Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med prosjekt i samfunnsafag (Norge 1990-99)

Anbefalte innlegg

Navn på prosjektet: Framveksten av det moderne Norge

Oppgave: "Du skal velge deg et ti-år etter krigen, f. eks. 1960-69, og gjøre rede for de endringer og utvikling som skjer i politikken i Norge i løpet av disse årene, alt fra næringsliv til barnehage og omsorg. Hva har skjedd i forkant av dette? Hvorfor skjer dette? Og ikke minst: Hvilke konsekvenser får dette videre for Norges utvikling. Du skal også ta for deg utviklingen i velferdssamfunnet. Du bør derfor ha en grov oversikt over hele perioden etter krigen, slik at du kan peke på sammenhenger og utvikling over tid."

Jeg valgte perioden 1990-1999. Det hele skal framføres for klassen og presenteres ved hjelp av PowerPoint. Foredraget skal vare i ca. 5 minutter.

Noen som kan gi meg noen stikkord for hvert årstall mellom 1990-99 som jeg kan skrive videre på?

På forhånd, tusen takk for hjelpen :D

Endret av phex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En bump etter en dag er vel noe voldsomt, men for all del.

Må også i at jeg synes powerpoint til en fem-minutters virker litt "overkill", men for all del.

Tørr jeg spørre hva du har som utgangspunkt? Du har vel ikke akkurat valgt det mest spennende årstallet, men du bør jo kunne gjøre en del ut av det. PC-utbredelsen kan du jo si litt om, da jeg antar du synes dette kan være interresant. Fra å være blandt to eller tre i klassen i 94 med PC, hadde 90 prosent i 99. Du kan jo få med noe om arbeidslivets utvikling også.

Oslo-avtale? Jeg vet ikke hvilket nivå og hva oppgaven sikter til. Du sier samfunnsfag. Heter det i det hele tatt det på ungdomsskolen? (Jeg hadde ihvertfall Historie, Geografi og Samfunnskunnskap som separate fag med forskjellige lærere på ungdomsskolen - og gikk ut i fjor... )

Lenke til kommentar
En bump etter en dag er vel noe voldsomt, men for all del.

Kanskje, men jeg bør helst ha det klart i morgen :scared:

PC-utbredelsen kan du jo si litt om, da jeg antar du synes dette kan være interresant. Fra å være blandt to eller tre i klassen i 94 med PC, hadde 90 prosent i 99. Du kan jo få med noe om arbeidslivets utvikling også.

Takk for tipset, skal skrive litt om det :thumbup:

Oslo-avtale? Jeg vet ikke hvilket nivå og hva oppgaven sikter til. Du sier samfunnsfag. Heter det i det hele tatt det på ungdomsskolen? (Jeg hadde ihvertfall Historie, Geografi og Samfunnskunnskap som separate fag med forskjellige lærere på ungdomsskolen - og gikk ut i fjor... )

Kanskje bare meg, men skjønner ikke helt hva du mener med "Oslo-avtale". Uansett, på vår skole så heter det bare samfunnsfag og vi har bare en lærer i det.

Håper noen kan komme med flere tips/stikkord, bør ha det klart til i morgen :):scared:

Lenke til kommentar
Oslo-avtalen i forhold til Midtøsten og Israel ble meg bekjent inngått på nittitallet. Denne liker jo ihvertfall vi Nordmenn å tro at var veldig viktig, hvor viktig kan sikkert diskuteres. Ta et lite søk på "Oslo-avtalen" i google, så bør du kunne finne ut en del.

5949167[/snapback]

Men dette var vel ikke noe som skjedde i Norge? "... gjøre rede for de endringer og utvikling som skjer i politikken i Norge ..." Men takk for tipset uansett :)

Flere?

Lenke til kommentar
Oslo-avtalen i forhold til Midtøsten og Israel ble meg bekjent inngått på nittitallet. Denne liker jo ihvertfall vi Nordmenn å tro at var veldig viktig, hvor viktig kan sikkert diskuteres. Ta et lite søk på "Oslo-avtalen" i google, så bør du kunne finne ut en del.

5949167[/snapback]

Men dette var vel ikke noe som skjedde i Norge? "... gjøre rede for de endringer og utvikling som skjer i politikken i Norge ..." Men takk for tipset uansett :)

Flere?

5949460[/snapback]

Hvorfor tror du den heter Osloavtalen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...