Gå til innhold

Fra Linux til Windows - partisjonerings problem

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hadde installert Ubuntu 32bit på min PC. Jeg hadde en del problemer og bestemte meg for å gå tilbake til windows. Da jeg bootet fra windows cd'en og valgte og installere windows, fikke jeg en feilmelding som sa at det ikke fantes noen harddisker på systemet mitt. Selv om jeg fikk dette motbekreftet både ved at jeg kunne installere Linux uten problemer og at BIOS'en min bekreftet harddisken. Jeg tror at dette problemet kan skyldes feil type formatering av disken. Ubuntu cd'en sitt formaterings program er ganske "basic" og tillater deg ikke å bare formatere harddisken. Derfor prøvde jeg og hente et program fra internett som jeg kunne boote med for å formatere. Men dette var vanskeligere enn jeg trodde.

Nå står jeg fast, noen som vet hva jeg skal gjøre?

SPECS:

Hovedkort : Gigabyte K8T800

Prosessor : AMD Athlon 64 3400+

Skjermkort: XFX GeForce 7800GS AGP

RAM : OCZ Platinum 2GB PC3200

Harddisk : Seagate Barracuda 250GB 7200RPM

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper problemet ligger i partisjoneringen. Partisjonering er steget foran formatering, og visse partisjonstyper lar seg ikke formatere om til en annen type.

Løsningen er å fjerne Linux partisjonen og lage en ny i Windows.

Hvis ikke Windows installer skulle klare det så finnes det en haug med andre program som kan. Sjekk UBCD. F.eks Ranish kan fjerne alt.

Edit: Kan også være SATA driver som WeeR sier.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Ville nesten tippe at problemet ligger i SATA driverne i installasjonen, er din HDD SATA?

Mulig du må trykke F6 og legge inn driverne til SATA kontrolleren helt i starten av XP installasjonen, for at den skal finne harddisken din.

Lenke til kommentar

Du sier ikke hvilket Hovedkort du har, du sier bare hvilket chipsett det bygger på hvis jeg ikke tar helt feil. Men si du har GA-K8VNXP (som bygger på K8T800 chipsettet) så trenger du SATA diskett for å legge inn Win XP.

Du kan laste ned her for eks (hvis det da er dette hovedkortet du har).

Nedlasting

Lenke til kommentar

Har hatt et liknende problem selv. Det løste seg ved å kjøre "fdisk /mbr" (tror jeg det var) fra en windows oppstartsdiskett.

Grunnen er (tror jeg) at linux formatterer MBR på en helt annen måte enn windows. Så når man da forsøker å reinstallere windows på maskinen så blir det bare krøll om du ikke fikser MBR.

Lenke til kommentar

Som nevnt, repartisjoner harddisken før du forsøker å formatere.

Det som er, er at Linux standard formaterer til noe annet enn FAT32. Så windows greier ikke å lese at det er noen partisjoner der. Siden den ikke forstår partisjoneringen når den ikke er partisjonert som FAT32/NTFS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...