Jorek Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Hei. Jeg skal være med å arrangere et LAN-party for 40-50 deltakere. Jeg skal ha ansvar for nettverk, så jeg gleder meg virkelig. Jeg har litt erfaring med serverdrifting fra før, men har aldri vært med på å arrangere et LAN-party på denne størrelsen før. Dette er de servene jeg tenker å sette opp: Gateway: Router og firewall. OS: Slackware linux eller *BSD, hva anbefaler dere? Programvare: Iptables med NAT. Speccs: Ja, hvor bra trenger den egentlig å være? Jeg har en boks(400Mhz 256 MB RAM) stående, men det blir vel litt for lite? Systemtjenere: OS: Slackware linux. Det jeg lurer på, er om det er like greit å smelle DHCP, DNS og WINS server i ett? Hvis ja, hvor bra bør en slik maskin være? Og angående WINS, mener å ha lest at man kan bruke Samba til det, stemmer det? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Tja en 600mhz med 256 ram og ClarkConnect burde vel funke greit nok? ClarkConnect er gratis og inneholder så si alt du trenger til en gateway, dessuten er det latterlig enkelt å sette opp Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 18. april 2006 Forfatter Del Skrevet 18. april 2006 Jeg tror jeg går for Slackware på Gatewayboksen, siden den bare skal funke som router og firwall, trenger ikke noen andre tjenester. Men angående den WINS servern, trenger jeg det i det heletatt... Har lest noen steder at man bør ha de, og andre at man ikke trenger det. Noen som vet sikkert eller? Og hvor kraftig maskin må jeg da ha for å kjøre DNS og DHCP i ett til å tjene 50+ maskiner? Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Jeg tror jeg går for Slackware på Gatewayboksen, siden den bare skal funke som router og firwall, trenger ikke noen andre tjenester. Men angående den WINS servern, trenger jeg det i det heletatt... Har lest noen steder at man bør ha de, og andre at man ikke trenger det. Noen som vet sikkert eller? Og hvor kraftig maskin må jeg da ha for å kjøre DNS og DHCP i ett til å tjene 50+ maskiner? 5942157[/snapback] For å svare i omvendt rekkefølge først, du trenger ingen kraftig maskin for DNS/DHCP/WINS i et så lite nett som det her er snakk om. Disse tjenestene krever ikke spesielt mye. La oss si en PII 300 og høyere vil duge i massevis. Greit med litt minne på maskina, f.eks. 256MB og oppover, men strengt tatt klarer du deg sikkert med mindre. Jeg antar her at du ikke kommer til å kompilere så mange pakker, ellers bør du plusse litt på maskinkravene. Angående Slackware så regner jeg med at du er noe kjent med OS-et fra før. For ellers har du en del lesing foran deg og det kan fort bli en ulempe på et party hvor ting gjerne går ned i tide og utide. Da er det en fordel å kjenne OS-et godt og vite at det er godt dokumentert. Hadde satset på FreeBSD her, men det blir smak og behag. WINS får andre svare på. Hvis windows ikke har blitt bedre med tanke på broadcast ved navneoppslag, så er det sikkert lurt med wins. Det er i så fall en smal sak å sette opp DHCP-serveren slik at windows-klientene får informasjon om å bruke WINS. Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 18. april 2006 Forfatter Del Skrevet 18. april 2006 (endret) Jeg er kjent med Slackware, derfor går jeg for det. Bedre å gå for Slackware da, enn å sette seg inn i FreeBSD. Men så flott da, da har jeg i hvertfall DNS og DHCP servern i boks... Det er ganske forvirrende dette med WINS. Det står i den guiden her på HW at man burde har det, men har lest andre steder at man ikke trenger det. Noen som vet her? Men i tilfelle så smeller jeg WINS servern på samme boks som DNS og DHCP. Takker for svar. Endret 18. april 2006 av Jorek Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Du trenger så og si ingen HW i det hele tatt for å bare pushe pakker. Skal du derimot inspisere pakker med f. eks. snort, bør du heller vurderer ytelsen. Hver gang jeg har satt opp gw for LAN har jeg benyttet meg av samme boks, en pentium pro 200mhz med 96MB EDO ram, FreeBSD, IPFW evt. natd og dummynet. Har fungert som en sjarm hver gang:) Naturligvis er ikke dette noen fasit, siden jeg ikke spesifiserer antall brukere og sessions, men jeg vil påstå at dette i alle fall holder for >200 brukere, som et normalt LAN kan komme opp i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå