Gå til innhold

Hva gjør mikrobølgeovnen med vannet mitt?

Anbefalte innlegg

God kveld.

Lagde nå nettop en kopp te i mikrobølgeovnen, helt vanlig slik jeg har gjort utallige ganger før. Men når jeg i dag tok ut koppen og la te-posen oppi, slo det meg plutselig at det alltid starter å boble kraftig rett etter at posen legges i vannet. Dette skjer jo ikke hvis en koker opp vannet til 100 grader C på en plate og tilfører vannet posen med te.

Litt rart ser det også ut når jeg tar sukker i min nå ny-trukkede te, for da bruser det opp litt ekstra og blir gråaktig, nesten som vann som har høyt oksygeninnhold, og som må stå i 30 sekunder før det blir gjennomsiktig. Det tar ca like lang tid for min te å bli klar igjen etter at jeg har hatt oppi sukkeret.

Resultatet blir jo like bra som om jeg koker vannet opp i kjele , men hva er det som lager reaksjonen når jeg putter te-posen i vannet, og hvorfor skummer nesten vannet når jeg tar i sukker? Henger microbølgene "igjen" i vannmolekylene eller forandrer det vannets egenskaper litt så det oppfører seg anderledes?

PS.

Jeg spurte far men han kunne ikke svare på det. Men sa at han kunne sende en mail til Milestone(leverandør av bla. mikrobølgeutstyr som brukes på sykehus), men da måtte jeg renge med litt tid før svar. Han sa også at mange i forskermiljøet fortsatt så på mikrobølgeovnen som "svart magi", fordi en ikke helt vet hva som skjer med objektene som blir utsatt for strålingen. Te-en jeg lagde i mikroen smakter like godt uansett, men det er jo gøy å vite hvorfor vannet oppfører seg anderledes ved oppvarming på to forskjellige måter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vannet blir i det teposen og dens urenheter treffer vannet oppvarmet til langt mer enn 100! Dette går kun hvis vannet er helt rent mens det er i microbølgeovnen! Husker ikke hvordan det har seg men har sett det på mytbusters..

Eller kanskje det var slik at rent vann i mikrobølgeovn ikke kommer helt opp i 100, men i det, det blir urenhet så gjør det, det... Mulig at det var slik det var...

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

"...It is possible to sometimes heat water beyond the boiling point but without the bubbles. Why are there no bubbles? When water reaches the boiling point, the water molecules need to start joining arms with other water molecules in order to create the bubble of vapor that we see as boiling. In order to do that, some molecules need to all meet together at the same place and at the same time at what is called a "nucleation site." A nucleation site can be a tiny impurity, another air bubble, even a scratch on the surface of the container.

...So, here's the scenario: Some water is heated in the microwave and both the water and the container are clean enough that there are no nucleation sites. The water temperature goes higher than the boiling point, but without "boiling." Not only that, but because of the way microwaves work, not all of the water in the cup is the same temperature. The water lining the sides of the cup becomes heated, while some of the water toward the interior of the cup is cooler."

http://www.truthorfiction.com/rumors/m/microwavewater.htm

(kanskje ikke helt 100% etterrettelig kilde, men svaret høres jo fornuftig ut..)

Edit: Så når du putter teposen eller sukker oppi, starter det en kjedereaksjon som gir de karakteristiske luftboblene vi er vant til å se når vann koker.

Edit2: "...water (alone) should never be heated in a microwave oven."

http://www.snopes.com/science/microwave.asp

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Det er imponerende i så fall, men det var i denne retningen jeg tentke det var. Og er glad at jeg vanligvis bruker water heat boiler sak til å koke vann, for det virker jo ikke helt stabilt med "eksploderende vann". Men jo, takk for hjelp da fikk jeg litt svar. Men får far til å skrive en mail til Milestone jeg, så poster jeg tilbake her hvis det er noe spennende.

Lenke til kommentar

Vannet er i likhet med alle andre stoffer bygget opp av molekyler. Disse molekylene ligger og "vibrerer", og jo høyere temperaturen i et stoff er, jo raskere er denne vibrasjonen. Når man varmer opp noe på vanlig måte øker vibrasjonshastigheten fordi stoffet blir varmet opp. Hvis jeg har forstått det riktig er det slik at når man varmer opp noe med mikrobølger blir stoffet varmt fordi mikrobølgene setter mer fart på molekylene. Jeg tror mikrobølgene "tar best tak" i stoffer med lav tetthet (eller har det med fuktighet/vann å gjøre?), og derfor er det vannet og ikke selve koppen som blir varmet. Det er på grunn av det man kan sette inn mat i mikrobølgeovnen, og når sausen er så varm at den koker er fortsatt potetene kalde. Jeg vil forresten fraråde dere å prøve å koke bensin i mikrobølgeovnen. Det tok fyr, gitt...

Lenke til kommentar

Å varme opp vann i en mikrobølgeovn er generelt ikke anbefalt, på grunn av noe som kalles superoppheting. Kort sagt går det ut på at vannet ikke begynner å koke i mikrobølgeovnen, selv om det er langt over kokepunktet. Når vannet så kommer i kontakt med tilsetningsstoffer (slik som te).

Det er ting du kan gjøre for å unngå superoppheting. Eit raskt Google-søk gav meg forresten denne artikkelen; http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/superheating.html.

Lenke til kommentar
så dette på mythbusters, vannet blir superoppvarma eller noe sånt, så det blir over 100 grader, og når du tar oppi noe i vannet, så begynner det å koke brått... :) Mange som blir stygt brannskada av dette... :wee:

5955917[/snapback]

Trodde bare dette skjedde med destillert vann? :hmm:

Lenke til kommentar
så dette på mythbusters, vannet blir superoppvarma eller noe sånt, så det blir over 100 grader, og når du tar oppi noe i vannet, så begynner det å koke brått... :) Mange som blir stygt brannskada av dette... :wee:

5955917[/snapback]

Trodde bare dette skjedde med destillert vann? :hmm:

5958977[/snapback]

Vannet du får i springen er (stort sett) ganske rent, slik at jeg kan godt tenke meg at det kan skje med springvann også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...