Gå til innhold

Hva syns dere om pengestøtten/stoppen til Hamas?

Anbefalte innlegg

Hva syns dere om at det ikke blr gitt mer penger til hamas (eller hvordan det staves) nå?

Jeg syns det er veldig bra at de ikke får mer penger. De har ikke råd til å lønne arbeidere, så derfor skal de få penger av oss? De kjøper jo våpen for milliarder av kroner! Og de som ikke før lønnen går ikke til staten og krever pengene eller anmelder dem til politiet. Neida, det er MYE enklere å ta på seg en finlandshette og et maskingevær. Så er det bare å skyte vilt rundt seg. Da kommer nok pengene med en gang! De vil utrydde jødene og krige villt. Så derfor skal vi gi dem penger. Samtidig så støtter vi FN og Israel så de skal ha det fint.

Er det bare meg eller er Norge helt på jordet? Tenk hvor mye fint vi kunne fått for de pengene vi gir bort. Så vidt jeg vet finnes det flere enn 0 personer under fattighetsgrensen i Norge. Så det er kanskje greit å rydde opp "hjemme" før vi skal "redde" resten av verden? Og når vi får høre at pengene vi sendet til dem har blitt brukt på maskingevær og atomvåpen blir vi sinte på dem. For så naive er vi at vi tror alt vil bli bra der! "Gi dem 100 millioner, da går nok alt bra." De har masse penger, de prioriterer de bare feil!

Så hvis vi skulle ha hjulpet dem måtte det vært å styre økonimien dems, ikke forsøke å fylle opp det utømlige tapet. Hvis alle pengene vi sender dem går til våpen, hjelper det da å sende med i håp om at de får så mye penger at de ikke vet hva de skal bruke dem på, og så bruker de dem fornuftig. Og når de gale menneskene (jeg snakker om de gale, ikke alle, for de som ville protestert mot det, for jeg VET noen ville ha gjort det) angriper ambasadene våre istedenfor sine egene syns hamas det er bra. Da slipper nemlig de problemet! Derfor skal vi selvfølgelig gi dem penger.

Men Israel kan jeg forstå at de skal utslette. Hva er det som får dem til å tro at de har rett på noe som helst der nede? Guds folk? (haha). Selv om de hadde noe der nede i attenhundre og steinøks betyr ikke det at de har rett på det nå lengre. Skal vi ta til oss deler av Sverige, Danmark, hele grønland og noen steder til som vi eide for 14 millioner år siden? Det er idioti! Og FN som skal hjelpe? De sier bare "La det bli land" og så gjør de krav på landområder.

Mitt forlag er å stoppe all pengestøtte, kontakt og absolutt alt som gjør at vi har noe med dem å gjøre. Når de har blitt siviliserte kan de kontakte oss igjen.

Flere som er enig med meg her?

Gjerne legg til en avstemming.

Gi penger eller ikke :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke enig i at vi alltids bør rydde opp hjemme før vi hjelper andre. Som et av verdens rikeste om mest velstående land har vi et moralsk ansvar i å støtte de som ikke har det så bra, enten ved bruk av handel eller pengestøtte i form av U-hjelp. Men vi skal selvfølgelig fortsette å hjelpe de hjemme, men så er det ofte sånn at de som er helt på kjøret i Norge er skyldig i det selv, mens fattige barn i palestina ikke har så veldig mange valg. Nå snakker jeg altså om pengestøtte gennerelt, og ikke bare i midtøsten. Ble litt off topic, men jeg reagerte bare på uttalelesen din.

Lenke til kommentar

Jeg overreagerte kanskje litt på noen av pungtene, men det var å sette det på spissen for å utheve det litt.

jeg mener ikke at det skal bli perfekt i Norge før vi skal hjelpe andre, det er mulig, men jeg syns at vi kunne tenkt litt mer egositsik før vi skal redde verden. Og hjelpearbeid kan få litt penger, men å gi dem til Hamas mener jeg er som å hive seddelene i peisen. De kommer ikke til nytte. iallefall ikke til det som var planlagt.

Lenke til kommentar

Nå er jo hamas et folkevalgt parti, og de har vel ikke utført selvmordsbombing etter at de kom til makten? Når det er sagt så støtter de opp om en del forkastlige ting, som for eksempel utslettingen av staten Israel.

Endret av Goz
Lenke til kommentar
Er det bare meg eller er Norge helt på jordet? Tenk hvor mye fint vi kunne fått for de pengene vi gir bort. Så vidt jeg vet finnes det flere enn 0 personer under fattighetsgrensen i Norge. Så det er kanskje greit å rydde opp "hjemme" før vi skal "redde" resten av verden?

Helt enig.

men så er det ofte sånn at de som er helt på kjøret i Norge er skyldig i det selv

Mener du at mennesker som lever under fattidomsgrensen grunnet sykdom, eller som minstepansjonister har skyld i det selv? Eller for ikke å glemme alle som lever

under forhold som ikke er mennesker verdig på aldershjem, sykehjem etc. ?

Lenke til kommentar
Er det bare meg eller er Norge helt på jordet? Tenk hvor mye fint vi kunne fått for de pengene vi gir bort. Så vidt jeg vet finnes det flere enn 0 personer under fattighetsgrensen i Norge. Så det er kanskje greit å rydde opp "hjemme" før vi skal "redde" resten av verden?

Helt enig.

men så er det ofte sånn at de som er helt på kjøret i Norge er skyldig i det selv

Mener du at mennesker som lever under fattidomsgrensen grunnet sykdom, eller som minstepansjonister har skyld i det selv? Eller for ikke å glemme alle som lever

under forhold som ikke er mennesker verdig på aldershjem, sykehjem etc. ?

5930916[/snapback]

Har jeg sagt det? jeg skrev ikke at alle er skyldig i det selv, men i mye større grad enn i fattigere land, der de ikke har noe valg.

Lenke til kommentar
Ja, men de kaller seg ikke terrorister. Og hittil har de ikke gjort noe "terroristisk" heller. Men det betyr ikke at de har gjort noe for å motvirke det heller, iallefall ikke slik jeg har oppfattet det :)

5931178[/snapback]

De har gjort noe "Terroristisk" tidligere i historien, blant annet selvmordsbombing, men etter at de kom til makten har de sluttet med det.

Lenke til kommentar
Ja, men de kaller seg ikke terrorister. Og hittil har de ikke gjort noe "terroristisk" heller. Men det betyr ikke at de har gjort noe for å motvirke det heller, iallefall ikke slik jeg har oppfattet det :)

5931178[/snapback]

UNNSKYLD? Hamas kaller seg kanskje ikke terrorister. Osama og hans nettverk kaller seg vel heller ikke for terrorister selv.

Lenke til kommentar

5931178[/snapback]

UNNSKYLD? Hamas kaller seg kanskje ikke terrorister. Osama og hans nettverk kaller seg vel heller ikke for terrorister selv.

5931202[/snapback]

Frihetsforkjempere?

Lenke til kommentar

5931178[/snapback]

5931202[/snapback]

Frihetsforkjempere?

5931371[/snapback]

Spørs hvor mye frihet de får av å drepe uskyldige; Ja Hamas har selv tatt på seg skylden for over 400 sivile drap av israelere, og hvorvidt dette har skjedd de siste 2 mnd er irrelevant da de bare kort tid tidligere var mer aktive enn noen gang med akkurat det.

Jeg lurer faktisk litt på hva Hamas kaller drap av uskyldige hvis ikke terrorisme.

Lenke til kommentar
Nå er det jo slik at de trenger penger for å stoppe terror fra israelsk side også. Eller våpen til å kjempe mot sine egne terrorister (militante grupperinger).

Det er ingen som tenker på?

5931726[/snapback]

Hamas SENTRALT vedkjenner seg terrorisering av israelske sivile, det handler ikke bare om små militante grupperinger innen Hamas, men hele Hamas.

EDIT: Sult dem ut!!

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Israel driver også med terrorisering av sivile for å skape frykt. Ingen er den gode parten i saken.

Å sulte dem ut? Er det slik du vil finne løsningen, å sulte ut en befolkning for at noen av dem er terrorister?

Tror nok du må tenke litt lengre for å finne bedre løsninger :)

Lenke til kommentar
Israel driver også med terrorisering av sivile for å skape frykt. Ingen er den gode parten i saken.

Å sulte dem ut? Er det slik du vil finne løsningen, å sulte ut en befolkning for at noen av dem er terrorister?

Tror nok du må tenke litt lengre for å finne bedre løsninger :)

5932099[/snapback]

For at noen av dem er terrorister? De har en regjering som er satt sammen av en terroristgruppering! Got it?

Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at pengene vi sender faktisk finaniserer terrorisme. Befolkningen i "palestina" støtter denne terrorismen da hamas + fatah som begge er terrorist-bevegelser fikk til sammen praktisk talt alle stemmene ved sist valg. Jeg synes selvfølgelig synd på de som ikke stemte hamas eller fatah som rammes av dette, men det er faktisk en såpass liten andel av befolkningen at man kan anse det palestinske folk for å støtte terrorisme og dermed kutte støtten uten dårlig samvittighet. Jeg for min del får mer dårlig samvittighet av at vi gir penger som igjen brukes til å sprenge uskyldige israelere.

Det palestinske folket har selv tatt dette valget, og av to onder valgte de det verste, nemmelig Hamas. De må derfor tåle å ta konsekvensene av det, og kan derfor ikke bli sinte da bistanden fra en sivilisasjon og kultur de hater og angriper forsvinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...