Gå til innhold

Oppgradering av videoredigerings/foto PC (10k)


Anbefalte innlegg

Har hatt en del problemer med min nåværende PC, har prøvd å bytte enkeltkomponenter som skjermkort, harddisker, minne, dvd-brenner, dvd-rom og strømforsyning. Etter hva jeg kan se da er det kun hovedkortet og cpu igjen som kan ha innvirkning på ustabiliteten...

 

Har dermed tatt den beslutning å kjøpe ny PC, og bruke kabinett, strømforsyning, dvd-brenner, dvd-rom og harddisker (og ev. andre ting) fra mitt gamle oppsett i den nye konfigurasjonen.

 

Den nye PCen skal være en kraftplugg av en PC, kriteriene er at den skal være super stabil, ingen problemer å redigere video/foto og utføre tunge oppgaver på den. Allikevel bør oppgradering ikke koste noe særlig mer en 10 000. Noen forslag/erfaringer?

 

Mitt nåværende oppsett er som følger:

 

Monitor: (Vurderes byttet til widescreen LCD)

Hyundai 19" TCO99 Flatscreen 30-107Khz 1600x1200/85Hz BNC Imagequest

 

Kabinett:

Chieftec Midi tower sølv

 

PSU:

Hiper 580W Modular ATX 2.2/12 Device Con./SATA/APFC/Silent 18dB Black

 

Hovedkort:

Aopen AK77-8X MAX

 

CPU:

AMD Athlon XP 2500+

 

CPU Kjøler:

Spire WhisperRock III™

 

Minne:

2x Kingston 512MB 333MHz DDR Non-ECC CL2.5 DIMM

 

Skjermkort:

Sapphire Radeon 9000 Atlantis Pro 128MB /

Connect3d VGA-Card Radeon 9550 128MB AGP DVI TVO (kjøpte dette for å teste om det var skjermkortet som lagde trøbbel)

 

DVD-ROM:

Asus 16x DVD-ROM E616

 

DVD-Brenner:

NEC ND-3550 16X Dual Layer DVD R/RW

 

Diskettstasjon:

Ukjent

 

Harddisker:

2x ATA 133 (Samsung Spin Point P80 160GB) 1x SATA (Ukjent)

 

Nettverkskort:

CNet PCI Fast Ethernet Adapter

 

Tastatur:

Logitech Cordless Desktop Optical

 

PS: Vil ikke bruke gamle komponenter bare for å spare penger viss det minsker ytelsen på resten av systemet…

Endret av Eirik-Birk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ha dualcore prosessor og mye ram. Skjermkortet blir ikke så viktig i video/foto-redigering, bare det klarer å gi fra seg et bra bilde, som de aller fleste gjør.

 

Har satt opp et forslag. Kraftig AMD dualcore prosessor, sammen med et åleit Asus hovedkort. Det grafiske tar et 7600GS kort seg av og du har 4x1024MB minne til rådighet. Vær klar over at 32bits XP Home ikke støtter 4MB minne, du trenger derfor 64bit XP eller kanskje XP Professional holder(noen andre får bekrefte/avkrefte det). PSU, kabinett, optiske drev beholder du. Harddiskene ville jeg også behold hvis du syns du har nok plass, hvis ikke er 250GB S-ATA diske det beste kjøpet for tiden.

 

Handlevogn

Endret av mr_lf
Lenke til kommentar
Du skal ha dualcore prosessor og mye ram. Skjermkortet blir ikke så viktig i video/foto-redigering, bare det klarer å gi fra seg et bra bilde, som de aller fleste gjør.

 

Har satt opp et forslag. Kraftig AMD dualcore prosessor, sammen med et åleit Asus hovedkort. Det grafiske tar et 7600GS kort seg av og du har 4x1024MB minne til rådighet. Vær klar over at 32bits XP Home ikke støtter 4MB minne, du trenger derfor 64bit XP eller kanskje XP Professional holder(noen andre får bekrefte/avkrefte det). PSU, kabinett, optiske drev beholder du. Harddiskene ville jeg også behold hvis du syns du har nok plass, hvis ikke er 250GB S-ATA diske det beste kjøpet for tiden.

 

Handlevogn

5941616[/snapback]

 

Noen andre som har formeninger om dette oppsettet?

 

Kunne gjerne tenkt meg et vifteøst skjermkort...

Fant dette: Asus GeForce 6600GT 256MB GDDR3 Silencer, kan det være noe?

 

Vurderer også sterkt å kjøpe en skikkelig LCD skjerm å lempe CRT skjermen på dynga, er absolutt ikke fornøyd med fargegjengivelsen på Hyundai Image Quest F910'en...

Lenke til kommentar

6600GT kortet er helt årleit. 7600 er den oppdateringen til 6600, med det nye 7x00-arkitekturen kan by på. 7600 yter en del bedre, det finnes forøvrig vifteløse 7600-kort også.

 

Hvilken størlse tenker du på? Det vanligste nå er 17"-19". Men video/foto-redigere liker gjerne å ha litt plass å boltre seg på. Da enten 2x19" eller 21"->. Denne fra Dell har høstet en gode kritikker.

Lenke til kommentar

Denne LCD 21"eren ser jo lekker ut: Samsung SyncMaster 214T

 

Noen som har erfaringer med denne ? Eventuelt er det andre alternativer dere mener er bedre?

 

Når det gjelder AMD Athlon 64 X2 4600+ lurer jeg litt på om jeg klarer å utnytte denne med dagens Adobe software (Premiere, Photoshop osv...).

KJører man da Win Pro 64Bit og vanlig 32Bit software?

 

Som videoredigerer trenger eg firewire tilkobling, har dere et forslag til et annet hovedkort med dette integrert? Eller er det like greit å kjøpe et Firewire800 kort separat?

 

Er det strengt tatt nødvendig med 4GB RAM, holder det ikke med 2GB?

 

Har noen forslag til et vifteløst skjermkort tilsvarende det som ble foreslått av "mr_lf"?

Hvis jeg skal ha to skjermer, må jeg da ha 2 skjermkort?

Eventuelt er det mulig å kjøre video signaler ut på TVen med dette skjermkortet (monitor vinduet i Premiere Pro 1.5)?

 

Mange spørsmål fra en som har erfart at det er en fordel å konfrontere nøye med folk som har peiling før en kjøper datautstyr, ellers risikerer man et ustabilt og tregt system...

Lenke til kommentar

Har funnet et Matrox skjermkort ParheliaAPVe, 128MB DDR, Dualhead/DVI, PCI-Express, men dette ser ut til å være veldig gammelt. Grunnen til at dette er interressant er at de på hjemmesidene sine skriver at de er eksklusive på å ha WYSIWYG output fra Adobe Premiere Pro, Photoshop og After Effects. En funksjon jeg ser på som veldig viktig...

 

Er dette noe som andre nyere skjermkort har, eller må jeg velge matrox for å få denne funksjonen...?

Eventuelt hvis det eksisterer andre, hva kan dere anbefale?

Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at du får veldig mye hjelp her, men jeg kan prøve å hjelpe deg mer. Matrox kortet er nok ikke gammelt, selvom det ser sånn ut. Matrox lager proffkort, skjermkort rettet mot gjerne CAD osv. Muligens også Adobe-pakkene. Du kan se på andre proff-kort, Quadro fra Nvidia, FireGL fra ATI, 3DLabs kort og Matrox sine. HWB.no hadde en test av proff-skjermkort.

 

Skal du ha to-skjermkort må du ha to utganger på kortet, noe de aller fleste kort, utenom billigste serien har. Skal du ha ekstrem oppløsning(1920x1200 feks) trenger du et kort som støtter Dual-Link DVI. Så du trenger ikke to kort.

 

Du kan bruke S-Video fra skjermkortet, å bruke TVen som en skjerm. Hvordan du får den til å vise en bestemt ting vet jeg ikke, kan evn. bruke Extend Desktop over til tven og sette monitorvinduet der.

 

2GB holder nok helt fint. Og X2 4600+ skal du fint dra nytte av med store PS-filer med mange layers og mye filter eller stor og god filmproduksjon.

 

Her er vifteløst 7600GS

Lenke til kommentar

Hvilken programvare bruker du til å redigere video med?

 

 

2GB med ram er både fornuftig og fremtidsrettet , 4GB er å bruke unødvendig mye penger for å tjene svært lite ekstra ytelse.

Bruker selv 1GB ram til videoredigering , har ingen problemer med ytelse på noen plan.

 

En ting du ikke skal undervurdere viktigheten av er å ha en kjapp systemharddisk.

Selv bruker jeg en WD Raptor 74GB.

En kjapp systemdisk kan føre til at Pc'n føles kjappere i bruk av Windows , oppstart av Photoshop+++

 

Dual Core er å foretrekke med tanke på din bruk av Pc'n , det koster litt ekstra , men tror de fleste her er enige om at det er verdt det.

 

Ingen vits i å kjøpe et Firewire 800 kort , Firewire 400 er mer en raskt nok for å

overføre DV.

Bruk heller et hovedkort som har Firewire 400 integrert , eventuelt hovedkort fra

produsenten Gigabyte , disse har ofte Firewire 800 integrert.

Lenke til kommentar

Redigering krever mye minne, samt at du har en kraftig prosessor med i oppsettet. Dog ville jeg gått enda lengere ned i skjermkort kategori, noe i GeForce 6*** **-kategorien.

Spare det du spare kan, det vil være bedre for deg å gi din verdi i minne, prosessor og skjerm.

 

Så, mitt eksempel kommer her:

Erik Birk's redigerings maskin.

 

Jeg valgte en Sapphire Radeon X1300 Pci-E. 2Gb holder, og en ekstrem bra skjerm har du fått der. Men gikk over med 2000,-. Bytt skjerm, smak og behag.

 

Lykke til med kjøp :)

 

Hilsen meg :)

Endret av onyX
Lenke til kommentar

Hei nå har jeg satt opp en PC med utgangspunkt i den onyX satte opp, men med et par oppgraderinger:

 

Matrox oppsett

 

Matrox skjermkort for å få WYSIWYG output til TV skjerm fra Adobe Premiere, Photoshop, After Effects osv.

- Er veldig interesert i å få vite om dette er unødvendig, dvs at denne muligheten finnes på "vanlige" og billigere skjermkort også...

 

Oppgradert CPU fra AMD Athlon 64 X2 3800+ til 4200+.

- Hvor mye vil dette øke ytelsen? Kan jeg klare meg bra nok med 3800+?

 

Byttet hovedkort fra Gigabyte GA-K8NF-9 til Asus A8N-SLI Deluxe.

- Dette er gjort ene og alene for at jeg kjenner Asus bedre, og har veldig positive erfaringer med Asus. Hvis noen kan motargumentere dette og kan si at Gigabyte kortet fungerer like bra/bedre er jeg veldig åpen for det.

 

Byttet skjerm til LaCie 319 da denne virker meget bra på bilde kvalitet og får veldig bra kritikker.

- Minuset er at den er veldig dyr, og jeg har mine tvil om jeg vil merke forskjell i forhold til en billigere skjerm? (feks den Samsung skjermen onyX satte opp)

 

Ellers har jeg beholdt RAM, CPU kjøler og boot harddisk slik onyX anbefalte... (Må inrømme at jeg ikke har peiling på kompabilitet mellom forskjellige komponenter, så her noen rettlede meg hvis jeg har satt opp feil)

Endret av Eirik-Birk
Lenke til kommentar

Har lest en del dårlig omtale og erfaringer med Asus A8N-SLI, når det gjelder kompabilitet osv.

Har derfor byttet til et MSI K8N Diamond Plus hovedkort, uten at jeg hvet om dette er noe bedre, men finner så å si kun positiv omtale om dette.... Noen som har erfaringer med dette kortet?

 

Oppsettet er nå som følger:

 

Videoredigering/foto

 

Har også valgt bort Matrox skjermkortet da jeg fant ut at jeg ikke er villig til å betale så mye ekstra for WYSIWYG funksjonen... Skjerkortet jeg nå har satt opp er tatt helt ut av løse luften, så hvet ikke om dette er det beste valget, eller om det finnes bedre alternativer... Er ute etter et vifteløst kort med TV-out!

 

Jeg legger ganske mye penger i LCD skjermen LaCie 319, og er interessert i om dette er et klokt valg....(?)

 

Er interessert i om jeg har valgt rett RAM og andre komponenter?

- er ute etter et super stabilt system...

Lenke til kommentar

Hei igjen Erik!

 

Skjermen som jeg linket til ovenfor er helt fabelaktig! Naboen kjøpte den nettopp, for en design og ikke minst for et bilde :love: !

 

Eller så går du for LG's Flatron L203WT som er en WideScreen eller LG's nyeste modell L2000C.

Skjermen til LaCie blir alt for dyr ja. Tror ikke du vil merke noe forskjell i bildekvalitet. Dessuten har den større ms :)

 

Meget fin skjermkort det der, en GeForce 7600. Behold den. Det jeg ville byttet ut til slutt, er hovedkortet. Et Abit KN8-SLI er et mye bedre valg, som er indentisk med sin store bror, bortsett fra at den har to SLIX16 porter. Se test av den her.

 

Jeg ville gått for det hovedkortet, da får du hele maskinen din (nesten) støyfri!

Gå heller for en billigere skjerm, de jeg ga eks. på er helt kurrante.

 

Edit: Av RAM, gå for Corsair. Helst C2 eksemplar. Corsair XMS3200C2 TWINX DDR400 2048 MB

 

Lykke til!

Endret av onyX
Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Da har jeg fulgt onyX råd og gjort nødvendige justeringer på oppsettet på grunnlag av dette:

 

Videoredigering/foto

 

Håper noen kan komme med sin "velsignelse" av dette oppsettet da jeg har dårlige erfaringer med ustabile systemer fra før.... :(

 

Noen andre som har erfaringer med Samsung SyncMaster 204B skjermen når det gjelder bildekvalitet, fargegjengivelse osv?

 

 

Et lite forfengelig tilleggs spørsmål:

Finnst det frondeksler til DVD/CD/RW som kan settes på eksisterene drev? Bare for å få en "proffere" finish på kabinettet... Jeg har et sølvfarget Chieftec AH-01SL kabinett, og det tar seg ikke særlig bra ut med hvite DVD rom og brenner....

Endret av Eirik-Birk
Lenke til kommentar

Hovedkort , ram og CPU er :thumbup::thumbup::thumbup:

 

Skjermen vet jeg lite om , Harddisken er svært bra , har en slik en selv , skjermkortet er svært bra.

 

Eneste er at jeg ikke liker den Thermaltake kjøleren.

Har hatt en slik en selv og har nylig konvertert tilbake til denne etter

bruk av den thermaltake greia.

Zalman bråker mindre og kjøler bedre er min erfaring.

Endret av dkvam
Lenke til kommentar
Hovedkort , ram og CPU er  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

 

Skjermen vet jeg lite om , Harddisken er svært bra , har en slik en selv , skjermkortet er svært bra.

 

Eneste er at jeg ikke liker den Thermaltake kjøleren.

Har hatt en slik en selv og har nylig konvertert tilbake til denne etter

bruk av den thermaltake greia.

Zalman bråker mindre og kjøler bedre er min erfaring.

5995515[/snapback]

 

Er det bare meg, eller tar den Zalman vifta enormt med plass? Vil det bli konflikt med andre komponenter?

 

Ellers er jeg glad for andres tilbakemeldinger på oppsettet også!

Lenke til kommentar

Bruker den Zalman vifta "as we speak" på et Abit KN8-SLI.

Ingen problemer.

 

Fordelen med Zalman vifta er at den også på grunn av sin konstruksjon kjøler ned komponentene irundt CPU sokkelen , strøm kretser og slikt.

 

Det gjør ikke Thermaltake vifta da både vifte og kjøleelement er plassert mange etasjer over hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...