Shoo Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 (endret) Ikke nok med at man sliter med harddisk problemer, men nå begynner også viften å leke som'n vil... For litt siden hendte det at strømforsyningsviften min plutselig begynner å dure som en motor på ful gir. Dette skjer ganske så tilfeldig, egentlig. Av og til kan det gå timer, av og til minutter mellom hver gang viften begynner å bråke noe grusomt. Er herlig når viften fungerer som den skal, men når den begynner å vifte med for høyt lyd, blir det _for_ bråkete til en vift å være, altså. Og ikke er det bare bare å få den til å fungere normalt heller... Kan ta tid før den stopper å lage ulyder. I det siste har viften begynt å ha en varierende støy (fra å være normal til høytbråkende vift) svært ofte (lyden varierer kraftig hvert minutt eller to). Jeg har en CODEGEN 300W strømforsyning. Hovedkortet mitt: http://www.elgen.net/hkort.jpg (hvis det skulle ha noe betydning da...) Er dette signaler som tyder på at jeg _må_ bytte den? Hva slags strømforsyning skal jeg skaffe meg da? Hva er det som feiler viften min? Hvordan bli kvitt ulydene? Og ney, frister ikke å skaffe en helt ny PC heller... Beklager hvis dette har blitt spurt x-antall ganger før, men fant intet svar da jeg søkte etter lignende tråder. Endret 17. april 2006 av Shoo Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Vifter er forbruksvare, de vil ikke vare like lenge som elektronikken. Et typisk tegn på slitasje er at de begyner å bråke. Det er ikke nødvendig å bytte hele PSU, det er ganske lett å skifte vifte når man kan litt elektronikk (men antagelig vanskelig når man ikke kan det). Det går muligens an å fjerne lyden for en stund ved å smøre lageret. Mange vifter har en liten klistrelapp på 'navet', og under der kan man legge en liten dråpe symaskinolje. Det har gjort underverker mange ganger for meg. Viften kan byttes med en standard 80 eller 120 mm 12V type. Ledningene kan klippes og skjøtes. Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 17. april 2006 Forfatter Del Skrevet 17. april 2006 Javel ja... Vet ikke helt om jeg har noen anelse om hva slags ledninger som kan/skal klippes og skjøtes osv. Hva koster en PSU som passer i maskinen min da..? Ikke en så altfor dyr da, men en billig en som samtidig har brukbart med kvalitet. Og hvordan får jeg skrudd av strømforsyningen? Hmm... Kan prøve det der med symaskinolje da. Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 (endret) Hvis du skrur av lokket på PSUen, du må vel av med 4 skruer da. Så skrur du løs viften, og klipper av de to ledningene som vifta har, (rød og sort) så gjør du det samme på en annen vifte (det kan hende den nye vifta har tre leninger, rød, sot og gul/hvit, da er det bare å klippe av den gule/hvite ledningen som ikke trengs) så avisolerer du kablene på både vifte og den kablene fra den gamle vifta som fortsatt ligger løst i PSUen. Så er det bare å lodde det sammen og bruke noe el tape til å dekke det som er loddet. eller så kan du bare bruke noen krympeslanger. Her kan du se når jeg loddet en vifte spliter: Endret 17. april 2006 av Klikka_bZerk Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 17. april 2006 Forfatter Del Skrevet 17. april 2006 Hvis jeg ikke gjør det dere har forklart og heller kjøper en ny strømforsyning... Hva slags PSU bør jeg velge basert på hva hovedkortet mitt greier å håndtere da, selvfølgelig? Har dere noen forslag til en brukbar PSU? Og er 300W for lite? Bør jeg skaffe PSU med mer Watt-kapasitet? Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 300W burde hold til det meste, hvilken hardware har du foresten? Hva med f.eks. denne? Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 300W burde hold til det meste, hvilken hardware har du foresten? Hva med f.eks. denne? 5940022[/snapback] er ikke 300W litt i minste laget? kommer jo seff litt ann på maskinen men en dagens PC som skal brukes til spill vil nok kreve litt kraftigere vil anbefale å handle inn med litt eksta effekt, altid fint å ha litt å gå på har selv en gåen vifte i min PSU, har bestilt ny.. utolig irriterende... først hovedkortet, så funka ikke det nye HKet så det er sendt på garanti.. og midt oppi det hele begynner PSU vifte oxo å ta kvelden utrolig surt Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 18. april 2006 Forfatter Del Skrevet 18. april 2006 Ja. Er surt når slikt unødvendig skjer. Nå skal det sies at jeg bruker ikke PC'en min til å spille spill, faktisk. Er det man har konsoll til. Heh. Bruker bare PC'en til å surfe (multibrowsing), se på filmer, jobbe med PC'en osv. Ikke til stort mer, egentlig. Men ja, jeg syns også at 300W høres litt for lite ut... Får se hva flere anbefalinger folk har å komme med da. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 (endret) Ja. Er surt når slikt unødvendig skjer. Nå skal det sies at jeg bruker ikke PC'en min til å spille spill, faktisk. Er det man har konsoll til. Heh. Bruker bare PC'en til å surfe (multibrowsing), se på filmer, jobbe med PC'en osv. Ikke til stort mer, egentlig. Men ja, jeg syns også at 300W høres litt for lite ut... Får se hva flere anbefalinger folk har å komme med da. 5946057[/snapback] Hvis du ikke har tenkt å oppgradere utstyret i PCen trenger du ikke noe kraftigere PSU enn det du har, såfremt PCen har vært stabil og uproblematisk. Når det er sagt, så har jeg god erfaring med NorthQ 4775 400W. Men den er med 24pins ATX-kontakt, du trenger en med 20 pinner. Da trenger du overgang i tillegg hvis du vil ha akkurat den. Endret 19. april 2006 av Mr Burns Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Dersom du har plass på siden av kontakten, så trenger du ikke overgang, bare passe på at du treffer riktig. Bør ha en 2 cm å gå på. Jeg har også god erfaring med NorthQ 400 (riktignok en litt eldre modell, uten 24 pin og SATA). Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Så hva slags PSU skal jeg gå for da..? En som "passer" til min maskin, vel og merke... Hvordan vet jeg om en 400W PSU passer eller ei..? *undrepå* Det ser nemlig ut til at jeg må handle inn en ny PSU, ettersom denne ble overført fra en 90-talls PC... Trenger ikke å være så altfor high-tech/super power da, bare den fungerer godt nok enn hva denne CODEGEN 300 gjør nå... Ulyden virker skremmende... Høres ut som om den vil stoppe om ikke så lenge. Denne NorthQ som dere nevner, er det noe som passer meg, kanskje..? Og hva er 24 pin..? Takker for assistanse med det her... Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Ut av PSU kommer det masse ledninger som er (vanligvis) buntet sammen, og som havner i en stor (den største) kontakt. Denne blir ofte kalt ATX-pluggen, eller lignende. Du har et hovedkort som har en 20 pins atx-kontakt. Det vil i all enkelhet si at det 20 ledninger som kobles sammen i den pluggen. Det vanligste nå er 24 pinner. NorthQ 4001EX skal passe fint i ditt hovedkort. Rolig skal den være og. Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 12. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2006 (endret) Ut av PSU kommer det masse ledninger som er (vanligvis) buntet sammen, og som havner i en stor (den største) kontakt. Denne blir ofte kalt ATX-pluggen, eller lignende. Du har et hovedkort som har en 20 pins atx-kontakt. Det vil i all enkelhet si at det 20 ledninger som kobles sammen i den pluggen. Det vanligste nå er 24 pinner. NorthQ 4001EX skal passe fint i ditt hovedkort. Rolig skal den være og. 5977350[/snapback] Ah. Takker for tipset! Ser også ut til at jeg må snart skaffe meg nytt hovedkort (enda jeg ikke spiller!) Så, basert på hva hovedkort jeg har, så vil den NorthQ PSU'en du nevner passe fint til PC'en min uten at den "forstyrrer" de andre elementene/delene, eller? Skal også koble til en Hitachi Deskstar T7K250 250 GB samt Corsair XMS3200C2 TWINX DDR400 1024 til maskinen min. Det har vel ingenting å si når jeg skal kjøpe PSU'en, sant..? Tenker på at hvis det blir overbelastning ellerno. Endret 12. mai 2006 av Shoo Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 14. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2006 Oky. Takker så meget for tipset og hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå