Indianaen Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Hei igjen. Har kjøpt et nytt kamera. Et SONY HVR-A1E. Da kan jeg film i widescreen 16:9, men også vanlig. Men det som skjer er at når jeg viser film jeg har tatt opp med widescreen på en tv uten widescrenn, blir bildet trykt sammen. Jeg hadde helst sett at det ble vist i widescreen med svart stripe oppe og nede, slik at man ikke fikk det sammentrykte bildet... Noen tips? Er det en funksjon man har i redigeringsprogrammet? Takk for svar! Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Hei igjen. Har kjøpt et nytt kamera. Et SONY HVR-A1E. Da kan jeg film i widescreen 16:9, men også vanlig. Men det som skjer er at når jeg viser film jeg har tatt opp med widescreen på en tv uten widescrenn, blir bildet trykt sammen. Jeg hadde helst sett at det ble vist i widescreen med svart stripe oppe og nede, slik at man ikke fikk det sammentrykte bildet... Noen tips? Er det en funksjon man har i redigeringsprogrammet? Takk for svar! 5931575[/snapback] Hvordan viser du filmen? Direkte fra kamera, eller fra DVD? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Vil eigentleg tru at problemet ligg hjå TVen, og ikkje kamera... Men om det er DVD det er snakk om, so er det ein mogelegheit å lage ein vanleg 4:3-DVD med dei svarte stripene oppe og nede. Lenke til kommentar
Indianaen Skrevet 16. april 2006 Forfatter Del Skrevet 16. april 2006 Vil eigentleg tru at problemet ligg hjå TVen, og ikkje kamera... Men om det er DVD det er snakk om, so er det ein mogelegheit å lage ein vanleg 4:3-DVD med dei svarte stripene oppe og nede. 5932152[/snapback] eg viser det fra brent dvd...vil ha det sånn at det automatisk viser svarte striper...ikkeså smart når folka blir syltynne.... :!: Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Veit ikkje so veldig mykje om dette, men vil tru at det kjem av at TVen ikkje klarer å vise 16:9-bilete skikkeleg. TVar er ikkje mitt sterkaste felt, men eg har for augeblikket ikkje andre idèar enn å brenne ut som ein letterboxa 4:3-DVD. Når ein ser den på ein widescreen-TV kan ein berre zoome inn. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Veeeeeeeel... Det er best å leggja 16:9-materialet i 16:9-format på DVDen. Det du må gjera er å velja "16:9" når du koder DVDen. Då vil DVD-spelaren leggja på letterbox automatisk... Det forutsett jo sjølvsagt at du hev eit program som taklar dette. Ein bør halda produksjonsformatet sitt så lengje som mogleg, for å halda best mogleg på kvaliteten. :-) Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Er einig i det, det var berre eit forslag frå mi side for å omgå problemet. (Men TVen har tydelegvis ikkje mykje med saken å gjere, so eg var vel litt på villspor der...) Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 eg viser det fra brent dvd...vil ha det sånn at det automatisk viser svarte striper...ikkeså smart når folka blir syltynne.... :!: 5932169[/snapback] Har du satt opp DVD-spilleren med rett TV-format (4:3)? Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Bare så det er sagt; Det er nok ganske så sikkert ikke tv'n det er noe feil med. Hvis du skal brenne en dvd med 16:9 format, så er det ikke bare å brenne på vanlig måte. Du MÅ velge på ett eller annet hvis at det er 16:9 materiale du har. Lenke til kommentar
Andyax Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 På de fleste tver kan du velge widescreen med fjernkontrollen. Hvis ikke det går, så kan du sikkert velge widescreen med fjernkontrollen til dvd-spillere. Det er det jeg har gjort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå