Gå til innhold

Linux eller OS X?

Anbefalte innlegg

Når jeg til sommeren starter på VGS tenkter kanskje og kjøpe en Mac, Men er litt usikker på hvilket operativsystem jeg skal bruke på den.

Jeg bruker Linux til vanelig, og føler at jeg har ganske god kontroll på det nå og vet at Linux funker fint på Mac. Men så har jeg brukt OS X veldig lite, og vet så og si ingenting om det.

Noen som har noen synspunkter på hva jeg skal kjøre? Vil OS X være like godt for meg som Linux?

(kanskje denne passer bedre i Linux forumet..?)

EDIT:

Er det forresten mulig og kjøre dualboot med OS X og Linux?

Endret av Gakkakk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mac OS X er, som du kanskje vet, basert på UNIX. Dette betyr at du i prinsippet har akkurat de samme mulighetene som dersom du skulle ha hatt f.eks. en FreeBSD maskin. Fyr opp et konsollvindu og du kan gjøre akkurat det samme -- dét vet jeg er en deilig følelse for mange nerder der ute. :)

Personlig har jeg aldri vært så stor fan av Linux, jeg har riktignok brukt Linux til og fra siden 1999 -- men jeg har aldri brukt det som "primary-OS". Mac OS X derimot svitsjet jeg til helt uten problemer. Du får på mange måter det beste av to verdener når du kjøper en Mac; et vanvittig sexy GUI (og mange applikasjoner som følger med "gratis" når du kjøper Mac) og likevel så har du UNIX under panseret.

Dualboot fungerer. :)

Lenke til kommentar

Da kan du melde deg inn i noe som heter ADC, eller Apple Developer Connection. Dette medlemskapet koster deg $100 (USD) og du får da muligheten til å kjøpe en helt ny MacBook Pro med 20% ADC-rabatt. Dette kan med andre ord lønne seg ($100 er i dag 650 NOK). Du vil i tillegg få en programmerer t-skjorte i posten (strl. XXXXXL, som programmerer t-skjorter skal være) og du vil motta en DVD i posten hver måned med Apple-relatert programvare. Du vil også motta nye versjoner av Mac OS X gratis (jeg fikk Mac OS X "Tiger" like etter lanseringen). :)

Spør i vei om det er noe! Mac1 har også en "ADC medlemskap for Dummies" guide som du kan lese her. Lykke til med valget! Du vil ikke angre!

Lenke til kommentar
Takk for bra svar! :)

Hvordan er det og kjøpe brukt mac? Tenkte jeg skulle se etter en stund hvor billige MacBook Pro'ene blir. Er dette noe som er "lurt" og kjøpe brukt? (for ny MacBook Pro nå er jo sykt dyrt, selv om man kanskje får det man betaler for).

5931095[/snapback]

Det er meget mulig å kjøpe en brukt mac.

Macene er kvalitetsprodukter som varer og varer, dessuten er som regel eierne litt ekstra forsiktige med sin elskede (for den blir din elskede).

Jeg pleier å følge med litt i markedet og det er mange gode kjøp der ute.

Bruktmarkedet på hw.no har av og til noen maskiner.

Og Brukt1 en del mer utvalg.

Også har vi selvsagt Finn.no som har en del mac.

Jeg må dessverre meddele at det er en del svindlere der ute, Mac1 forumet avslørte en på Finn.no som ville selge en Macbook PRO billig, men ikke så billig at det var opplagt svindel.

Vær på vakt og forsikre deg om at maskinen ikke er stjålet.

For oss som syntes det blir for dyrt med ny Macbook PRO kan vente i spenning på ny iBook/Macbook som er ventet til sommeren. :love:

Lenke til kommentar

Robbiedeluxe og trådstarter: ADC er forbeholdt Studenter ved høyere utdanning, dvs. Høyskole eller Universitet - ikke Videregående skole som trådstarter nevner. Desverre :-/. En kan riktignok prøve å argumentere for at Media og kommunikasjon inneholder nok IT til å rettferdiggjøre et ADC-medlemskap, men egentlig så... ja.

5% utdanningsrabatt er dog mulig :).

Lenke til kommentar

Det gjelder vel i utgangspunktet høyere utdanning, men det spørs jo hvor nøye de sjekker. Da jeg kjøpte min iBook G4, var jeg under 18 og gikk på VGS. Funka fint å bestille med utdanningsrabatt, selv om sidene sa at man måtte være over 18 og gå høyere utdanning.

Jeg er selv en Linux-bruker, men det gikk helt greit å bruke Mac OS X da jeg fikk meg et par Macer. Noe er bedre, noe er dårligere, og noe er det samme. Er jo bare å prøve, og se om du liker det eller ikke.

Lenke til kommentar
Skal du få mest mulig ut av en Mac, vil nok OS X være det beste valget. Og når du kjøper maskinen, får du uansett med OS X på kjøpet. Og som flere har nevnt, OS X er basert på FreeBSD, som i seg selv er et bunnsolid operativsystem.

5942658[/snapback]

OS X er ikke basert på FreeBSD, men på UNIX og FreeBSD er igjen basert på UNIX.

Mac OS X er helt klart det rette valget. Men du burde nok ikke kjøpe en brukt Mac med PowerPC prosessor vis du vil ha en litt fremtidsrettet mac. I noen år fremover vil nok en del programmer bli utviklet til både å kjøre på Intel og PowerPC, men man skal ikke se bort fra at enkelte produsenter snart kommer til å bare satse på Intel. Dessuten har man med en Intel-mac mange flere muligheter f.eks. muligheten til å kjøre Windows og andre OS uten emulator programmer i tillegg til at det blir mye lettere å selge macen din vis du evt. skulle ha behov for å selge den.

Lenke til kommentar
Skal du få mest mulig ut av en Mac, vil nok OS X være det beste valget. Og når du kjøper maskinen, får du uansett med OS X på kjøpet. Og som flere har nevnt, OS X er basert på FreeBSD, som i seg selv er et bunnsolid operativsystem.

5942658[/snapback]

OS X er ikke basert på FreeBSD, men på UNIX og FreeBSD er igjen basert på UNIX.

Mac OS X er helt klart det rette valget. Men du burde nok ikke kjøpe en brukt Mac med PowerPC prosessor vis du vil ha en litt fremtidsrettet mac. I noen år fremover vil nok en del programmer bli utviklet til både å kjøre på Intel og PowerPC, men man skal ikke se bort fra at enkelte produsenter snart kommer til å bare satse på Intel. Dessuten har man med en Intel-mac mange flere muligheter f.eks. muligheten til å kjøre Windows og andre OS uten emulator programmer i tillegg til at det blir mye lettere å selge macen din vis du evt. skulle ha behov for å selge den.

5970546[/snapback]

Ja, det skjønner jeg. Hvis det isåfall blir no Mac kjøp blir det garantert en MacBook Pro. Men hvis jeg kommer inn på skolen jeg har søkt på nå, har jeg hørt at alle i klassen får låne med seg en egen Mac fra skolen :thumbs:

Lenke til kommentar
Ja, det skjønner jeg. Hvis det isåfall blir no Mac kjøp blir det garantert en MacBook Pro. Men hvis jeg kommer inn på skolen jeg har søkt på nå, har jeg hørt at alle i klassen får låne med seg en egen Mac fra skolen :thumbs:

5970571[/snapback]

Heldiggris :dribble:

Hvilken skole har du søkt på?

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...