Gå til innhold

Hva er det "beste" oprativsystemet?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilket oprativsystem folk foretrekker.

Har altid bare hatt windows, så det kunne kansje være intresant å prøve noe nyt.

Er inntresert i hvor stabile de er, om de gamle programmene funker og hvor mye resurser de bruker.

Takker på forhånd :)

PS: Sikkert masse skrive leif.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oh boy, let the flame war begin!

Jeg har vært innom fedora core, Suse, mandrake, debian, ubuntu m.fl og jeg er strålende fornøyd med Ubuntu Dapper drake.Dette hovedsakelig fordi det er enkelt å sette opp og fungerer relativt godt.

Andre kommer nok til å anbefale både slackware, OpenBSD, FreeBSD osv.

Lenke til kommentar
Oh boy, let the flame war begin!

Jeg har vært innom fedora core, Suse, mandrake, debian, ubuntu m.fl og jeg er strålende fornøyd med Ubuntu Dapper drake.Dette hovedsakelig fordi det er enkelt å sette opp og fungerer relativt godt. 

Andre kommer nok til å anbefale både slackware, OpenBSD,  FreeBSD osv.

5936078[/snapback]

Hehe vil ikke ha "krig", bare personlige meninger.

Det var mange der jeg ikke har hørt om en gang. (alle faktisk)

Lenke til kommentar

bruker Debian Stable på servere og Kubuntu Dapper Drake på laptop...

grunner til dette er: Debian Stable surrer og går døgnet rundt i år etter år uten å noensinne gi meg større problemer og det er lett å oppdatere...

Kubuntu Dapper Drake: prøvde det hovedsakelig i starten fordi jeg har brukt Debian Unstable med KDE en god stund, men ville ha noe enda mer "bleeding edge" da det ofte tar lang tid før man får tak i de nyeste pakkene til debian, ubuntu/kubuntu er bygget på debian og ble derav ett naturlig valg for meg til fordel for blant annet Gentoo som også virker innterressant...

brukte RedHat for en god del år siden, men ble aldri noen god venn med rpm systemet så skifta fort til Debian hvor jeg altså har holdt meg siden...

Lenke til kommentar

Hei. Du får nesten prøve noen Linuxer selv.

Du kan jo få forslag i fleng, her men virkeligheten er at du ikke kommer til å få til å installere alle Linux`ene du får forslag om her.

Det er nemmelig noen Linux Distroer som er vanskeligere å installere enn andre, for Nybegynnere iallefall.

Personlig bruker jeg Slackware 10.2 på laptopen i dualboot med Windows 2000. Det fungerer kjempe bra. Jeg liker Slackware, tja fordi det er morsomt å holde på med. Det er litt utfordring. Det er nok litt for utfordrende for en Nybegynner å prøve Slackware.

Her er iallefall noen Linux Distroer jeg vil anbefale:

Fedora

Ubuntu

Mandriva

Ja, det er vel de 3 som er mest i skuddet fortia tror jeg. Det kan nok være lurt å prøve disse først. Se om de liker dem. Sette seg inni hva det for noe.

Både Fedora og Ubuntu passer bra for de som er litt mer erfaren også. Men det som er med Fedora, ubuntu og Mandriva er at de er veldig brukervennelige.

Det er bare å prøve og se hva du liker selv.

Lykke til.

Lenke til kommentar

På serveren min bruker jeg ubuntu, det fungerer, enkelt og greit, i tillegg går det kjapt å installere via apt.

Men på laptopen bruker jeg gentoo, der jeg i større grad har mulighet til å modifisere distroen så den går litt kjappere. Men gentoo er for litt mer vidrekommende, men jeg tror man vil lære mye av å installere gentoo, jeg gjorde det :) Men man må ha litt kunnskap fra før da.

Lenke til kommentar

Du spør om stabilitet og ytelse og da er jo freebsd definitivt noe å vurdere. Her er det jo et helt operativsystem som er skreddersydd sammen fremfor bare en "random" samling av programvare og patcher. Der får du jo også en litt mer vettu lisens enn GPL. Ulempen er jo at det er relativt lite brukervennelig og har mindre hardwarestøtte enn Linux og windows.

Ellers er jeg ikke i tvil da jeg sier at Ubuntu Linux er et solid og god kompromiss. Den er penere og tettere integrert enn linux-distroer flest. Fungerer rett ut av installen uten mye knoting, og er raskere enn de fleste andre store desktop-distroene.

Windows? Tja...det funker jo, og er definitivt mer modent en mange alternativer. Directx og .NET er jo ganske digg, men for en vanlig workstation med vanlig hardware ser jeg ikke lenger vitsen.

Det hele grunner som vanlig ned i bruksområde. Men ikke ta svarene du får her ukritisk som fasiten, fordi enkelte på denne delen av forumet ser ikke utenfor sitt eget ego dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...