Gå til innhold

Derfor er det ikke uendelig mange planeter


Anbefalte innlegg

Well what do you people think dark matter / dark energy can be?

:hmm:

 

esa

6204471[/snapback]

Jeg har ikke noen bedre teori enn wikipedia på noen av dem, men jeg har et interessant tankeeksperiment hva mørk energi (eller Einsteins kosmologiske konstant) angår. Den er dessverre meget innfløkt, men du kan prøve å tenke deg at jeg har noe liknende i hodet som om du lar to membraner gli inn i hverandre. De vil slå seg sammen og spaltes igjen, og de vil påvirke hverandre. Om man eksperimenterer med slike tanker i hodet, samtidig som man godtar at det finnes en del slike membraner ute i universet rundt oss (og at vårt synlige univers er på én av dem), vil man kunne tenke seg frem til hvordan teorien min fungerer.

Jeg kan dessverre alt for lite om dette feltet til å kunne si noe spesielt om det :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
eg er helt "lost" med dette  :blush:

6204657[/snapback]

Samme her :/ Det er kun teorier og babbel som ramler ut av meg, og jeg frykter at jeg snart får et dårlig rykte pga. det :s

6204815[/snapback]

 

ja, det er mer filosofiske enn vitenskapelig... vanskelig å bevise de veldig store eller de veldig småe teorier, men kanskje der er en teori for alt :hmm:

 

esa

Lenke til kommentar

Det er strengteorien som har multiunivers som membraner. Nye big-bang skapes hver gang disse kolliderer. Strengteorien forklarer også hvorfor gravitasjonen er så ufattelig svak i forhold til de andre kreftene ved at gravitasjon består av lukkede sløyfer av strenger som kan bevege seg fritt mellom universene, mens de andre kreftene har hver ende av strengen "fastlimt" til vårt univers.

 

De to mest betrodde forklaringene på mørk materie er neutralinoet, en supersymmetrisk partner til fotonet, eller rester etter fordampede sorte hull. Angående supersymmetri så kommer man forhåpentligvis til å få mange svar da LHC står ferdig etter planen i 2007.

Lenke til kommentar
Nå begynner det å bli farlig skrudd her, men jeg er med på hva du snakker om, Zethyr. "Stoff" i andre formasjoner enn materien vi har rundt oss er interessant å tenke på. Er mørk materie et annet ord for antimaterie? Har ikke faglig kjennskap til slike ting annet enn å ha lest artikler i I.V. og sett dokumentarer på Discovery...

6203998[/snapback]

Mørk materie er ikke det samme som antimaterie, nei. Det er noe helt annet, og har helt andre egenskaper. Mørk energi igjen er noe enda mer uforklarlig.

Dersom du har et kvarter å avse en dag kan du gå på wikipedia og slå opp 'dark matter' og 'dark energy' for to meget gode og fine artikler.

 

 

Snakker du nå om inne i hullet, eller hullet sett utenfra?

6204017[/snapback]

Damn, er det en forskjell? Har du en kjapp forklaring eller en URL ? Jeg har bare 3FY, men blir nå fristet mer og mer til fyre løs på astrofysikk til neste år.

 

Eksamen i 3FY på fredag forøvrig!

6204355[/snapback]

 

Velkommen skal du være :) Har du valgt fysikk hos oss på UiO?

 

Har ingen URL, men tenkte at et sort hull sender ikke UT noe lys fordi ikke noe greier å unnslippe -derfor ser det sort ut (doh...). Men inne i hullet (innenfor den radien som unnslippningsfarten er større enn lysets) vil jo fotonene vandre innover trukket inn av gravitasjonen, så dersom man sitter i midten og ser utover burde det jo være svært lyst... Tror også lyset vil bli "blåere" ettersom det "faller" innover, noe som jo vil forstyrre BB-radiationen temmelig bra...

Lenke til kommentar
Velkommen skal du være :) Har du valgt fysikk hos oss på UiO?

6210361[/snapback]

Jeg har dere langt ned på lista, men dere er der.. det hadde vært et artig studium, men jeg vet ikke om jeg vil bruke hele livet innen den retningen, også er jeg usikker på jobbmulighetene :/

 

Har ingen URL, men tenkte at et sort hull sender ikke UT noe lys fordi ikke noe greier å unnslippe -derfor ser det sort ut (doh...). Men inne i hullet (innenfor den radien som unnslippningsfarten er større enn lysets) vil jo fotonene vandre innover trukket inn av gravitasjonen, så dersom man sitter i midten og ser utover burde det jo være svært lyst... Tror også lyset vil bli "blåere" ettersom det "faller" innover, noe som jo vil forstyrre BB-radiationen temmelig bra...

6210361[/snapback]

Det var mer temperaturen jeg tenkte på enn lys, nå da men. Har du forøvrig noen URL som forklarer hvordan BB-stråling fungerer når man endrer slike parametre?

Resten av det du sier høres jo fornuftig ut :)

Lenke til kommentar

Krysjo: Selv om ikke selve hullet sender ut noe lys så vil vel alle stoffene som er på vei inn i hullet sende ut store mengder høyenergisk lys (helt fra synlig og opp til gamma). Så man ser vel aldri et sort hull som sort fordi det lyser fra området rundt det.

Lenke til kommentar
Velkommen skal du være :) Har du valgt fysikk hos oss på UiO?

6210361[/snapback]

Jeg har dere langt ned på lista, men dere er der.. det hadde vært et artig studium, men jeg vet ikke om jeg vil bruke hele livet innen den retningen, også er jeg usikker på jobbmulighetene :/

 

Ok! Trodde fristen hadde gått ut for evigheter siden jeg...

 

Tror ikke jobb skulle være noe problem - leste noe statistikk for litt siden, og var noe sånnt som 95% som var i relevant jobb etter 3 (eller var det 6) måneder... Men ikke ta meg på ordet, snakk heller med f.eks. han fyren her (formidlingskonsulent):

http://www.uio.no/sok?person=bjornhs

Eller om du heller vi prate med en av foreleserene (også mer eller mindre "faren" til FAM-programmet slik jeg har forstått det - hyggelig fyr):

http://www.uio.no/sok?person=arntvi

Eller meg (spør så mye du vil. Kan sikkert også bruke forumet):

http://www.uio.no/sok?person=kyrrens

 

Men om du kommer hit, så skal du være velkommen :) Godt miljø er det, stort sett bra forelesere etc.

 

Uten at jeg skal være allt for skråsikker, så er vel UiO noe mer forskningsretta enn NTNU, og det er den retningen jeg sikter meg inn mot så ;)

 

Har ingen URL, men tenkte at et sort hull sender ikke UT noe lys fordi ikke noe greier å unnslippe -derfor ser det sort ut (doh...). Men inne i hullet (innenfor den radien som unnslippningsfarten er større enn lysets) vil jo fotonene vandre innover trukket inn av gravitasjonen, så dersom man sitter i midten og ser utover burde det jo være svært lyst... Tror også lyset vil bli "blåere" ettersom det "faller" innover, noe som jo vil forstyrre BB-radiationen temmelig bra...

6210361[/snapback]

Det var mer temperaturen jeg tenkte på enn lys, nå da men. Har du forøvrig noen URL som forklarer hvordan BB-stråling fungerer når man endrer slike parametre?

Resten av det du sier høres jo fornuftig ut :)

6210484[/snapback]

 

Desverre kan jeg fremdeles ikke grave opp en URL, men jeg har en diger hukommelse å grave i istedet :) (Synd det ikke aksepteres på PRS...) Men jeg oppfattet det slik at du snakket om strålingstemperaturen, som stort sett er den temperaturen man snakker om i verdensrommet (og det man mener med "bb-rad's temperatur). Dette er den temperaturen man kommer fram til dersom man måler det elektromagnetiske spekteret, får noe som likner sånn halvveis på BB-rad, og regner seg fram til (via strålingstoppen) temperaturen til et sorlegmestrålende objekt som hadde generert en slik profil via. Wiens lov (lambda_topp*T = a) - se ERGO 3Fy kap. 10, side 241/242 (1998-utgaven, 3.opplag 2003).

Lenke til kommentar
Desverre kan jeg fremdeles ikke grave opp en URL, men jeg har en diger hukommelse å grave i istedet :) (Synd det ikke aksepteres på PRS...) Men jeg oppfattet det slik at du snakket om strålingstemperaturen, som stort sett er den temperaturen man snakker om i verdensrommet (og det man mener med "bb-rad's temperatur). Dette er den temperaturen man kommer fram til dersom man måler det elektromagnetiske spekteret, får noe som likner sånn halvveis på BB-rad, og regner seg fram til (via strålingstoppen) temperaturen til et sorlegmestrålende objekt som hadde generert en slik profil via. Wiens lov (lambda_topp*T = a) - se ERGO 3Fy kap. 10, side 241/242 (1998-utgaven, 3.opplag 2003).

6210611[/snapback]

Jeg har kjennskap til strålingstemperatur :) Det jeg lurte på var hvordan 'black body radiation' kan sees i sammenheng med f.eks. 'yellow body radiation'? Ellers takk for en fin oppsummering :)

Lenke til kommentar
Er antimaterien inkludert i de 4 prosentene, eller utgjør den 4 nye? Forresten så mener jeg å ha lest en gang at det ikke er helt balanse mellom mengden materie og antimaterie...

6211585[/snapback]

Den er inkludert, men det spiller ikke stor rolle. Det finnes betraktelig mye mer materie enn antimaterie, noe som igrunn er rart når man tenker på at de skapes ved pardanning.

Lenke til kommentar
Forresten så mener jeg å ha lest en gang at det ikke er helt balanse mellom mengden materie og antimaterie...

6211585[/snapback]

Jeg har også lest en sånn teori. At det er ble skapt ulike mengder materie og antimaterie ved big bang. Det ble videre antatt at mesteparten eller alt materie og antimaterie senere har vært i kontakt med hverandre slik at de utsletter hverandre. siden det var et lite overskudd av materie så ble ikke alt materie "brukt opp". Det er dette overskuddet som er den gjenværende materien i universet.

 

Jeg er en smule skeptiske til alle disse teoriene. Det finnes sikkert et svar, men jeg er ikke så sikker på om menneskeheten har funnet helt ut av det ennå.

Lenke til kommentar
Er antimaterien inkludert i de 4 prosentene, eller utgjør den 4 nye? Forresten så mener jeg å ha lest en gang at det ikke er helt balanse mellom mengden materie og antimaterie...

6211585[/snapback]

Den er inkludert, men det spiller ikke stor rolle. Det finnes betraktelig mye mer materie enn antimaterie, noe som igrunn er rart når man tenker på at de skapes ved pardanning.

6211819[/snapback]

 

What if there is more universes? And ours is just the "matter" kind and others could be "antimatter". This multiuniverse we live in is then "lopp-sided"...

Read about this theory somewhere :p

 

esa

Lenke til kommentar
Velkommen skal du være :) Har du valgt fysikk hos oss på UiO?

6210361[/snapback]

Jeg har dere langt ned på lista, men dere er der.. det hadde vært et artig studium, men jeg vet ikke om jeg vil bruke hele livet innen den retningen, også er jeg usikker på jobbmulighetene :/

*snip*

6210484[/snapback]

 

Du, leste forrige posten din litt nøyere (den jeg svarte på i stad) og mistenker at jeg så en misforståelse - FAM er ikke bare astrofysikk, det er "Fysikk, Astronomi/astrofysikk, Meterologi". Du velger etter 3. semester hvilken retning du vil gå i. Veldig mange tenker å ta astrofysikk når de begynner, men de aller fleste ender opp på fysikk ("teoretisk fysikk" er det "offisielle" navnet) - dvs. alt fra skikkelig teoretiske ting til mer rettet mot biofysikk etc. - det blir en ny "forgrening" i begynnelsen av master.

Lenke til kommentar

Det er sykt sykt å tenke på !! Artige teorier her ^^

 

mennesket vil nok en gang inn i fremtida lage seg en gidigen generasjonsferge som frivillige mennesker vil være. Kun for å rett å slett utforske. Jobben de sin var å .. bringe mennesket videre på den romferga . :p tror dere ikke ? meh...

 

Men angående det med uendelighet og sjansen for at ditt er datt og sånt så tror jeg neppe at en som er prikk lik dronning elizabeth, sitter ute i det uendelige med en rosa kondom på hodet å blåser såpebobler mens hun hører på neil young ....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...