Hasselnøtta Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Hei Lurte på om det går å bruke denne http://www.psdata.no/ps.asp?it=101543&mlevel= bort til eit ana hus og få eit stabilt nettverk? mvh Hans O Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 (endret) kan gå... men skal ikke garantere det... vil få mye latency forskyvning og packet loss.. men viss du kjører 10Mbit over den og bruker riktige Rj-45 plugger til STP så vil det kanskje gå.... men bare kanskje... kjører stabilt 117,5 meter på vanlig singelkjerne Cat5e bort til naboen 100Mbit. er det 300 meter til huset?? viss det er 200 meter er det en god sjangs for at det kan virke.. i allefall på 10Mbit men 2000,- spenn? litt dyrt.. sjølv om det er STP Endret 17. april 2006 av DArkwIng Lenke til kommentar
muffe Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Maks lengde på vanlig ethernet er 100 meter, så det er tvilsomt om det går med 300. De kablene som selges i 300 meters lengde brukes gjerne til installasjonsarbeider og lignende, og klippes opp i mindre deler før bruk. Har to ruller med kabel hjemme selv. Er utrolig greit å ha noen hundre meter tilgjengelig hvis det skulle dukke opp noe. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Er utrolig greit å ha noen hundre meter tilgjengelig hvis det skulle dukke opp noe. 5936109[/snapback] Sorry, men den setningen var litt morsom... Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 300 meter kan gå og det kan ikke gå... Hadde det ikke vært greiere og satt opp et stabilt trådløst nettverk da? 3com router 3com aksesspunkt (hvis ikke routeren holder - den har maks rekkevidde på 350m utendørs) Dette blir jo også vesentlig rimeligere! Lenke til kommentar
Hasselnøtta Skrevet 17. april 2006 Forfatter Del Skrevet 17. april 2006 Ok, takk for svar. Er ikkje så veldig god på trådløst, men det er 300m bort til huset... Hva nøyaktig trenger jeg?(Om eg går for trådløst) Takk på forhånd! Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Ok, takk for svar. Er ikkje så veldig god på trådløst, men det er 300m bort til huset... Hva nøyaktig trenger jeg?(Om eg går for trådløst) Takk på forhånd! 5937433[/snapback] Du trenger nok det jeg har foreslått i posten ovenfor. På routeren har du 4 uttak + trådløst nettverk hvis du foretrekker det og i det andre huset det aksesspunktet står har du mulighet for å kople med kabel (den har 1 uttak) og såklart trådløst. Lenke til kommentar
Hasselnøtta Skrevet 17. april 2006 Forfatter Del Skrevet 17. april 2006 Ok, er det noen garanti for at den går 350m? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 er vel aldri noen garanti for det... men plasser de riktig, kanskje du kan kjøpe noen kraftigere antenner til de. er vel større sjangs for at trådløs som er oppgitt til å gå 350m går 300m enn en tp som er oppgitt til å gå 100m går 300m... Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Ok, er det noen garanti for at den går 350m? 5938372[/snapback] Nei, det er det ikke, men med tanke på at du har en router som går 350m og et aksesspunkt som går like langt så skal det veldig mye forstyrrelser til for at det ikke går. Det er så og si sikkert! Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Du må vel ha fri sikt mellom husene. Ingen hus eller bakketopper imellom, helst ikke så mange trær heller. Og så hjelper det med retningsbestemte antenner og. (Eksempel) Lenke til kommentar
Hasselnøtta Skrevet 17. april 2006 Forfatter Del Skrevet 17. april 2006 Ok, er det noen garanti for at den går 350m? 5938372[/snapback] Nei, det er det ikke, men med tanke på at du har en router som går 350m og et aksesspunkt som går like langt så skal det veldig mye forstyrrelser til for at det ikke går. Det er så og si sikkert! 5938413[/snapback] Ja, og det er ikkje masse forstyrrelser her eg bor. Lenke til kommentar
Hasselnøtta Skrevet 17. april 2006 Forfatter Del Skrevet 17. april 2006 Du må vel ha fri sikt mellom husene. Ingen hus eller bakketopper imellom, helst ikke så mange trær heller.Og så hjelper det med retningsbestemte antenner og. (Eksempel) 5938483[/snapback] Ok, eg trenger fri sikt med dei to som datating viste? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Du må vel ha fri sikt mellom husene. Ingen hus eller bakketopper imellom, helst ikke så mange trær heller.Og så hjelper det med retningsbestemte antenner og. (Eksempel) 5938483[/snapback] Ok, eg trenger fri sikt med dei to som datating viste? 5938568[/snapback] Sålenge det er på flat mark (altså ikke det ene huset ligger på en topp eller noe) så går det bra. Pass på å ikke ha betongvegger eller veldig mange trær imellom. Lenke til kommentar
Maxtors Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 du kjøper deg en hub, og legger den mellom husa:P lol, en hub funker som en repeater, hvis det er 300m så trenger du bare 150x2 kabler.... huber "forsterker" signalet... siden den bare er Layer1 i OSI så gjør den ikke noe med collision domenene dine eller noe, men det er ikke farlig da. Lenke til kommentar
dannko80 Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Siste løsningen her kan godt fungere, men da er du jo avhengig av å ha et greit sted å plassere hubb'n eller switchen som skal repeate signalene. Enten gravd ned, eller beskyttet mot vær og vind. Strøm skal den og ha. Løsningen er trådløst spør du meg. De fleste trådløse senderne man kjøper til en billig penge er utrolig enkle å sette opp. Kast deg uti det. Lykke til Lenke til kommentar
mosher Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Hepp, ethernet på TP kabler er garantert til 90 meter. Men mine erfaring fra jobb er at det kan fungere kjempefint over mye lengre avstander. Om du skal bruke Cat 5 kabler, så vil jeg prøvd å skaffe skjermet Cat 5. Da prisen på Cat 6 og 7 er litt høyere burde Cat 5 skjermet være overkommelig. Da har du vel gjort det du kan for at det skal virke, men om det gjør det, finner du bare ut på en måte. Men jeg ville tatt sjansen, for kabel er mye bedre enn trådløst. Dagens "gamle" trådløs standarder er litt for dårlige kontra kabler. Mosher Lenke til kommentar
steveak Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Her er et oppsett som fungerer fint på ca 420 meter hos meg i alle fall: Switch hus1 ----> 210 meter skjermet cat 5 ---> Apple Airport med POE (Power over ethernet) i vanntett plexiglassboks ---> 210 meter skjermet cat 5 ---> Switch hus 2. Apple Airporten ble valgt fordi den tar strømmen fra ethernetkabelen og er veldig enkel å administrere. Fungerer seff på alle plattformer. Får full 100 mbit, har aldri hatt noen problemer. Vært oppe i over fire måneder nå. 0 packet loss de gangene jeg har testet nettverket. Pointet er er Airporten forsterker signalet på midten og siden den tar strømmen fra ethernettkabelen kan den stå nær sagt hvor som helst (men det må være tørt, og du bør vel ikke bo på svalbard...da må du nok sørge for et lite varmeelement i plexiboxen). Boksen kjøpte jeg på Clas Ohlson sammen med en tube silikon. Finnes sikkert plenty med andre switcher med POE på f.eks. komplett som gjør samme jobben. http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...10E7&nplm=M9397 Hepp, ethernet på TP kabler er garantert til 90 meter. Men mine erfaring fra jobb er at det kan fungere kjempefint over mye lengre avstander. Om du skal bruke Cat 5 kabler, så vil jeg prøvd å skaffe skjermet Cat 5. Da prisen på Cat 6 og 7 er litt høyere burde Cat 5 skjermet være overkommelig. Da har du vel gjort det du kan for at det skal virke, men om det gjør det, finner du bare ut på en måte. Men jeg ville tatt sjansen, for kabel er mye bedre enn trådløst. Dagens "gamle" trådløs standarder er litt for dårlige kontra kabler. Mosher 5946736[/snapback] Lenke til kommentar
steveak Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Her er sannsynligvis et billigere alternativ til Apple'n: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307494 Injektorkit som gjør at du kan bruke en rekke (rimelige) Linksys-produkter... Lenke til kommentar
Hasselnøtta Skrevet 25. april 2006 Forfatter Del Skrevet 25. april 2006 Her er et oppsett som fungerer fint på ca 420 meter hos meg i alle fall: Switch hus1 ----> 210 meter skjermet cat 5 ---> Apple Airport med POE (Power over ethernet) i vanntett plexiglassboks ---> 210 meter skjermet cat 5 ---> Switch hus 2. Apple Airporten ble valgt fordi den tar strømmen fra ethernetkabelen og er veldig enkel å administrere. Fungerer seff på alle plattformer. Får full 100 mbit, har aldri hatt noen problemer. Vært oppe i over fire måneder nå. 0 packet loss de gangene jeg har testet nettverket. Pointet er er Airporten forsterker signalet på midten og siden den tar strømmen fra ethernettkabelen kan den stå nær sagt hvor som helst (men det må være tørt, og du bør vel ikke bo på svalbard...da må du nok sørge for et lite varmeelement i plexiboxen). Boksen kjøpte jeg på Clas Ohlson sammen med en tube silikon. Finnes sikkert plenty med andre switcher med POE på f.eks. komplett som gjør samme jobben. http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...10E7&nplm=M9397 Hepp, ethernet på TP kabler er garantert til 90 meter. Men mine erfaring fra jobb er at det kan fungere kjempefint over mye lengre avstander. Om du skal bruke Cat 5 kabler, så vil jeg prøvd å skaffe skjermet Cat 5. Da prisen på Cat 6 og 7 er litt høyere burde Cat 5 skjermet være overkommelig. Da har du vel gjort det du kan for at det skal virke, men om det gjør det, finner du bare ut på en måte. Men jeg ville tatt sjansen, for kabel er mye bedre enn trådløst. Dagens "gamle" trådløs standarder er litt for dårlige kontra kabler. Mosher 5946736[/snapback] 5946839[/snapback] Ok, så hva vil det koste ca. totalt? Kan du sette opp en liste med de konkrete tingene? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå