Mixy Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Heisann Beklager, jeg er ganske sikker på at dette har vært oppe før. Er også fare for at det er jeg som har tatt det opp før Men jeg finner det ikke noe sted. Så har ikke noe annet valg enn å slenge ut en ny tråd. Hvis dere vet at det fins lignende tråder som er gode, vennligst gi meg link før dere stenger denne Anyway, problemstillingen min er følgende... Jeg har tre disker; 1. (C:) 120GB IDE 2. (D:)160GB IDE 3. (F:)300GB SATA Jeg har alle disse formatert, og alle inneholder filer som skal ligge der senere (men hvis ikke dette går, vennligst forklar hvordan anyway ). Jeg vil at det skal være slik; 1. (C:)80GB 2. (D:)500GB Er dette mulig uten å miste dataene? Hvordan? Tusen takk for svar Lenke til kommentar
Locci Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Kort og godt, nei. Lengere og vondt, Det du er ute etter er og kjøre diskene i Raid. For og gjøre det så må du ha to identiske disker. Don't kill me if i'm wrong. Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 skulle kunne sette det opp i jbod (just a bunch of disks) og deretter partisjonere akkurat som du selv lyster. Gjør du dette trenger ikke diskene være av samme størrelse i det hele tatt. Kræsjer én disk, vil muligens ikke partisjonen lenger fungere, og du vil i hvert fall ikke få tak i de gamle filene dine. For å gjøre noe sånt må du skille ut c-disken fra alt. Dette er nok best å gjøre før du installerer OS, men kanskje du klarer å trikse til noe med partition magic. Når du har c oppe, går du inn i windows (hvis det var det du ville ha), kontrollpanel, administrative verktøy, disk management. der kan du se de delene av diskene som ikke ennå er partisjonert eller gitt navn. Fjern alle navn på alt annet enn c, så slår du alt sammen i jbod og kaller det d. Det er ingen fordeler med å gjøre ting på denne måten engentlig, og jeg ville heller ikke anbefalt det til vanlig bruk. Kanhende du ønsker ett katalogsystem, og da kan det være greit, men du går ikke på veldig trygg is. Skal du først styre med partisjoner og sånt vil jeg anbefale å lage en /swap - partisjon på hver av diskene. Lag denne helt først siden diskene leses fra utsiden og inn, og radiusen - derfor hastigheten - er størst hvis du lager den først. Lag hvert av områdene 2*(minnestørrelse)/(antall disker), eller mer, og setter swapområdet for hver disk til denne diskens swap-partisjon. Slå av alle andre swap-områder så de ikke brukes. Ikke gi disk-bokstav til disse partisjonene. Sett at du aldri får en disk som slutter å fungere, skal dette være helt ok, men du er på ganske tynn is. Jeg ville ikke lagt bildene mine der uten å ta backup på dvd! Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Både windows og Linux har muligheten til å gjøre det du ber om, i windows blir det kalt spanned disk eller noe sånt. Løsningen er absolutt ikke optimal, da du må konvertere dine disker om til dynamiske disker osv. I Linux mener jeg å huske at det er lvm som blir brukt til dette formålet, men er ikke helt sikker. Men kort sagt, ja det går, men jeg ville ikke gjort det. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Kort og godt, nei.Lengere og vondt, Det du er ute etter er og kjøre diskene i Raid. For og gjøre det så må du ha to identiske disker. Don't kill me if i'm wrong. 5931784[/snapback] Kort og godt jo I Windows kan du opprette RAID sett, dog krever det som sagt like store partisjoner på hver disk. Og da vil man ende opp med lagringsplass liggende som kun kan brukes til "ikke raid" partisjoner. Men som de sier, RAID typer som fører til at data mistes når en disk dør er ikke å anbefale. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 16. april 2006 Forfatter Del Skrevet 16. april 2006 jaja... takker for svar DA blir det vel til at jeg driter i det, og bare prøver å få dette oversiktig på en annen måte Lenke til kommentar
nifty Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Heisann Beklager, jeg er ganske sikker på at dette har vært oppe før. Er også fare for at det er jeg som har tatt det opp før Men jeg finner det ikke noe sted. Så har ikke noe annet valg enn å slenge ut en ny tråd. Hvis dere vet at det fins lignende tråder som er gode, vennligst gi meg link før dere stenger denne Anyway, problemstillingen min er følgende... Jeg har tre disker; 1. (C:) 120GB IDE 2. (D:)160GB IDE 3. (F:)300GB SATA Jeg har alle disse formatert, og alle inneholder filer som skal ligge der senere (men hvis ikke dette går, vennligst forklar hvordan anyway ). Jeg vil at det skal være slik; 1. (C:)80GB 2. (D:)500GB Er dette mulig uten å miste dataene? Hvordan? Tusen takk for svar 5931735[/snapback] Dataene dine går nok fløyten, men du kan bruke en innebygget windoze feature Link til villedning følger: http://support.microsoft.com/?kbid=308424 _nifty_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå