Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Leasing, fordeler, ulemper

Anbefalte innlegg

Er på nippet til å bytte bil nå.

Sitter derfor å vurderer om jeg skal lease ny bil eller kjøpe brukt bil.

Fordelene ved leasing som jeg har kommet på til nå er:

Full garanti på bilen, mao. ingen store kostnader om noe ryker på bilen

Ny og trafikk sikker bil og miljøvennlig

Lavere månedsutgifter enn lån (normalt sett)

Ulemper

Forhandler som regel svært nøye ved innlevering av bilen.. man må betale alt som overgår normal slitasje.

Man får ikke avdrag på skatten

MÅ følge alle servicer

Dyrt å kjøre over maks km

Er det flere punkter?

Har lest litt rundt om på nettet og jeg blir ikke særlig klok, noen sier det kan være lurt, mens andre sier igjen at det er det verste som finns.

Jeg blir 21 år, er helt uten lån, null formue, ingen bolig å kunne sette som sikkerhet.

Har heller ingen egenkaptial. Slipper forøvrig å betale forskud på en evt leasing.

Trenger bil for å komme meg på jobb, 6 mil daglig minimum.

Om jeg skal ta opp lån på samme bil, så bikker jeg raskt 7-8 000 kr i mnd i lån for bilen, det dobbelte av hva jeg evt må betale i leasing pr mnd.

Har ingen andre stor utgifter, men kan jo være greitt å kunne bruke penger på noe annet enn å betale på en bil.

Så jeg trenger egentlig erfaringer fra andre angående leasing.

Savner forøvrig en god artikkel fra amotor om dette med leasing.

Stoler mere på rene bilsider en diverse aviser rundt om kring på nettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved laeasing må du betale moms på årsavgiften også....

Som privatperson vil det ALDRI lønne seg å lease en bil.

Ta lån om nødvendig, men IKKE lease.

Eneste fordelen ved å lease, er at du ikke står oppført med gjeld, og dermed "øker handlekraften"

Edit:

"Full garanti" får du ved kjøp UTEN leasing også.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

moms på årsavgiften, stemmer..

men lån og betale 7-8 000 i mnd kontra leasin 3-4 000 i mnd ?

Det jeg mente med full garanti var at jeg ikke gidder å ta meg råd til å betale fullt lån, altså 7-8 000 i mnd, da blir det brukt og jeg får heller dårlig med garanti.

Men en ting er om det lønner seg over 3 år, men det jeg ser på som en stor fordel er de direkte utgiftene jeg får pr mnd.

Om man f.eks taper 20-30 000 på 3 år ser ikke jeg som noen verdens undergang.

Men takk for innspillene..:)

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Billig bil er enkelt nordpå.

Det er bare å kjøpe en bil i/omkring

oslo som er maks 5 år gammel. (privat)

Så beholder du den 1 år og selger den nordpå.

(Hvis du bor der)

Da får du som regel det du betalte for den

året før, eller en liten profitt.

Fungerer også omvendt.

Hvis du bor sørpå så er det bare og selge

bilen nordpå.

På denne måten unngår du verditapet.

Så hvis du ikke har egenkapital så ta opp et lån der du

må betale 3-4000,- /mnd.

Lenke til kommentar

veeel.. ikke kjøper jeg bil sør ifra, og iallefall ikke en som er opp til 5 år gammel, som nesten ruster fra hverandre grunnet salt.

Kjøper heller ikke bil fra privat, da har jeg NULL garanti på at noe som helst fungerer.

Egenkapital har jeg ikke, men å ta opp ett lån for å spytte inn som egenkapital til ett billån ser jeg som bare dumt... høres iallefall slik ut..

Lenke til kommentar
Kan noen bekrefte eller avkrefte at når man leaser en bil, så må man betale en viss sum med en gang? Og deretter en viss sum i måneden?

5933252[/snapback]

Ja, det vanlige er et forskudd på 30- 50.000,- + Mva

Jeg har til gode å se reklame for leasing UTEN forskudd.

Lenke til kommentar
Kan noen bekrefte eller avkrefte at når man leaser en bil, så må man betale en viss sum med en gang? Og deretter en viss sum i måneden?

5933252[/snapback]

Ja, det vanlige er et forskudd på 30- 50.000,- + Mva

Jeg har til gode å se reklame for leasing UTEN forskudd.

5933292[/snapback]

Det var det jeg mente, jeg også. Håper trådstarter har tenkt på dette.

Lenke til kommentar
Om jeg skal ta opp lån på samme bil, så bikker jeg raskt 7-8 000 kr i mnd i lån for bilen, det dobbelte av hva jeg evt må betale i leasing pr mnd.

Har ingen andre stor utgifter, men kan jo være greitt å kunne bruke penger på noe annet enn å betale på en bil.

5931016[/snapback]

Si at du låner ca 300.000,- til ny bil. Da blir det vel ikke mer enn ca kr. 5000,- /mnd på feks. 7 år

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

vel, bilen jeg skal ha kommer ikke under 300 000, det blir nærmere 400 000

Jeg kan slippe å betale forskudd om jeg vill, men det er en sak mellom meg og forhandler. Men normalt sett må man betale forskudd ja.

Men 5000 mnd er fortsatt mye mere kontra leasing og da bare på 300 000 så hvorfor ?

Om jeg får noe unormal slitasje på bilen, så vil jeg jo bare tape på det uansett om jeg har leaset den eller om jeg eier den selv den dagen jeg skal kvitte meg med bilen.

Og biler behandler jeg pent, er ikke en person som slurver med vedlikehold.

Men takk for inspill.. :) tar gjerne i mot konkrete erfaringer med leasing også..

Lenke til kommentar

En kamerat av meg drev for noen år siden et enkeltmannsforetak. Han leaset en kassevogn, gikk konkurs pga moms/skatt. Han betalte alltid månedsleien til leasingselskapet innen forfall. Men da selskapet fikk opplysninger om hans konkurs, kom de å hentet bilen hans. Det sto vist med små bokstaver at de kunne det. Dermed tapte han også det relativt store forskuddet han hadde betalt....

Han leaset på fire år ned til null, for at bilen skulle bli hans. Altså tapte han relativt mye da han betalte høyere månedsbeløp enn han ville gjort ved en "normal" leasing som de fleste gjør på 3 år, og leverer bilen tilbake.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

ja, noen usikkerhetsmomenter er det uansett..

Men om man tar opp lån og ikke lenger klarer å betale på det så kommer banken å tar en evt bil.. så det går jo ut på det samme egentlig..

Antakeligvis om jeg leaser så blir det over 3 år og så kjøpe ut bilen når perioden er over.. eller bytte til ny bil igjen

Lenke til kommentar

Men om man tar opp lån og ikke lenger klarer å betale på det så kommer banken å tar en evt bil.. så det går jo ut på det samme egentlig..

5935911[/snapback]

Jo, da.

Men poenget mitt, var at de tok bilen SELV om han hadde betalt ALLE avdrag innen forfall.

Lenke til kommentar

Det er litt surt ja.. men er vel noen sære regler når det kommer til bedrift leasing.

Privat leasing blir vel noe annet antakeligvis.

Men bikker mere å mere i mot nå å kjøpe en 1-2 år gammel Volvo V50, siden de har 3 års nybilgaranti. Så er jeg jo ennå sikret.

I tillegg er det verste verdifallet på bilen vært.

Takker for alle innlegg.

Holder gjerne liv i denne tråden, fins sikkert andre som lurer på en del rundt leasing og slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...