Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Driver å lager et lite TCP/IP-program som skal brukes på en lokal nettcafé for å kunne "låse" terminalene mellom øktene. Problemet er at klientprogrammet som kjøres på terminalene helst skal kunne deaktivere Ctrl+Alt+Del eller om nødvendig tastaturet. På Win 9x/Me går dette som en drøm, men Win 2K/XP har en innebygget sperre for dette. Noen geniale forslag?

Mener å tidligere en gang ha sett en 10-20 linjer med Assembly-kode som skulle kunne deaktivere hele tastaturet som kanskje ville fungert, men denne finner jeg ikke igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å gjere dette på Windows 2000-maskiner er vanskelig, faktisk så har eg enno ikkje funne nokon måte å gjere dette på (men så har eg ikkje leita noko spesielt heller). Windows 9x/Me kan eg, men det kunne jo du? Eg og er i alle fall interessert i det du finn ut av.. :smile:

mvh.,

Vegard

Lenke til kommentar

Hei!

Tvile på om det går an. Nettkafeen eg sitt på no kjøre Win 2000 og "nettprogrammet" som dei kjører her (Citrix ett eller anna) har ikkje sperre for Ctrl+Alt+Del. Det virker som et profft program, men dei som har lagt det har ikkje funne ein måte å sperre Ctrl+Alt+Del. Men det som skjer når du trykke Ctrl+Alt+Del e at programmet bare rebooter OS og starter seg sjøl på nytt. Det e jo greit å kunne gjere når IE heng seg opp (som skjer ofte).

Ikkje akkurat så mykje hjelp frå meg, men eg trur det blir veldig vanskelig å låse Ctrl+Alt+Del i Win 2000/XP.

Lykke til!

MVH

Menig Vik Morten /Jeger

Porsangermoen Jegerbataljon

Lenke til kommentar

For å ha det sagt, så arbeider eg med ein løysing på same problemet som du har på Windows 9x-plattformar, og det virkar perfekt. Programmet kjem i salg iløpet av haustferien. Poenget mitt med denne tråden er eigentleg å seie at eg har leita etter måtar å gjere dette på i Windows 2000, men det er ikkje designa for å verte forandra på. Om du t.d. henter ned RDP (Remote Desktop Connection), som verkar på same måte som TSC (Terminal Services Client), har denne innebygd støtte for å redirecte t.d. Start-knappen til serveren, mens sjølv ikkje denne klarar å fjerne Ctrl+Alt+Del. :smile:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Først; jeg kan nesten ikke programmere delphi, men ble litt nysgjerrig og dette er det jeg ser som alternativer på problemet ditt:

1) Skrive en stub mellom keyboard og msgina.dll

1.5)skrive en keyboard-driver...

2) skrive en helt ny gina

3) få et tastatur uten ctrl eller alt eller delete :wink:

4) sperre brukerens rettigheter slik at man ikke får kjørt noe

5) bytte ut taskmanager med et annet program

6) finne 10-20 linjer assemblykode som gjør susen :wink:

---

1) kan jeg ikke svare deg på, men med litt søk og erfaring burde dette være det beste..

2) nei...

3) tja...

4) Man får trykket ctrl+alt+del og sendt dette videre, men har ingen rettigheter til å kjøre de forskjellige delene... Dette skal virke (har ikke testet det selv)

HKCUSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPoliciesSystemDisableLockWorkstation

HKCUSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPoliciesSystemDisableTaskMgr

HKCUSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPoliciesSystemDisableChangePassword

HKCUSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPoliciesExplorerNoLogoff

HKCUSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPoliciesExplorerNoClose

Alle skal være DWORD, 1 for å enable, 0 for å disable opsjon (du kan sikkert gjøre dette med HKLM istedet).

5) HKLMSOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersionWinlogon, bytt ut TaskMan variablen med din egen exe (f.eks et program som sier "fy deg!"). Brukeren kan da fortsatt gjøre alt utenom å starte taskmanager-delen -> som kanskje er en du er mest redd for?

6) Tja, den var du vel nærmest selv...

Det kjappeste er vel alt 4, men 1 er vel litt ryddigere. Hvis du finner ut hvordan du får løst det på med alternativ 1 er det nok mange som vil at du poster det. Jeg vet i alle fall om én...

Lykke til!

-geir

Lenke til kommentar

hwgeir, svært mange gode poeng her. Først og fremst så er det ganske avansert å skrive ein ny GINA, eller evt. legge seg inn mellom tastaturdrivaren og GINA. Alternativa dine med registry er derimot svært enkle, og veldig lett å implementere. Eg skal sjå på desse alternativa når eg kjem heim att i alle fall... :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...