Gå til innhold

Pearl Jam vs Nirvana

Gaston

Anbefalte innlegg

Pearl Jam var i begynnelsen av 90'tallet et av verdens største band. Det samme gjaldt forNirvana.

Omtrent samtidig som Nirvana ga ut sin "Nevermind" slapp Pearl Jam sitt album "Ten". Mens Kurt Cobains outrerte levesett og endelikt var med på å hype Nirvana som det aller største grunge-bandet fra Seattle, holder Pearl Jams utgivelse etter mitt syn høyere kvalitet. Vokalist og låtskriver Eddie Vedder uttrykker seg på en mer avdempet måte selv om raseriet i tekstene og musikken er der til fulle. Cobain anklaget Vedder og Pearl Jam for å være "sell outs" med sin mer kommersielle uttrykksmåte, men selv ikke en Cobain i heroinrus kunne rokke ved platas fortreffelighet. Sporene "Alive", "Jeremy", "Even Flow" og "Black" er platas sterkeste og har gitt et av de få Seattle-bandene som fremdeles er aktive evig plass på rockens stjernehimmel. Vedder har selv uttrykt at bandets største inspirasjonskilde er Neil Young og i 1995 samarbeidet Pearl Jam og Young på flere prosjekt.

Mange, eller rettere sagt de fleste tror at Pearl Jam var inspirert av Nirvana, men faktumet er faktisk det at uten Pearl Jam så hadde sannsynligvis ikke Nirvana eksistert. "Ten" var ikke lagt merke til før "Nevermind" kom ut av Nirvana. Dette var pga musikkvideoer. Dette kan høres som litt dobbelmoralsk, men Nirvana og Kurt Cobain har innrømmet at de var veldig inspirert av et band som het Green River & Mother Love Bone. Samma fyr starta PJ. PJ hadde 0 musikkvideoer og de hadde heller ingen hastverk med å lage de heller. Nirvana hadde det på en måte. "Nevermind" endte opp med dytte Michael Jackson av listene, men etterhvert dyttet "Ten" Nevermin" ned.

Det var åpenbart til alle at PJ ikke likte å være kjente. De lagde musikk videoer etter sin kontrakt, og stoppet med å lage musikk videoer etter sitt første album - utenom "Do the Evolution" i 1998 hvor de ikke engang er med i. Eddie Vedder sa en gang i en konsert:"If it wasnt for Kurt Cobain, i dont think any of us would be here".... noen vil se på dette som en "takk skal du ha", men i virkeligheten, Eddi Vedder hatet kjendis tilværelsen sammen med PJ, og PJ gjorde alt for å gå vekk fra media, så var det et "takk skal du ha"?

Ikke misforstå meg, Nirvana er et konge band og Kurt Cobain er en fabelaktig musiker, men vi må bare få faktaene på bordet en gang for alle. Hva synes dere om disse grunge bandene?

Eddie_Vedder.jpgkurtg.jpg

Endret av Gaston
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hører ikke på noen av dem lengre, men for meg er Nevermind og Ten ganske sidestilte. Hørte mye på de når de kom ut. Alive er en fantastisk rockelåt, og Nevermind har en rekke perler den også. Så dokumentaren fra HBO om innspillinga og fenomenet som vokste opp rundt Nevermind. Der satt de tidligere medlemmene i studio og hørte gjennom plata og snakket om de forskjellige tingene og berømmelsen som fulgte. Veldig bra program og masse bra musikk. Må innrømme at jeg var opphengt i ganske mange band på den tiden, tilogmed Ugly Kid Joe :blush:

"And I...hate everything about you!"

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Nei, det blir liksom som å skulle si hvem av dine to gamle venner du liker best.

5932223[/snapback]

Word.. begge bandene har mye bra musikk. Har muligens hørt mest på Nirvana, men vil likevel si at Pearl Jam er et vel så bra band.

Men når det gjelder sammenligningen av de, syntes jeg det er litt merkelig. Ja de slo igjennom på samme tidspunktet, og var begge store. Men jeg syntes ikke musikken ligner så veldig mye. Så hvorfor sammenligne ?. Man kan vel høre på det man syntes er best fra dem begge.

Lenke til kommentar
Nei, det blir liksom som å skulle si hvem av dine to gamle venner du liker best.

5932223[/snapback]

Word.. begge bandene har mye bra musikk. Har muligens hørt mest på Nirvana, men vil likevel si at Pearl Jam er et vel så bra band.

Men når det gjelder sammenligningen av de, syntes jeg det er litt merkelig. Ja de slo igjennom på samme tidspunktet, og var begge store. Men jeg syntes ikke musikken ligner så veldig mye. Så hvorfor sammenligne ?. Man kan vel høre på det man syntes er best fra dem begge.

5932884[/snapback]

Helt enig i det! Problemet er at enkelte sjeler mener at PJ er helt inspirert av Nirvana og Cobain, noe som ikke stemmer i det hele tatt.

Det andre er; er Nirvana overvurdert, eller kanskje PJ er undervurdert..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...