Gå til innhold

Derfor er det ikke uendelig mange planeter

Anbefalte innlegg

Ja, eksamenstidene er for alvor over oss... Vel, tar et studie med litt ukurrante eksamenstider. Pent fordelt med eksamner over hele semesteret.

En ting er forresten sikkert: Dark Side of the Moon egner seg å lese til :)

6136849[/snapback]

Jupp, vi fyker i tottene i tide og utide, men musikksmaken din er det ikke noe å utsette på. Spiller du "Keep talking" en gang innimellom når du tenker i mer astronomiske baner? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, men jeg er mest glad i den gamle musikken deres. Albumet Animals er det mest geniale som er lagd. Mennesket blir fremstilt fra 3 sider, som Dogs, Pigs og Sheeps :) Jeg tror alle kan plasseres i en av de kategoriene. De fleste går nok inn i Sheeps-kategorien.

Men du! Har du gått i dybden rundt budskapet til The Division Bell? Det er ekstremt relatert til de fleste diskusjoner vi har hatt her i vitenskapsforumet. Året før albumet kom ut, den gangen Internett var ungt, gikk et av medlemmene/produsentene inn i en nyhetsgruppe og sendte dem kryptiske meldinger. Jeg har ikke noe linker til det her og nå, men lesestoffet var svært interessant.

Lenke til kommentar
Forsøk å tenk litt på det at det finnes uendelig med planeter, samtidig som vi vet det faktum at nye planeter blir dannet hele tiden. Hvis det finnes uendelig med planeter, da er jo ikke den nyeste den nyeste allikevel, fordi da hadde det vært den siste i rekken av eksisterende planeter. Uendelig mengde har verken en første eller siste del.

5933991[/snapback]

Jeg har hørt at bare 4% av universet består av masse

Lenke til kommentar

Egentlig er det sinnsykt mye tomrom i universet. Selv i fast masse er det 99,999...% tomrom siden elektroner og kjernepartiker er ekstremt mye mindre enn størrelsen på selve atomet. I rommet er det bare en bitteliten brøkdel av rommet som inneholder fast/flytende masse i form av stjerner, planeter, måner, kometer, meteorer, støvskyer, gass osv.

Jeg vil anta at kilden til zyfah mener det bare er 4% av volumet i rommet som inneholder områder med masse. Eller at bare 4% av alle partikler i universet har masse (resten er masseløst "dark matter").

Lenke til kommentar
Hva består resterende 96% av da?

Å bestå = masse, mener nå jeg... :)

6200587[/snapback]

4% av "Alt som ikke er ingenting" er masse, 22% er mørk materie og 74% er mørk energi, såvidt man kan regne ut fra forskjellige gravitasjonskrefter og rotasjonshastigheter o.l. enn det man forventer om man plotter inn den kjente massen.

Les mer på wiki, jeg kan ikke stort om emnet ;)

Det som kan være ekstra interessant er at man har ved beregninger sett at mørk materie sannsynligvis har en slags nett-formasjon fremfor å samle seg i atskilte hoper (synes jeg å huske).

Lenke til kommentar
vakuumet i verdensrommet er ikke helt "tom". temperaturen ligger på rundt 3 K, det er bare stråling (heat in radiation)...

esa

6200881[/snapback]

2.725 kelvin for å være eksakt :)

6200958[/snapback]

Er det ikke slik at svarte hull kan ligge under dette i temperatur dersom de er store nok? Pussig det der.. :/ Men ekstra artig å tenke på.

Lenke til kommentar

Nå begynner det å bli farlig skrudd her, men jeg er med på hva du snakker om, Zethyr. "Stoff" i andre formasjoner enn materien vi har rundt oss er interessant å tenke på. Er mørk materie et annet ord for antimaterie? Har ikke faglig kjennskap til slike ting annet enn å ha lest artikler i I.V. og sett dokumentarer på Discovery...

Lenke til kommentar
vakuumet i verdensrommet er ikke helt "tom". temperaturen ligger på rundt 3 K, det er bare stråling (heat in radiation)...

esa

6200881[/snapback]

2.725 kelvin for å være eksakt :)

6200958[/snapback]

Er det ikke slik at svarte hull kan ligge under dette i temperatur dersom de er store nok? Pussig det der.. :/ Men ekstra artig å tenke på.

6202190[/snapback]

Snakker du nå om inne i hullet, eller hullet sett utenfra?

Lenke til kommentar
Nå begynner det å bli farlig skrudd her, men jeg er med på hva du snakker om, Zethyr. "Stoff" i andre formasjoner enn materien vi har rundt oss er interessant å tenke på. Er mørk materie et annet ord for antimaterie? Har ikke faglig kjennskap til slike ting annet enn å ha lest artikler i I.V. og sett dokumentarer på Discovery...

6203998[/snapback]

Mørk materie er ikke det samme som antimaterie, nei. Det er noe helt annet, og har helt andre egenskaper. Mørk energi igjen er noe enda mer uforklarlig.

Dersom du har et kvarter å avse en dag kan du gå på wikipedia og slå opp 'dark matter' og 'dark energy' for to meget gode og fine artikler.

Snakker du nå om inne i hullet, eller hullet sett utenfra?

6204017[/snapback]

Damn, er det en forskjell? Har du en kjapp forklaring eller en URL ? Jeg har bare 3FY, men blir nå fristet mer og mer til fyre løs på astrofysikk til neste år.

Eksamen i 3FY på fredag forøvrig!

Lenke til kommentar
Er mørk materie et annet ord for antimaterie?

6203998[/snapback]

Antimaterie og mørk materie er ikke det samme. Antimaterie er et speilbilde av vanlig materie og har de samme masse som vanlig materie. Mørk materie har også masse, men sammensetningen er ukjent. Det eneste vi "vet" om det er at det er til stede i universet (massens innvirkning på galakser osv kan observeres), men det er ikke synlig på noen måte siden det hverken sender ut stråling eller skygger for stråling som passerer det.

"Only about 4% of the total energy density in the universe (as inferred from gravitational effects) can be seen directly."

Redigert: Zethyr var vist litt raskere enn meg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...