Gå til innhold

Dårlig holdbarhet på lakkeringen

Anbefalte innlegg

Har lakkert kabinettet mitt, men jeg synes ikke det blir særlig bra. Bare jeg kommer litt borti blir det fort riper, og i de verste tilfellene detter lakken av, sånn at det blir små hvite flekker rundt om.

Hvorfor skjer dette? Er det noe jeg kan gjøre med det for at det skal bli bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Pusset kabinettdøren med p400

- 1 lag med grunning og pusset med p400

- 1 lag med svart lakk og pusset med p600

- 1 lag med svart lakk og pusset med p600

- 1 siste lag med svart lakk

Både grunning og lakk er samme merke (Quick)

Lenke til kommentar

Jepp temp har en del å si,for om det er for kjølig (under ca 15 grader) så kan lakken tørke som en hine uten å feste seg skikkelig.

En annen ting er om lakken er gammel eller har vært utsatt for frost før bruk og så er det jo viktig at grunningen dekker alt metall,dette fordi div lakker kan reagere mot metallet og derfor slippe.

Lenke til kommentar

ok... Har nok vært for kaldt når jeg lakket. Gjorde det i en kjeller, der det sikkert var 5-10 grader, trodde ikke det betydde så mye.

Men er det snakk om under lakkeringen eller etterpå det ikke bør være for kaldt?

Lenke til kommentar
ok... Har nok vært for kaldt når jeg lakket. Gjorde det i en kjeller, der det sikkert var 5-10 grader, trodde ikke det betydde så mye.

Men er det snakk om under lakkeringen eller etterpå det ikke bør være for kaldt?

5937583[/snapback]

Begge deler,lakk og det du skall lakkere bør ha tilnærmet samme temp.

Jeg vil annbefale mellom 20-25 grader både under lakkeringen og tørkingen.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at grunnen til at lakken din har flassa er at du har slipt for mye og gitt et dårligere feste for lakken.

Det jeg har gjort nå jeg har lekkert er at jeg har gjort følgende:

1: Grovslipt underlaget. Trenger ikke gjøre noe mer ut av det.

2: Lagt på et lag med grunning, pusset over. Og kikka etter om det har vert noen ujevnheter. Har det vert ujevnheter, så er det bare å legge på et lag til med grunning og slipt det ned i gjeng. det er mer enn nokk å bruke 180 papir.

Vasket overflaten med rødsprit eller tynner i forkant av hvert lag med grunning.

3: Lagt på lakk, lag på lag. (Jeg har aldri slipt mellom lagene når det gjelder lakkering av metaller. Treverk er noe helt annet.)

4: Nå du har dekket overflaten med den ønskede fargen så er det en tur med våtslipepapiret, få å bli kvitt appelsinhud og eventuelle sig. La dette lufttørke, og tørk av med tynner eller rødsprit.

5: Legg på et lag med klarlakk. Og så er du ferdig.

Et lite tips på slutten, ikke bruk whitesprit til å vaske overflaten med. Dette på grunn av at dne inneholder fettstoffer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...