Fanta4free Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 (endret) jeg har tenkt på en spisiel ting som jeg ikke finner svar på! hpr noen av dere har et ganske bra svar på det! vis man sletter noe på pcen! og tar det bort i papir kurven! du mister plass på hardisken! men hva skjer gentlig! hvor blir det av?? brenner det opp eller hva er det som egentlig skjer! blir det er? jeg lurer så vedlig på det så vill gjerne vite det?? Endret 27. april 2006 av tori89 Lenke til kommentar
quakie Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Det blir jo egentlig ikke borte før du lagrer noe over det. Hvis du f.eks får et nytt prog kan det bli installert over det du la i papirkurven. Da blir det borte . Sikkert noen som kan gi bedre svar på det enn meg. Men er sånn jeg har oppfattet det. Lenke til kommentar
Fanta4free Skrevet 16. april 2006 Forfatter Del Skrevet 16. april 2006 ok ! jeg vet ikke! bare lurer på svar jeg hehe!! bare littvrart og tenke på! brenner det oppe eller hva gjør det liksom! det må jo bli av en plass det kan jo ikke bare forsvinne det er jo et eller annet sted liksom! som støv! du vasker det opp men det ender i vannet et sted etter du har skylt kluten likom!! hehe så det er jo altd der liksm! ingen ting kan ikke bare forsvinne liksom Lenke til kommentar
quakie Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Nei. Det forsvinner ikke. Det blir bare overskrevet av andre data . Lenke til kommentar
JonH Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 SDelete - program for permanent sletting, med kildekode! Ibas - kan gjenopprette tapte data. Datalagring - harddisk - litt teknisk informasjon (pdf-format) Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 En datamaskin lagrer til på en harddisk ved å magnetisere og avmagnetisere områder på en plate. Når du sletter noe, gjør du bare visse områder "ledige" for bruk til andre ting. Hvor mye "ledig plass" du har viser bare hvor stor del av platen som er tilgjengelig for bruk. Når du lagrer noe vil en del av platen allokeres til akkurat denne filen, osv. Da kan du ikke bruke den delen til noe annet. Selv om du formatterer, så overskriver du normalt ikke dataene. Du bare sier til harddisken at nå skal ALL plassen være ledig. Den sletter da bare sin egen innholdsfortegnelse over hvilke filer som ligger hvor, og sier at nå er det ingen filer der. Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 ok ! jeg vet ikke! bare lurer på svar jeg hehe!! bare littvrart og tenke på! brenner det oppe eller hva gjør det liksom! det må jo bli av en plass det kan jo ikke bare forsvinne det er jo et eller annet sted liksom! som støv! du vasker det opp men det ender i vannet et sted etter du har skylt kluten likom!! hehe så det er jo altd der liksm! ingen ting kan ikke bare forsvinne liksom 5930462[/snapback] Det som egentlig slettes når du sletter en fil, er pekeren til den aktuelle fila. En peker er en henvisning til et aktuelt område på harddisken din. Å slette en peker vil si at du ber pekeren å ikke lenger referere til det aktuelle området. Da åpnes også muligheten for å lagre nye data over der dine gamle data befinner seg rent fysisk. Dvs, med en peker til et aktuelt område, så kan det ikke skrives noe annet over (da "mister" du den dataplassen), mens uten en peker til et aktuelt område, så kan det skrives noe over (da "får" du bedre dataplass). Vet ikke om det var noe mer oppklarende? Jeg vil ikke anbefale å fysisk brenne opp dine data. Lenke til kommentar
JonH Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Vet ikke om det var noe mer oppklarende? Jeg vil ikke anbefale å fysisk brenne opp dine data.5931080[/snapback] Ikke engang det er sikkert nok, Ibas klarer sikkert å hente ut dataene igjen. I ekstreme situasjoner kan lagringsenheten til og med ha ligget i vann eller reddet fra en brann. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 For å si det med enkle ord: En fil på harddisken blir indeksert, og plassen filen bruker blir sperret slik at ingen kan skrive over. Når du sletter en fil, blir denne plassen gjort tilgjengelig for skriving igjen, og regnes som ledig plass selv om filen fortsatt ligger der. For å fysisk slette data, må du aktivt slette filen med å avmagnetisere alle ener-dumpene (info på en harddisk består av en rekke enere og nuller, som i en gitt streng gir en unik kode som betyr noe) slik at plassen filen tok kun består av nuller. Dette er tidkrevende og derfor en dårlig løsning. Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 (endret) For å fysisk slette data, må du aktivt slette filen med å avmagnetisere alle ener-dumpene (info på en harddisk består av en rekke enere og nuller, som i en gitt streng gir en unik kode som betyr noe) slik at plassen filen tok kun består av nuller. Dette er tidkrevende og derfor en dårlig løsning. 5934030[/snapback] Man kan selvfølgelig også bruke slegga (eller en annen liknende metode). Der konfidensialtieten er ekstremt viktig kan slike metoder brukes, for eksempel på CDer eller disketter som skal kastes. Et eksempel er fysisk smelting av CD-rom-plater med konfidensielt innhold. Endret 17. april 2006 av VikingF Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Selvsagt, men her er det jo snakk om sletting ved normal bruk Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Der konfidensialtieten er ekstremt viktig kan slike metoder brukes, for eksempel på CDer eller disketter som skal kastes. Et eksempel er fysisk smelting av CD-rom-plater med konfidensielt innhold. 5934766[/snapback] I det offentlige hvor taushetsplikt eksisterer og det finnes mye konfidensiell informasjon utsetter man mange steder harddisker og disketter for en omgang med denne maskina: http://www.ibas.no/datasletting/degausser Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 åå, tøff...Prisen Blir på en sånn en da? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå