hdanielsen64 Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Hei Et spm: dersom man ved en feiltakelse krediterer en faktura, hva kan man gjøre for å rette opp dette igjen? Det er ikke aktuelt å sende ny faktura til kunden i dette tilfellet, da dette f.eks. dreier seg om en som ikke har betalt for seg, og egentlig skulle ha blitt ført som tap(ikke kreditert på vanlig måte). Noen forslag? Skjønner at spm høres litt rart ut, men håper noen skjønner hva jeg mener. Takker for alle svar. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Et spm: dersom man ved en feiltakelse krediterer en faktura, hva kan man gjøre for å rette opp dette igjen? Det er ikke aktuelt å sende ny faktura til kunden i dette tilfellet, da dette f.eks. dreier seg om en som ikke har betalt for seg, og egentlig skulle ha blitt ført som tap(ikke kreditert på vanlig måte).Noen forslag? Skjønner at spm høres litt rart ut, men håper noen skjønner hva jeg mener. Takker for alle svar. 5932336[/snapback] Mener du teknisk i det programsystemet du bruker, eller juridisk/regnskapsmessig? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Jeg antar du kun tenker på hvordan dette gjøres i ditt regnskapssystem? Jeg styrer et temmelig manuelt fakturasystem, og ville derfor kunnet legge til dobbelt av det skydlige beløpet, slik at kundens konto igjen ble negativ. Men det spørs også en del på hvordan du og ditt system beregner momsen. Lenke til kommentar
hdanielsen64 Skrevet 17. april 2006 Forfatter Del Skrevet 17. april 2006 (endret) Jeg antar du kun tenker på hvordan dette gjøres i ditt regnskapssystem? Jeg styrer et temmelig manuelt fakturasystem, og ville derfor kunnet legge til dobbelt av det skydlige beløpet, slik at kundens konto igjen ble negativ. Men det spørs også en del på hvordan du og ditt system beregner momsen. 5933436[/snapback] Tenker vel først og fremst på mitt eget system ja, men problemstillingen er som følger: Har mottatt såkalte "avskrivningsbevis" fra vårt inkassobyrå, på krav som ikke er erholdige, som skal føres som tap. Har ved en feiltakelse kreditert disse i fakturasystemet i stedet for å ha levert dem til regnskapsfører som skal føre dette som tap. Det jeg egentlig vil ha svar på, er hvordan man retter opp dette? Vil ha alt i orden ved evnt. bokettersyn Takker for svar! EDIT: Ingen? Noen som kan svare meg på, om dette kan fikses ved å skrive ut "debet notaer" (er det er ord?) eller noe? Håper dere skjønner hva jeg mener;) Endret 25. april 2006 av hdanielsen64 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå