Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

1mbps og 1mbit, hva er best?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-30 12:45, skrev |da`g|:

En kamerat og jeg er uenig om hva som er best hvis det f.eks er en 1mbps og en 1mbit linje.

Jeg mener at 1bps er særdeles bedre enn 1mbit stemmer ikke det?

1 Megabit og 1 Megabit pr. sekund er akkurat det samme !!

Hvis det er MegaByte vs. Megabit du mener så blir detselvsagt annerledes.

Hvis du har 1MB (MegaByte) pr. sek > 1MBps så tilsvarer det 8Mb (Megabit)

Lenke til kommentar

Quote:

Om jeg skal kverrulere veldig så er

1Mbit = 0.125MB mens 1Mbps = 0.125MB*s

så hvis s>1 så er 1Mbps "bedre", men hvis s<1 så er 1Mbit "bedre". (om s=1 så blir de akkurat like store)

------

Grunnen til at man ofte sier 1Mbit (og ikke 1Mbps) er bare at det er underforstått at det er snakk om per sekund og derfor sløyfer man den delen rett og slett for å spare tid.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-30 15:04, skrev Anders Leipsland:

så hvis s>1 så er 1Mbps "bedre", men hvis s<1 så er 1Mbit "bedre". (om s=1 så blir de akkurat like store)

------

Grunnen til at man ofte sier 1Mbit (og ikke 1Mbps) er bare at det er underforstått at det er snakk om per sekund og derfor sløyfer man den delen rett og slett for å spare tid.

Synes ikke dette er kverrulering.

Hvis du befinner deg i et fartøy med fart ganske nær lystes hastighet(les >0.1c), så vil tiden ifølge Einsteins relativitetsteori gå saktere slik at s!=1, og 1Mbps gir altså ikke samme hastighet som 1Mbit.

[ Denne Melding var redigert av: (1)Player på 2002-09-30 16:27 ]

Lenke til kommentar

Er enig med JarleW der, 1Mbit er bare et sjargong for 1Mbps. Den reele kapasiteten er avhengig av protokoll (og faktisk overføringsmedium, da enkelte medier (og protokoller) er mer utsatt for støy og bittap).

2,4% meg i ræwa!

----------------------

Ing. telecom & el.nikk

----------------------

Lenke til kommentar

Quote:

Synes ikke dette er kverrulering.

Hvis du befinner deg i et fartøy med fart ganske nær lystes hastighet(les >0.1c), så vil tiden ifølge Einsteins relativitetsteori gå saktere slik at s!=1, og 1Mbps gir altså ikke samme hastighet som 1Mbit.

Hvis jeg ikke husker helt feil er det for _lyset_ tiden går saktere, og ikke for _oss_ (for den som ser på vil det fortsatt bevege seg like langt på like lang tid).

Hvis du tar en tur til nærmeste stjerne 4 lysår unna i lysets hastighet så vil romskipet for _oss_ bruke 4 år uansett.

For passasjerene vil det være annerledes, de vil bruke kortere tid, men når de kommer frem vil det likevel ha gått 4 år. Ett kjent paradoks (tvillingparadokset) tar jo opp akuratt dette paradokset.

Hvor det har blitt av den ekstra tiden har ikke jeg tenkt å filosofere på :smile:

Dette kan heller ikke brukes som noe argument for at 1mbps er raskere enn 1mbit, det kan ikke sammenlignes fordi 1mbps er en hastighet og 1mbit er en størrelse.

Lenke til kommentar

Quote:

Anders Leipsland skrev (2002-09-30 15:04):

Quote:

------

Show off!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...