glabba Skrevet 24. desember 2002 Del Skrevet 24. desember 2002 Dere har ikke tenkt på hvor mange uskyldige som hadde blitt henrettet hvis vi hadde dødsstraff her i Norge? Tenker da på et par saker som har preget mediene i det siste. Litt surt å finne ut etterpå at personen var uskyldig. Hva gjør man da? Henretter dommeren, juryen og aktoratet? Selv er jeg for langt strengere straffer enn dem man har i Norge, men dødstraff er en straff man ikke kan omgjøre. Lenke til kommentar
Eispeis Skrevet 27. desember 2002 Del Skrevet 27. desember 2002 Jeg er hverken pro eller con mht dødsstraff, men jeg liker måten de gjør det i Japan. Hvis jeg har forstått det rett får de dødsdømte ikke vite når dødsdommen skal fullbyrdes. De kan sitte i 2 uker eller 40 år. Familien får kun et brev som sier at dommen er utført. De kommer med andre ord inn på cella di en dag. Tar deg med til retterstedet. Der ser et par vitner at du blir tatt livet av og brev sendes til pårørende. Det er straff det. Å vente på at du skal dø, men ikke ane når det vil skje. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 27. desember 2002 Del Skrevet 27. desember 2002 Jeg er hverken pro eller con mht dødsstraff, men jeg liker måten de gjør det i Japan. Hvis jeg har forstått det rett får de dødsdømte ikke vite når dødsdommen skal fullbyrdes. De kan sitte i 2 uker eller 40 år. Familien får kun et brev som sier at dommen er utført. De kommer med andre ord inn på cella di en dag. Tar deg med til retterstedet. Der ser et par vitner at du blir tatt livet av og brev sendes til pårørende. Det er straff det. Å vente på at du skal dø, men ikke ane når det vil skje. Dødsstraff hører ikke til i samfunnet anno snart 2003, Var sånt de gjorde i gammle dager? Hva er det som rettferdig gjør at noen skal kunne dømme deg til døden. Eg syns de som er med å dømme en person/personer til døden er ikke bedre enn de som har gjort noe alvorligt galt? Og som nevnt tidligere så er det veldig mange som er blitt dømt til døden som ikke har gjort noe galt? Hva skal gjøre's der? Sende noen milioner dollar til familien? Nei bort med dødsstraff, Det er veldig farlig å dømme noen til døden uten å være 100% sikker på at det er den/de som er de rette. Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 31. desember 2002 Del Skrevet 31. desember 2002 Jeg er imot dødsstraff, av den enkle grunn at ingen mennesker skal bli drept; selv om enkelte påstår at man ikke er et menneske hvis man dreper. Men hvis man tar livet av noen som har drept, vekker det de døde? Et annet, svært viktig, poeng mot dødsstraff er at det kan være uskyldige som blir dømt. Jeg har derimot ingenting mot livstid; da kan man alltid hente folk ut igjen. Kanskje det bør være unntak i krigstid(for landsforræderi), hva dødsstraff angår, da det kan sette livene til alle i en nasjon i fare, og kanskje avgjøre skjebnen til den frie verden. Lenke til kommentar
guezz Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Dødstaff er uetisk og umenneskelig! Uansett hvor jævelige noen har vært fortjener de ikke dødsstaff, det vil være å synke ned på deres nivå. Hvis vi på død og liv må henrette noen ville giljotinen være den mest humane metoden, noe som forteller en del. Tenk da om tiltalte var uskyldig, noe som har blitt avdekket mange ganger i ettertid i USA, kan ikke dommen reverseres. Det vil være bedre å få livsvarig fengsel istedenfor. I Norge sitter kriminelle inne i rundt 15 år, selv om de er dømt til 21 år fengsel noe som skjelden skjer! DummeGaas sa: Kanskje det bør være unntak i krigstid(for landsforræderi), hva dødsstraff angår, da det kan sette livene til alle i en nasjon i fare, og kanskje avgjøre skjebnen til den frie verden. Dobbelmoral! Lenke til kommentar
veron Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Norge har IKKE dødsstraff i krigstid lengere. Den loven ble fjernet for ca 10 år siden.. Men, grunnen til at straffedømte i USA kan få 3 og 4 hundre år. Er at de dømmes for en og en forbrytelse. Altså dreper du 3 personer, kan du få 3 livstidsdommer. Kansje noe vi bør tenke på her i norge også. Jeg blir provosert av å høre de som får "kvantumsrabat". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå