Gå til innhold

Velge kamera - vurderer powershot S2/S3 IS

Anbefalte innlegg

I anledning en tur til estland i sommer, tenkte jeg at jeg skulle investere i et skikklig kamera. Vurderer sterkt Canon Powershot S2 IS, men det kan knaksje bli noe dyrt? Har også sett litt på Nikon Coolpix P2. Jeg føler på en måte at prisen på Coolpix P2 er høyere en powershot S2 IS ut i fra hva kameraet leverer. Finnes det noe alternativ som heller mer mot powershot, men som har en lavere pris? Eller er det vel verd pengene å gå for S2 IS?

Jeg har ikke planer om å skifte ut kameraet så raskt, og siden jeg er nybegynner, ønsker jeg da et kamera jeg kan ha glede av i lang tid. Jeg hadde tenkt meg et kamera til oppunder 2000, men nå lurer jeg på om det kanskje er smartere å bruke litt mer penger, for å få noe som kanskje gir meg mer glede igjen.

Kravne jeg satte meg før jeg begynte å lete var rundt 5 megapixler, god zoom (optisk) og som sakt prisen på oppunder 2000. Selvfølgeg ønsker jeg noe som kan vare lenge, og som utfordrer en litt mer erfaren fotograf (samt at jeg må kunne bruke det som et redskap til å gjøre meg til en mer erfaren fotograf).

Jeg ser i prisstatistikken av prisen har gjørt flere, korte hopp nedover. Nå er ikke jeg så godt inne i denne verden, så jeg lurer selvsagt på hva dette kommer av, og eventuelt om det er noe en kan vente seg fremover også? Jeg vil si jeg har ganske god tid på å bestemme meg, har ikke planer om å kjøpe før nærmere sommeren, men slår til på et godt tilbud.

Edit: la til S3 IS i tittelen.

Endret av rødøye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S2 IS har 1/1,8" sensor, mens S3 IS har 1/2,5" sensor OG en megapixel mer. Det betyr fysisk mindre sensor men med flere pixler. Det har aldri vært en positiv utvikling på digitalmarkedet med tanke på blant annet støy.

Mitt tips akkurat nå er å kjøpe S2 IS. Det er billigere, og vil mest sannsynlig gi bedre bildekvalitet enn nykommeren, S3 IS.

Lenke til kommentar

Når jeg ser på spesifikasjonene i produkguiden, ser jeg at S3 manler ting S2 har. Stemmer dette, eller er det bare dataenen i produktguiden som ikke er reelle siden kameraet enda ikke er sluppet?

Edit: Edit2: fjernet den første redigeringen...

Endret av rødøye
Lenke til kommentar
S2 IS har 1/1,8" sensor, mens S3 IS har 1/2,5" sensor OG en megapixel mer. Det betyr fysisk mindre sensor men med flere pixler. Det har aldri vært en positiv utvikling på digitalmarkedet med tanke på blant annet støy.

Mitt tips akkurat nå er å kjøpe S2 IS. Det er billigere, og vil mest sannsynlig gi bedre bildekvalitet enn nykommeren, S3 IS.

5930285[/snapback]

Her tar du feil, Afseth. S2IS har bildesensor 1/2,5” CCD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...