene mine 5955820[/snapback] Tja, med omkring 1000 milliarder (?) kroner så holder vel det en stund. Spørs bare hvem som får tilgang til dette og om det blir brukt med omhu! 5955832[/snapback] Du er klar over hvor mange milliarder som blir brukt hvert år? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Ja, jeg er klar over at det er en del. Men til gjengjeld går vi i overskudd. Det er er fortsatt olje igjen, og de driver med saker som gjør at Norge kan bli enda rikere, dog sier jeg at Norge må tenke litt fremover. Vi kan ikke spare i all evighet, se f.eks. på forsvaret. Det er utdatert, vi trenger nye fly, våpen og kjøretøy. Dette skal vi kjøpe inn i 2007. Allikevel vil vi sitte igjen med mange milliarder med kroner. Hva gjør vi med disse? Jo, mesteparten sparer vi på, og en del brukes til unødvendige ting. Se på f.eks. Bill Gates, han gir bort penger i hutt og pine, alikvel er han rik. Det er det samme tilfellet som med Norge. Vi har mye penger, men bruker altfor lite av det til forskning som faktisk kan være nyttig. Vi må ta et tak, og bruke penger på noe som vi trenger. Hva trenger vi? Vi trenger et bedre forsvar. Over halvparten som egentlig skal inn i hæren trenger ikke det. Vi kutter ned på det, men vi trenger noen som kan forsvare oss! Uansett om alt ser rolig ut, trenger vi et forsvar. Det er sikkert mye mer vi kan bruke penger på, men jeg har ikke så stor innsikt i regnskapet til Norge. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Når olja tar slutt kommer vi til å angre på hvem vi har latt sitte med makta. Edit: første gang en så grov skrivefeil har kommet inn i innleggene mine 5955820[/snapback] Hvem og hva mener du burde blitt gjort annerledes? Jeg sier det igjen, vi kan takke sosialdemokratene for at vi er hvor vi er, selv tror jeg aldri noen andre hadde klart det de klarte i etterkrigstiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå