Gå til innhold

Eneste grunnen til å rettferdiggjøre DØDSSTRAFF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote:

PIIIpower skrev (2002-09-30 12:15):

Dette skulle ha ført til døds dom, uten rettsak, når man inrømmer og forholdene er så klare

Tenk hvis noen hadde drep ham for det han gjorde i 1987...

Nei er ikke enig at døds dom er den rette veien å gå, Men å sperre vedkommende inn for resten av sitt liv er heller bedre. Det viser bare hvor langt det må gå før det skjer noe hær i landet, Han kan være glad det er i norge han bur og ikke i usa. Usa har noe sinnsyke straffer som foreksempel så var det en som fikk over 400år i fengsel. Han slipper ikke ut av fengselet i live, Det er eg helt sikker på.
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (2002-09-30 14:48):

Men å sperre vedkommende inn for resten av sitt liv er heller bedre.

Joda, det er en bra straff, men det er ikke godt nokk.

Her i norge får man max 21 år som er alt og alt og alt og ALT for lite.

I retten så sier man at "jeg dømmer deg til livsvarig fengsel", men det er jo ikke det...det er fattige 21 fengselsår år...noe som vil tilsvare +- 13år...13!"#!" år... :mad:

Det er så sykt som det går ann å få det...

Lenke til kommentar
Quote:

B|Real skrev (2002-09-30 15:11):

Joda, det er en bra straff, men det er ikke godt nokk.

Her i norge får man max 21 år som er alt og alt og alt og ALT for lite.

I retten så sier man at "jeg dømmer deg til livsvarig fengsel", men det er jo ikke det...det er fattige 21 fengselsår år...noe som vil tilsvare +- 13år...
13!"#!"
år...
:mad:
Det er så sykt som det går ann å få det...

Vet at i norge er det bar 21år som er livstidsfengsel. Men den må de forandre på til å gjøre som de gjør i usa, 400år fengsel da er du sikker på at du ikke kommmer ut i live.
Lenke til kommentar

Et stort problem med dødsstraff (uansett om man er prinsipelt for eller imot) er at man ikke har noen angreknapp hvis det i ettertid viser seg at vedkommende er uskyldig dømt (noe som har skjedd en del ganger i USA). Sperrer man folk inne på livstid kan de i alle fall slippes ut igjen hvis de blir frikjent etter x antall år.

Lenke til kommentar

Quote:

runeb skrev (2002-09-30 15:29):

Et stort problem med dødsstraff (uansett om man er prinsipelt for eller imot) er at man ikke har noen angreknapp hvis det i ettertid viser seg at vedkommende er uskyldig dømt (noe som har skjedd en del ganger i USA). Sperrer man folk inne på livstid kan de i alle fall slippes ut igjen hvis de blir frikjent etter x antall år.

Det er jeg helt enig i. Har veldig lyst å rope ut "Drep svina!", men hva hvis det viser seg i ettertid at de var uskyldig. Slik kan man aldri vite. Å øke "livsvarig"-grensen er det eneste som vil hjelpe.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-30 14:59, skrev Bisarre:

Det er MINE (og deres) skattepenger, som blir brukt for å holde de svina innelåst. I slike tilfeller, er ikke jeg interressert i å betale prisen, og vil spare penger, ved å kjøpe kule, sprøyte, gass eller litt mer strøm.

Undersøkelser fra USA viser faktisk at det er dyrere å drepe dem! (faktisk, selv om jeg ikke helt ser hvordan det kan gå an. Sikkert mye byrokrati samt de sitter jo på death-row i mange år før de henrettes)

Er helt enig i det som ble sagt at 21 år er for lite! Syns det har blitt flere og flere grove forbrytelser de siste årene (kanskje det bare er innbillning), også mot barn. Syns ærlig talt at å innføre livstid-straff burde bli seriøst diskutert i Stortinget (og media). Voldtekter og overgrep mot barn burde også straffes MYE hardere. Fedre som har seksuelt misbrukt barna sine i årevis slipper ofte unna med 2år soning. Det er jo horribelt! Kasterert skulle de vært! Og fengslet i 10+ år, minst!

Uff, blir sint bare jeg tenker på slikt! Men ser ikke noen grunn til at man skal behandle disse menneskene med silkehansker. Herregud, soldater i norge blir behandlet verre!

Lenke til kommentar

Den 2002-09-30 15:34, skrev smetho:

Quote:

Undersøkelser fra USA viser faktisk at det er dyrere å drepe dem! (faktisk, selv om jeg ikke helt ser hvordan det kan gå an. Sikkert mye byrokrati samt de sitter jo på death-row i mange år før de henrettes)

Hva så om de sitter noen år før de henrettes... Det blir dyrere å sitte 21år, for X antall tuselapper om dagen, enn noen få år + en veterinærregning for avliving av svinet. Og da slipper man ihvertfall det at svinet en gang slipper ut, (siden det ikke er noen reell livsvarig straff i norge) og dreper igjen. For en fengselsstraff i Norge er noe som virkelig svir. Tror du det er noen i Norge, som er redd for å sitte inne. Mange får det bedre bak lås og slå, enn de har det ute.

For å få fengsels-straffen til å svi, samt at vi andre kan spare på det, så kan vi jo bare leie (eller kanskje bygge) fengsler i Tyrkia eller noe sånt. Der blir kriminelle behandlet slik de bør behandles.

Lenke til kommentar

Quote:

Cornelius skrev (2002-09-30 15:40):

Og det sier en rød-kommunist, og hva i det indo-kinesiske taterhelvete prøver du å oppnå med svadaen du farer med?

Ser at du er ny på forumet...og vi på forumet tollererer ikke slike uttalelser...jeg gjør det i allefall ikke...tror de fleste er enig...så PLIZ gi **** i slike kommentarer 110% unødvendig..

Lenke til kommentar

sykt at en "person" som drepte ett menneske uten å angre det minste blir sluppet ut etter så få år.

Varer vel ikke lenge før han er ute igjen, nei.

Vi burde ha ett system som burer folk inne for LANGE perioder dersom de flere ganger gjør grove forbrytelser.

Lenke til kommentar

Det går jo klart fram at denne drapsmannen hadde psyiske problemer. Slikt løser man ikke med dødsstraff eller lengre og mer sadistiske fengselsstraffer. Problemet er vel heller at fengselet kaster alvorlig syke mennesker på gata med noen vekslepenger i lomma etter endt soning.

LeD

Lenke til kommentar

Jeg er selv ifra steinkjer og fikk fullstendig hakeslepp når jeg hørte dette. At det er mulig og gjøre noe slikt er jo fanken meg utrolig! Hadde det vært opp til meg så hadde fyren gått rett på planken! Tenk hvis det hadde vært din søster/unge da?

Hva hadde du ment da??

Til de som nevnte at 21 års fengsel i norge tilsvarte bare 13-14 år så er det litt subjektivt. I dette tilfellet, siden det er så grovt, så vil gjerningsmannen kunne få opptill 10 års sikring. Det betyr at han IKKE vil kunne slippe ut før etter 21 år, samt han må sone 10 år med sikring etterpå.

(ihvertfall slik jeg har oppfattet det)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-30 21:29, skrev aurstad:

I dette tilfellet, siden det er så grovt, så vil gjerningsmannen kunne få opptill 10 års sikring. Det betyr at han IKKE vil kunne slippe ut før etter 21 år, samt han må sone 10 år med sikring etterpå.

Dette var den gamle ordningen som nå er erstattet med "forvaring". Den strengeste straffen vi har er nå 21 års forvaring. Det spesielle med forvaring er at den kan forlenges med 5 år om gangen (etter en ny runde i retten). Vi har altså mulighet til å holde svært farlige mennesker innesperret i ubegrenset tid.

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...