Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skole: trenger hjelp om symbolisme

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har et prosjekt hvor vi alle fikk forskjellige ismer å fortelle om, og jeg fikk symbolisme.

Jeg vet ikke mye om hva symbolisme er, hvor det stammer fra, når det ble mest brukt, hvor det kanskje blir/ble mest brukt osv. Jeg trenger også malerier osv. som er symbolistiske.

Kunne dere skrevet det dere vet om symbolisme og gjerne kildene deres om dere har noen?

Tusen hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Symbolisme er noe som dyrker overført betydning, at språket henviser til stadig nye betydningsplan.

Symbolisme er bruk av symboler for å fremme/uttrykke et budskap.

All språk, alle skilt osv er symbolistiske i sin måte. F.eks trafikkskilt. Der har du symboler som symboliserer en lov, en regel, noe som er påbudt/forbudt, opplysninger osv. Det samme gjelder språk. Hvert ord jeg skriver symboliserer en betydning.

"Vinternatt i Rondane" av Harald Sohlberg har vært regna som et symbolistisk maleri. Maleriet, som også har blitt kalt "Naturens katedral", har tredelt komposisjon med dystre og forvrengte greiner i forgrunnen Greinene skal symbolisere vårt jordiske nivå.

Den mørke åsen i mellomgrunnen er veien fremover.

Fjelltoppen med korset i bakgrunnen blir symbol på vandringen sitt mål.

Korset på fjelltoppen gir det kalde vinterlandskapet en religiøs dimensjon.

Edvard Munch var en stor kunstner innenfor symbolismen, og i tillegg til Sohlberg kjenner vi m.a. Halfdan Egedius som symbolist.

Symbolisme er retning innen litteratur og billedkunst. Det oppstod i Frankrike i 1880-årene som en reaksjon på naturalismens krav til objektiv virkelighetsbeskrivelse. Symbolismen fremhevet følelsen og det subjektive og søkte gjennom symboler som å uttrykke de ideèr og drømmer som skjulte seg bak den synlige virkelighet. I norsk litteratur regnes Obstfelder som den mest typiske representant. Innen malerkunst regnes Edvard Munch, Gustave Moreau og Odilon Redon som de mest typiske representanter.

Night of the Hunter (1955)

Filmen «Night of the Hunter» inneholder mye symbolisme. Nettsiden skrekkfilm.com skriver;

Filmen er full av symbolisme og man kan finne små meninger bak annenhver scene som dukker opp. Filmen er virkelig gjennomtenkt og liker du å gruble og tolke over symbolisme og sette deg inn i en film, så er dette rett film.

Du kan finne symbolisme i det meste, men går mest innen litteratur og kunst.

Det er det jeg har skrevet hittil. Trenger mer enn dette fordi det skal være en powerpoint presentasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...