rødøye Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 (endret) I anledning en tur til estland i sommer, tenkte jeg at jeg skulle investere i et skikklig kamera. Vurderer sterkt Canon Powershot S2 IS, men det kan knaksje bli noe dyrt? Har også sett litt på Nikon Coolpix P2. Jeg føler på en måte at prisen på Coolpix P2 er høyere en powershot S2 IS ut i fra hva kameraet leverer. Finnes det noe alternativ som heller mer mot powershot, men som har en lavere pris? Eller er det vel verd pengene å gå for S2 IS? Jeg har ikke planer om å skifte ut kameraet så raskt, og siden jeg er nybegynner, ønsker jeg da et kamera jeg kan ha glede av i lang tid. Jeg hadde tenkt meg et kamera til oppunder 2000, men nå lurer jeg på om det kanskje er smartere å bruke litt mer penger, for å få noe som kanskje gir meg mer glede igjen. Kravne jeg satte meg før jeg begynte å lete var rundt 5 megapixler, god zoom (optisk) og som sakt prisen på oppunder 2000. Selvfølgeg ønsker jeg noe som kan vare lenge, og som utfordrer en litt mer erfaren fotograf (samt at jeg må kunne bruke det som et redskap til å gjøre meg til en mer erfaren fotograf). Jeg ser i prisstatistikken av prisen har gjørt flere, korte hopp nedover. Nå er ikke jeg så godt inne i denne verden, så jeg lurer selvsagt på hva dette kommer av, og eventuelt om det er noe en kan vente seg fremover også? Jeg vil si jeg har ganske god tid på å bestemme meg, har ikke planer om å kjøpe før nærmere sommeren, men slår til på et godt tilbud. Edit: la til S3 IS i tittelen. Endret 18. april 2006 av rødøye Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Ville iallefall ventet til Canon Powershot S3 IS kommer. Burde være ett bedre kamera og gjøre at S2 blir billigere. Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 16. april 2006 Forfatter Del Skrevet 16. april 2006 Takker for svar, så litt på S3 nå. Hvis jeg får eg grei avtale med arbeidsgiver kan det jo hende jeg går for S3. *undersøke mer* Lenke til kommentar
catocontrol Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 S2 har blitt 1000kr billigere de siste månedene:) Jeg personlig går for S3 Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 16. april 2006 Forfatter Del Skrevet 16. april 2006 Jeg kommer uansett til å vente til S3 kommer, så kan jeg sammeligne prisene. Sort er rått da! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 S2 IS har 1/1,8" sensor, mens S3 IS har 1/2,5" sensor OG en megapixel mer. Det betyr fysisk mindre sensor men med flere pixler. Det har aldri vært en positiv utvikling på digitalmarkedet med tanke på blant annet støy. Mitt tips akkurat nå er å kjøpe S2 IS. Det er billigere, og vil mest sannsynlig gi bedre bildekvalitet enn nykommeren, S3 IS. Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 16. april 2006 Forfatter Del Skrevet 16. april 2006 (endret) Når jeg ser på spesifikasjonene i produkguiden, ser jeg at S3 manler ting S2 har. Stemmer dette, eller er det bare dataenen i produktguiden som ikke er reelle siden kameraet enda ikke er sluppet? Edit: Edit2: fjernet den første redigeringen... Endret 16. april 2006 av rødøye Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 16. april 2006 Forfatter Del Skrevet 16. april 2006 Hvor mye vil prisen erfaringsmessig synke på S2 etter at S3 kommer i handelen? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 ca 500 kr tipper jeg. Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 16. april 2006 Forfatter Del Skrevet 16. april 2006 Takker. Noen som har forklaring på de store prishoppene i prisstatistikken? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Har S2 IS og ut i fra det som har kommet frem i pressemeldingene, er ikke S3 IS verdt tusenlappen det koster mere. Har dog ikke sett tester på S3, men som Afseth er inne på, flere pixler og mindre bildesensor er ikke nødvendigvis en god løsning. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 S2 IS har 1/1,8" sensor, mens S3 IS har 1/2,5" sensor OG en megapixel mer. Det betyr fysisk mindre sensor men med flere pixler. Det har aldri vært en positiv utvikling på digitalmarkedet med tanke på blant annet støy. Mitt tips akkurat nå er å kjøpe S2 IS. Det er billigere, og vil mest sannsynlig gi bedre bildekvalitet enn nykommeren, S3 IS. 5930285[/snapback] Her tar du feil, Afseth. S2IS har bildesensor 1/2,5” CCD. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 S2 IS Sensor: 5.0 million effective pixels 1/2.5" Type CCD REF: dpreview.com Foregår også en diskusjon samme plass: S2 vs S3. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Jøss... var sikker på at den var 1/1,8". Da blir kanskje ikke resultatet dårligere enn S2IS selv om det er en megapixel mer da Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Det viser at Canon lykkes ganske godt med små sensorer. Jeg tror likevel ikke et Ixus med 1/1,8 tar bedre bilder enn S2IS. I denne klassen spiller også optikken inn, så enhver Ixus-modell er nok lett match for S2IS. Lenke til kommentar
jensanders Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Som alltid er det lurt prøve kameraet først, spesielt for å se om du synes at størrelsen er ok. HA hatt S1IS i snart 2 år og er svær fornøyd med dette. Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 17. april 2006 Forfatter Del Skrevet 17. april 2006 (endret) Ei veninne av meg har S2 IS, så jeg har prøvd det. Det ligger godt i hånden, og vekten er behagelig. Enkelt å holde i ro. Edit#1: vi har 3 kjønn på norsk, har vi ikke? Endret 17. april 2006 av rødøye Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 17. april 2006 Forfatter Del Skrevet 17. april 2006 Er det andre kameraer jeg burde vurdere? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Du kan jo se på Panasonic Lumix FZ-5 eller FZ-7. Veldig like S2 IS og S3 IS i spesifikasjoner. Mangler vridbar skjerm og bruker lithium batteri, men jeg synes form og fasong er penere enn Canon sine modeller. Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 17. april 2006 Forfatter Del Skrevet 17. april 2006 Smaken er som baken. Jeg likte utseende til S2/3 IS bedre. Har ikke fått sett så nøye på det, men heller fremdeles kraftig mot en av Powershotene. Selv om jeg egentligt hadde tenkt noe billigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå