L@sse Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Sommeren nærmer seg, det samme gjør fotball-VM i Tyskland. At mange gleder seg til verdens største idrettsarrangement er ingen overraskelse. Selv er jeg redd for at jeg ikke får mulighet til å se så mange kamper som jeg ønsker. Norge ble ikke kvalifisert til dette mesterskapet, så da må man finne andre lag å holde med. I mitt tilfelle blir det Frankrike (naturlig nok når jeg holder med Arsenal) Det er totalt 32 lag med i turneringen. Lagene: Gruppe A Costa Rica Ecuador Polen Tyskland Gruppe B England Paraguay Sverige Trinidad og Tobago Gruppe C Argentina Elfenbenskysten Nederland Serbia-Montenegro Gruppe D Angola Iran Mexico Portugal Gruppe E Ghana Italia Tjekkia USA Gruppe F Australia Brasil Japan Kroatia Gruppe G Frankike Sveits Sør-Korea Togo Gruppe H Saudi-Arabia Spania Tunisia Ukraina At det koster å arrangere fotball-VM er det ingen tvil om. Opprustning/nybygging av stadionanlegg har til sammen oversteget milliarden denne gangen. Men så har resulatetene blitt fine også, da: Samtlige baner: Berlin: Hamburg: Frankfurt: Nurnberg: Kaiserslatern: Dortmund: Hannover: Leipzig: Stuttgart: Munchen: Hele kampoppsettet: Favorittene er i bold skrift Gruppespillet Gruppe A 9. juni, München: Tyskland - Costa Rica. 9. juni, Gelsenkirchen: Polen - Ecuador. 14. juni, Dortmund: Tyskland - Polen. 15. juni, Hamburg: Ecuador - Costa Rica. 20. juni, Berlin: Ecuador - Tyskland. 20. juni, Hannover: Costa Rica - Polen- Gruppe B 10. juni, Frankfurt: England - Paraguay. 10. juni, Dortmund: Trinidad og Tobago - Sverige. 15. juni, Nürnberg: England - Trinidad og Tobago. 15. juni, Berlin: Sverige - Paraguay. 20. juni, Köln: Sverige - England. 20. juni, Kaiserslautern: Paraguay - Trinidad og Tobago. Gruppe C 10. juni, Hamburg: Argentina - Elfenbenskysten. 11. juni, Leipzig: Serbia-Montenegro - Nederland. 16. juni, Gelsenkirchen: Argentina - Serbia-Montenegro. 16. juni, Stuttgart: Nederland - Elfenbenskysten. 21. juni, Frankfurt: Nederland - Argentina. 21. juni, München: Elfenbenskysten - Serbia-Montenegro. Gruppe D 11. juni, Nürnberg: Mexico - Iran. 11. juni, Köln: Angola - Portugal. 16. juni, Hannover: Mexico - Angola. 17. juni, Frankfurt: Portugal - Iran. 21. juni, Gelsenkirchen: Portugal - Mexico. 21. juni, Leipzig: Iran - Angola. Gruppe E 12. juni, Hannover: Italia - Ghana. 12. juni, Gelsenkirchen: USA - Tsjekkia. 17. juni, Kaiserslautern: Italia - USA. 17. juni, Köln: Tsjekkia - Ghana. 22. juni, Hamburg: Tsjekkia - Italia. 22. juni, Nürnberg: Ghana - USA. Gruppe F 13. juni, Berlin: Brasil - Kroatia. 12. juni, Kaiserslautern: Australia - Japan. 18. juni, München: Brasil - Australia. 18. juni, Nürnberg: Japan - Kroatia. 22. juni, Dortmund: Japan - Brasil. 22. juni, Stuttgart: Kroatia - Australia. Gruppe G 13. juni, Stuttgart: Frankrike - Sveits. 13. juni, Frankfurt: Sør-Korea - Togo. 18. juni, Leipzig: Frankrike - Sør-Korea. 19. juni, Dortmund: Togo - Sveits. 23. juni, Köln: Togo - Frankrike. 23. juni, Hannover: Sveits - Sør-Korea. Gruppe H 14. juni, Leipzig: Spania - Ukraina. 14. juni, München: Tunisia - Saudi-Arabia. 19. juni, Stuttgart: Spania - Tunisia. 19. juni, Hamburg: Saudi-Arabia - Ukraina. 23. juni, Kaiserslautern: Saudi-Arabia - Spania. 23. juni, Berlin: Ukraina - Tunisia. Åttedelsfinaler 24. juni, München: vinner gruppe A (1A) - toer gruppe B (2B). 24. juni, Leipzig: vinner gruppe C (1C) - toer gruppe D (2D). 25. juni, Stuttgart: vinner gruppe B (1B) - toer gruppe A (2A). 25. juni, Nürnberg: vinner gruppe D (1D) - toer gruppe C (2C). 26. juni, Kaiserslautern: vinner gruppe E (1E) - toer gruppe F (2F). 26. juni, Köln: vinner gruppe G (1G) - toer gruppe H (2H). 27. juni, Dortmund: vinner gruppe F (1F) - toer gruppe E (2E). 27. juni, Hannover: vinner gruppe H (1H) - toer gruppe G (2G). Kvartfinaler 30. juni, Berlin: vinner 1A/2B - vinner 1C/2D. 30. juni, Hamburg: vinner 1E/2F - vinner 1G/2H. 1. juli, Gelsenkirchen: vinner 1B/2B - vinner 1D/2C. 1. juli, Frankfurt: vinner 1F/2E - vinner 1H/2G. Semifinaler 4. juli, Dortmund: vinner kvartfinale Berlin - vinner kvartfinale Hamburg. 5. juli, München: vinner kvartfinale Gelsenkirchen - vinner kvartfinale Frankfurt. Bronsekamp 8. juli, Stuttgart: taper semifinale 1 - taper semifinale 2. Finale 9. juli, Berlin: vinner semifinale 1 - vinner semifinale 2. TV2 sender disse kampene: GRUPPESPILLET: Lørdag 10. juni: 15.00: England – Paraguay (TV 2) Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i Frankfurt og oppgjøret mellom England og Paraguay i VM-gruppe B. Kommentatorer: Øyvind Alsaker og Nils Johan Semb. 18.00: Trinidad og Tobago – Sverige (TV 2) Direktesending fra FIFA World Cup Stadium i Dortmund og oppgjøret mellom Trinidad og Tobago og Sverige i VM-gruppe B. Kommentatorer: Morten Langli og Frode Olsen. 21.00: Argentina – Elfenbenskysten (TV 2) Direktesending fra FIFA World Cup Stadium i Hamburg og oppgjøret mellom Argentina og Elfenbenskysten i VM-gruppe C. Kommentatorer: Harald Bredeli og Svein Mathisen. Søndag 11. juni: 15.00: Serbia og Montenegro – Nederland (TV 2) Direktesending fra Zentralstadion i Leipzig og oppgjøret mellom Serbia og Montenegro og Nederland i VM-gruppe C. Kommentatorer: Øyvind Alsaker og Nils Johan Semb. 18.00: Mexico – Iran (TV 2 Zebra) Direktesending fra Frankenstadion i Nürnberg og oppgjøret mellom Mexico og Iran i VM-gruppe D. Kommentatorer: Morten Langli og Frode Olsen. 21.00: Angola – Portugal (TV 2) Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i Køln og oppgjøret mellom Angola og Portugal i VM-gruppe D. Kommentatorer: Harald Bredeli og Svein Mathisen. Tirsdag 13. juni: 15.00: Sør-Korea – Togo (TV 2) Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i Frankfurt og oppgjøret mellom Korea og Togo i VM-gruppe G. Kommentatorer: Harald Bredeli og Svein Mathisen. 18.00: Frankrike – Sveits (TV 2) Direktesending fra Gottlieb-Daimler-Stadion i Stuttgart og oppgjøret mellom Frankrike og Sveits i VM-gruppe G. Kommentatorer: Øyvind Alsaker og Nils Johan Semb. Onsdag 14. juni: 15.00: Spania – Ukraina (TV 2) Direktesending fra Zentralstadion i Leipzig og oppgjøret mellom Spania og Ukraina i VM-gruppe H. Kommentatorer: Øyvind Alsaker og Bengt Eriksen. 18.00: Tunisia – Saudi-Arabia (TV 2 Zebra) Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i München og oppgjøret mellom Tunisia og Saudi-Arabia i VM-gruppe H. Kommentatorer: Morten Langli og Frode Olsen. Torsdag 15. juni: 18.00: England – Trinidad og Tobago (TV 2) Direktesending fra Frankenstadion i Nürnberg og oppgjøret mellom England og Trinidad og Tobago i VM-gruppe B. Kommentatorer: Harald Bredeli og Svein Mathisen. 21.00: Sverige – Paraguay (TV 2) Direktesending fra Olympiastadion i Berlin og oppgjøret mellom Sverige og Paraguay i VM-gruppe B. Kommentatorer: Øyvind Alsaker og Nils Johan Semb. Fredag 16. juni: 15.00: Argentina – Serbia og Montenegro (TV 2) Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i Gelsenkirchen og oppgjøret mellom Argentina og Serbia og Montenegro i VM-gruppe C. Kommentatorer: Morten Langli og Frode Olsen. 18.00: Nederland – Elfenbenskysten (TV 2) Direktesending fra Gottlieb-Daimler-Stadion i Stuttgart og oppgjøret mellom Nederland og Elfenbenskysten i VM-gruppe C. Kommentatorer: Øyvind Alsaker og Nils Johan Semb. 21.00: Mexico – Angola (TV 2 Zebra) Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i Hanover og oppgjøret mellom Mexico og Angola i VM-gruppe D. Kommentatorer: Harald Bredeli og Svein Mathisen. Lørdag 17. juni: 15.00: Portugal – Iran (TV 2) Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i Frankfurt og oppgjøret mellom Portugal og Iran i VM-gruppe D. Kommentatorer: Øvyind Alsaker og Bengt Eriksen. Søndag 18. juni: 21.00: Frankrike – Sør-Korea (TV 2) Direktesending fra Zentralstadion i Leipzig og oppgjøret mellom Frankrike og Korea i VM-gruppe G. Kommentatorer: Harald Bredeli og Svein Mathisen. Mandag 19. juni: 15.00: Togo – Sveits (TV 2 Zebra) Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i Dortmund og oppgjøret mellom Togo og Sveits i VM-gruppe G. Kommentatorer: Morten Langli og Frode Olsen. 18.00: Saudi-Arabia – Ukraina (TV 2) Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i Hamburg og oppgjøret mellom Saudi-Arabia og Ukraina i VM-gruppe H. Kommentatorer: Harald Bredeli og Svein Mathisen. 21.00: Spania – Tunisia (TV 2) Direktesending fra Gottlieb-Daimler-Stadion i Stuttgart og oppgjøret mellom Spania og Tunisia i VM-gruppe H. Kommentatorer: Øyvind Alsaker og Bengt Eriksen. Tirsdag 20. juni: 21.00: Sverige – England (TV 2) Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i Köln og oppgjøret mellom Sverige og England i VM-gruppe B. Kommentatorer: Øyvind Alsaker og Nils Johan Semb. 21.00: Paraguay – Trinidad og Tobago (TV 2 Zebra) Direktesending fra Fritz-Walter-Stadion i Kaiserslautern og oppgjøret mellom Paraguay og Trinidad og Tobago i VM-gruppe B. Kommentatorer: Morten Langli og Frode Olsen. Onsdag 21. juni: 16.00: Portugal – Mexico (TV 2) Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i Gelsenkirchen og oppgjøret mellom Portugal og Mexico i VM-gruppe D. Kommentatorer: Harald Bredeli og Svein Mathisen. 16.00: Iran – Angola (TV 2 Zebra) Direktesending fra Zentralstadion i Leipzig og oppgjøret mellom Iran og Angola i VM-gruppe D. 21.00: Nederland – Argentina (TV 2) Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i Frankfurt og oppgjøret mellom Nederland og Argentina i VM-gruppe C. Kommentatorer: Øyvind Alsaker og Nils Johan Semb. 21.00: Elfenbenskysten – Serbia og Montenegro (TV 2 Zebra) Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i München og oppgjøret mellom Elfenbenskysten og Serbia og Montenegro i VM-gruppe C. Kommentatorer: Morten Langli og Frode Olsen. Fredag 23. juni: 16.00: Saudi-Arabia – Spania (TV 2) Direktesending fra Fritz-Walter-Stadion i Kaiserslautern og oppgjøret mellom Saudi-Arabia og Spania i VM-gruppe H. Kommentatorer: Harald Bredeli og Svein Mathisen. 16.00: Ukraina – Tunisia (TV 2 Zebra) Direktesending fra Olympiastadion i Berlin og oppgjøret mellom Ukraina og Tunisia i VM-gruppe H. 21.00: Togo – Frankrike (TV 2) Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i Köln og oppgjøret mellom Togo og Frankrike i VM-gruppe G. Kommentatorer: Øyvind Alsaker og Nils Johan Semb. 21.00: Sveits – Sør-Korea (TV 2 Zebra) Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i Hanover og oppgjøret mellom Sveits og Sør-Korea i VM-gruppe G. Kommentatorer: ÅTTENDEDELSFINALER: Lørdag 24. juni: 17.00: Vinner gruppe A – Toer gruppe B (kamp 49) Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i München og åttendedelsfinalen mellom vinner av gruppe A og toer i gruppe B. Kommentatorer: Harald Bredeli og Svein Mathisen. Søndag 25. juni: 17.00: Vinner gruppe B – Toer gruppe A (kamp 51) Direktesending fra Gottlieb-Daimler-Stadion i Stuttgart og åttendedelsfinalen mellom vinner av gruppe B og toer i gruppe A. Kommentatorer: Øyvind Alsaker og Nils Johan Semb. 21.00: Vinner gruppe D – Toer gruppe C (kamp 52) Direktesending fra Frankenstadion i Nürnberg og åttendedelsfinalen mellom vinner av gruppe D og toer i gruppe C. Kommentatorer: Harald Bredeli og Svein Mathisen. Mandag 26. juni: 21.00: Vinner gruppe G – Toer gruppe H (kamp 54) Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i Köln og åttendedelsfinalen mellom vinner av gruppe G og toer i gruppe H. Kommentatorer: Øyvind Alsaker og Nils Johan Semb. Tirsdag 27. juni: 17.00: Vinner gruppe F – Toer gruppe E (kamp 55) Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i Dortmund og åttendedelsfinalen mellom vinner av gruppe F og toer i gruppe E. Kommentatorer: Øyvind Alsaker og Nils Johan Semb. 21.00: Vinner gruppe H – Toer gruppe F (kamp 56) Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i Hanover og åttendelsfinalen mellom vinner av gruppe H og toer i gruppe F. Kommentatorer: Harald Bredeli og Svein Mathisen. KVARTFINALER: Fredag 30. juni: 17.00: Kvartfinale (kamp 57) Direktesending fra Olympiastadion i Berlin og kvartfinalen mellom vinner av kamp 49 og vinner av kamp 50. Kommentatorer: Øyvind Alsaker og Nils Johan Semb. Lørdag 1. juli: 17.00: Kvartfinale (kamp 59) Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i Gelsenkirchen og kvartfinalen mellom vinner av kamp 51 og vinner av kamp 52. Kommentatorer: Harald Bredeli og Svein Mathisen. 21.00: Kvartfinale (kamp 60) Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i Frankfurt og kvartfinalen mellom vinner av kamp 55 og vinner av kamp 56. Kommentatorer: Øyvind Alsaker og Nils Johan Semb. SEMIFINALE: Onsdag 5. juli: 21.00: Semifinale Direktesending fra FIFA World Cup Stadion i München og semfinalen mellom vinner av kamp 59 og vinner av kamp 60). Kommentatorer: Øyvind Alsaker og Bengt Eriksen. BRONSEFINALE: Lørdag 8. juli: 21.00 Bronsefinale Direktesending fra Gottlieb-Daimler-Stadion i Stuttgart og bronsefinalen i VM-sluttspillet. Kommentatorer: Øyvind Alsaker og Bengt Eriksen. FINALE: Søndag 9. juli: 21.00: Finale Direktesending fra Olympiastadion i München og finalen i VM-sluttspillet. Kommentatorer: Øyvind Alsaker og Nils Johan Semb. Mens NRK sender disse kampene (forutsetter at streiken stoppes): 9. juni 18:00 Tyskland - Costa Rica (Sendes på NRK) 21:00 Polen - Ecuador (Sendes på NRK) 12. juni 15:00 Australia - Japan (Sendes på NRK) 18:00 USA - Tsjekkia(Sendes på NRK) 21:00 Italia - Ghana (Sendes på NRK) 14. juni 21:00 Tyskland - Polen (Sendes på NRK) 15. juni 15:00 Ecuador - Costa Rica (Sendes på NRK) 17. juni 18:00 Tsjekkia - Ghana (Sendes på NRK) 21:00 Italia - USA (Sendes på NRK) 18. juni 15:00 Japan - Kroatia (Sendes på NRK) 18:00 Brasil - Australia (Sendes på NRK) 20. juni 16:00 Costa Rica - Polen (Sendes på NRK) 16:00 Ecuador - Tyskland (Sendes på NRK) 22. juni 16:00 Ghana - USA (Sendes på NRK) 16:00 Tsjekkia - Italia (Sendes på NRK) 21:00 Japan - Brasil (Sendes på NRK) 21:00 Kroatia - Australia (Sendes på NRK) 24. juni 21:00 Åttedelsfinale (Sendes på NRK) 26. juni 17:00 Åttedelsfinale (Sendes på NRK) 30. juni 21:00 Kvartfinale (Sendes på NRK) 4. juli 21:00 Semifinale (Sendes på NRK) Andre linker: Den offisielle hjemmesiden til fotball-VM VM-nyheter fra VG Wikipedia Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 (endret) olymipastadion er hehe, gleder meg eg og blir knall med masse fotbal på TV Endret 16. april 2006 av vegis Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 (endret) Gleder meg som en unge. Jeg krysser ennå fingrene for at x antall lag må melde avbud slik at Norge kan få en plass. Om Norge av en eller annen grunn ikke kommer til få spille VM skal jeg vurdere å heie på et annet lag om jeg finner ut at det ikke er landssvik. Endret 16. april 2006 av Snillingen Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Gleder meg sinnsjukt! Heier på England og Portugal denne gong. Ser fram til verdens beste fotball, synd ikkje Norge er med såklart. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Fotball-VM er verdens største og beste idrettsarrangement. Jeg for min del tror at det kommer til å stå mellom Brasil, Argentina og Nederland. Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 17. april 2006 Forfatter Del Skrevet 17. april 2006 Gleder meg som en unge. Jeg krysser ennå fingrene for at x antall lag må melde avbud slik at Norge kan få en plass. Jeg tviler på at såpass mange lag melder avbud. Det er nok av lag som vil komme før Norge Lenke til kommentar
TeggY Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Jeg holder med Frankrike og Brasil. Zidane og Ronaldinho<3 Men, noen som vet om kampene går på viasat eller canal digital? Lenke til kommentar
sweetness Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Gleder meg som en unge. Jeg krysser ennå fingrene for at x antall lag må melde avbud slik at Norge kan få en plass. Om Norge av en eller annen grunn ikke kommer til få spille VM skal jeg vurdere å heie på et annet lag om jeg finner ut at det ikke er landssvik. 5932634[/snapback] 1. Norge kommer av en eller annen grunn (jr.fr FOR KJEDELIG OG FOR DÅRLIG) ikke til å få spille VM 2. Og det er bare rett og rimelig. Aldri la patriotisme stå i veien pent fotballspill, aldri. Selv har Del Piero og Aimar som min personlige favoritter, men i og med at Italia ofte blir vel kyniske og rir ledelsen tidlig så blir Argentina kanskje noe å satse på Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Italia er ekstremt formsterke for tida. Slo Tyskland 4-1 og har ikke tapt under Lippis ledelse. Brasil og Italia er for meg de store favorittene. Kanskje sammen med Nederland og Frankrike. Overaskelses laget kommet til å være Elfenbenkysten og kanskje Togo. Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 17. april 2006 Forfatter Del Skrevet 17. april 2006 Men, noen som vet om kampene går på viasat eller canal digital? Mener at TV2 har sikret seg flesteparten av kampene, deriblant finalen. Men NRK har også rettigheter på enkelte kamper. Lenke til kommentar
CSM Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Var så heldig og fikk sett en av banene som det skal spilles på, den i Hamburg. Man kan si mye om tyskere, men bygging det kan de! Jeg håper på Argentina denne gang, men tror Brasil blir for sterke. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 (endret) Fotball-VM er verdens største og beste idrettsarrangement. Jeg for min del tror at det kommer til å stå mellom Brasil, Argentina og Nederland. 5934254[/snapback] Kan jeg spørre hvorfor du har større tro på Nederland enn Tyskland, Italia eller England? Endret 18. april 2006 av Snillingen Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 Mulig det har noe med at Nederland er ranket som verdens 3. beste lag, etter Brasil og Tjekkia. FIFA Ranking Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Eller at Nederland har gjort det mye bedre enn de landene du nevner...kanskje utenom Italia... Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 er ikkje tyrkia med? 5949619[/snapback] Tyrkia røk for Sveits.. Lenke til kommentar
wilai Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 er ikkje tyrkia med? 5949619[/snapback] Tyrkia røk for Sveits.. 5949626[/snapback] Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Fotball-VM er verdens største og beste idrettsarrangement. Jeg for min del tror at det kommer til å stå mellom Brasil, Argentina og Nederland. 5934254[/snapback] Kan jeg spørre hvorfor du har større tro på Nederland enn Tyskland, Italia eller England? 5944683[/snapback] Mulig det har noe med at Nederland er ranket som verdens 3. beste lag, etter Brasil og Tjekkia. FIFA Ranking 5948680[/snapback] Og at de spilte en nærmest prikkfri kvalifisering: 10-2-0 og 27-3 i målforskjell med lag som Tsjekkia, Romania og Finland i gruppa. er ikkje tyrkia med? 5949619[/snapback] Jeg håper jeg slipper å se Tyrkia i noen store arrangement fremover. Makan til møkkanasjon skal man lete lenge etter! Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 Og det er nettopp slike situasjoner som gjør de til det... Lenke til kommentar
wilai Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 tyrkia har gode spiller men dei burde skjerpa seg der ja... Brasil Argentina Frankrike Tyskland Brasil med Adriano Ronaldinho Edmlison osv Argentina med Leo Messi Frankrike med Henry, Vieira Tyskland med Ballack osv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg