Gå til innhold

Hva synes dere om Vietnamkrigen?


Anbefalte innlegg

Tingen med hele vietnam krigen er at det var en diger flause fra Frankrikets og USAs side og hele krigen kunne vert avverget ved en enkel diplomatisk forhandling.

 

Vietnam var en fransk koloni som ville ha selv styre, de sendte gjentatte ganger brev til presidenten i usa og ba om hjelp i "forhandlingene". Disse brevene ble ignorert og de sendte ikke engang et svar for usa mendte at siden frankriket var deres allierte var det viktigere å holde deres side. Etter 5 år eller hva det var med forsøk på å få selv styret fikk motstands bevegelsen i vietnam å få hjelp av russland eller kina ellerno når det gjaldt våpen og ammunisjon. Dette gjorde at nvc vandt en del viktige slag mot franskmenna i nord vietman og førte til at de trakk ut styrkene sine.

 

Det som skjer nå er at USA ser på dette som at kommunismen hadde fått fotfeste og den ville spre seg til andre land i asia som kambodia mm. Derfor sender de inn tropper for å stoppe denne utviklingen.

 

Så for å svare på spørsmålet ditt om hva jeg syns om vietnam krigen så mener jeg at den var et stort tap av uskyldige liv og da tenker jeg på soldatene og.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her skal USA få kritikk for at de ikke vant krigen og gjorde slutt på denne stygge kommunistiske utviklingen.

5944635[/snapback]

Det er mye en kan kritisere USA for. Blant annet hjalp de Pol Pot til makten i Kambodsja, med påfølgende folkemord på en fjerdedel av befolkningen. "Hjalp", i den forstand at deres bombing, (som fredsprisvinner Henry Kissinger og President Richard Nixon sto bak) førte til både svekkelse av regimet og økt sympati for Røde Khmer. Bombingen i seg selv tok vel livet av 600-800.000 mennesker, massakrer som My Lai blekner med andre ord i forhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...