Gå til innhold

Dårlige tider for selgere av PC i bruktmarkedet?

Anbefalte innlegg

Jeg skal selge en Ny pc jeg har bygd! Prisen er 5200 kr.

Kabinettet, minne brikkene og hovedkortet er nytt. Resten er 8 mnd gammelt!

DFI Lanparty Nf4 Ultra-D Hovedkort.

-AMD64 3200+ 2.0 ghz CPU ,Greier 2.4 ghz!

-MSI 6600GT skjermkort

-1GB OCZ Minne

-WD 200Gb harddisk 7200rpm

-NEC 3520A DVD brenner.

-Nydelig svart Aopen kabinett

-Trådløs mus og tastatur+ 2 høytalere følger med.

-120mm Vifte for bedre avkjøling av systemet.

Windows XP++

Er dette en overpris? Hva synes dere prisen burde være?

Har hatt den i bruktmarkedet, men får ingen kjøpere! Er mange pc'er som skal selges ser jeg, også qxl har mange pc'er som ikke blir solgt. Det er vel for mange pc'er der ute!! ?? Dårlige tider for salg av delvis brukt pc?

Har en 17 tommer lcd Eizo 550 16ms(er 1 år gammel) som jeg kan selge også, hva ville prisen blitt da mener dere, for hele systemet?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve å annonsere den på finn.no.

Det koster 25,- for å ha en annonse der i 2 mnd om jeg ikke husker feil nå.

Kan betales med visa eller ved at du ringer et nr og oppgir en kode slik at tlf.abonementet belastes for 25,-.

Jeg vil tro det er flere titter innon finn.no enn bruktmarkedet her. :)

Lenke til kommentar
Jeg skal selge en Ny pc jeg har bygd! Prisen er 5200 kr.

Kabinettet, minne brikkene og hovedkortet er nytt. Resten er 8 mnd gammelt!

DFI Lanparty Nf4 Ultra-D Hovedkort.

-AMD64 3200+ 2.0 ghz CPU ,Greier 2.4 ghz!

-MSI 6600GT skjermkort

-1GB OCZ Minne

-WD 200Gb harddisk 7200rpm

-NEC 3520A DVD brenner.

-Nydelig svart Aopen kabinett

-Trådløs mus og tastatur+ 2 høytalere følger med.

-120mm Vifte for bedre avkjøling av systemet.

Windows XP++

Er dette en overpris? Hva synes dere prisen burde være?

Har hatt den i bruktmarkedet, men får ingen kjøpere! Er mange pc'er som skal selges ser jeg, også qxl har mange pc'er som ikke blir solgt. Det er vel for mange pc'er der ute!! ?? Dårlige tider for salg av delvis brukt pc?

Har en 17 tommer lcd Eizo 550 16ms(er 1 år gammel) som jeg kan selge også, hva ville prisen blitt da mener dere, for hele systemet?

Takker for svar :)

5928965[/snapback]

Kunne trengt en sånn maskin, egentlig. Men det blir laptop på meg. Jeg syntes prisen var bra.

Lenke til kommentar

Jeg synes det hørtes mye ut.

At tre av delene er nye er uten betydning. Når du selger en maskin der mesteparten er brukt, vil de fleste se på det som en brukt maskin.

Prøv å sett opp en tilsvarende ny maskin, og se hva den kommer på. Du kan kanskje regne med å få mellom 50 - 70% av nypris.

Ørjan...

Lenke til kommentar

Det må da ha litt betydning.

Hvis du kjøper en helt ny motor til en bil så øker verdien av den betraktelig(hovedkort), hvis du bytter eksos systemet blir den også mere attraktiv(kvalitets minne), og til slutt tar du å lakkerer om bilen(kabinettet).

Da får du mere for bilen din da :)

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper en helt ny motor til en bil så øker verdien av den betraktelig(hovedkort), hvis du bytter eksos systemet blir den også mere attraktiv(kvalitets minne), og til slutt tar du å lakkerer om bilen(kabinettet).

Da får du mere for bilen din da    :)

5933018[/snapback]

Nå kan du riktignok ikke sammenlikne verdien av en bil, med verdien av en datamaskin...

Lenke til kommentar

5933018[/snapback]

Saken er den at i det øyeblikket du åpner de nye komponentene og setter de i maskinen, så er delene ansett som brukt.

Den andre veien, så spiller det heller ingen rolle om ting er 5 måneder gammelt eller 8 måneder gammelt. Prisen vil være temmelig lik.

Ørjan...

Lenke til kommentar

Jeg solgte en maskin på finn.no på ca. 2 timer så det funker.

Tipper at maskin over 5000 er generelt trege å selge. Det er så mye å velge mellom at det tar tid.

Jeg vurderte å selge min pc for 2 uker siden. Kjøpte den for ca. 5000 i fjor og fikk et bud på 5500. Det går faktisk an å tjene penger på slikt :)

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

5933018[/snapback]

Tsja... det blir feil å sammenligne slik. Hovedsaekelig fordi at det er nesten likegyldig om de fleste typer datadeler har vært brukt eller ikke. Så lenge delene har behandlet på ritkig måte, så har ikke en CPU, RAM, hovedkort eller skjermkort tapt seg noe selv om delene er 5 år gamle f.eks. Det som da bestemmer prisnivået er hovedsakelig hvor godt delene yter i forhold til hva du nå kan kjøpe nytt, samt at du ikke lenger har reklamasjonsrett.

Det bare deler med bevegelige deler som egentlig blir slitt.

Dette er nettop grunnen til at jeg nesten alltid heller kjøper en brukt toppmodell helelr enn å kjøpe en ny middelklasse modell. Det er kun harddisker jeg er litt motvillig til å kjøpe brukt.

-Stigma

Lenke til kommentar

5933018[/snapback]

Tsja... det blir feil å sammenligne slik. Hovedsaekelig fordi at det er nesten likegyldig om de fleste typer datadeler har vært brukt eller ikke. Så lenge delene har behandlet på ritkig måte, så har ikke en CPU, RAM, hovedkort eller skjermkort tapt seg noe selv om delene er 5 år gamle f.eks. Det som da bestemmer prisnivået er hovedsakelig hvor godt delene yter i forhold til hva du nå kan kjøpe nytt, samt at du ikke lenger har reklamasjonsrett.

Det bare deler med bevegelige deler som egentlig blir slitt.

Dette er nettop grunnen til at jeg nesten alltid heller kjøper en brukt toppmodell helelr enn å kjøpe en ny middelklasse modell. Det er kun harddisker jeg er litt motvillig til å kjøpe brukt.

-Stigma

5941275[/snapback]

Reklamasjonssrett-styr kutter ned prisen litt, og det faktum at du ikke kan velge deler kutter ned prisen, derfor synes jeg sjelden brukte PCer er verd mer enn 70% av full pris.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg mener kr.5200 for systemet trådstarter viser til er i overkant.

Rundt kr.3500-4000 er det som (dessverre) er mer realistisk.

Det er selvsagt mulig å få noe mer ved å "slakte" PC'n og selge den i deler.

Det er også mulig å legge PC'n ut for salg i andre fora slik andre foreslår.. og satse på at noen er på jakt etter akkurat en slik PC.

At du vil selge med OS m/lisens? er jo kjekt for å vise at systemet kjører/fungerer, men det er det ingen kjøpere som er villig til å gi en krone for... er min erfaring.

Selv har jeg solgt like bra PC'er/system for under 3k, men jeg blir da heller aldri noen ny Røkke/Reitan. :D

Lenke til kommentar

Hei.

Det er litt trist å selge datautstyr - det er en dårlig investering, særlig mht bærbare.

5200 kr. for dette systemet, medfører ca. 25 prosent rabatt i forhold til ny pris.

(Forutsetter rimelige høytalere og ordentlig Windows-lisens).

Det er for lite rabatt, på et hjemmesnekra, brukt og overklokket system.

For å få en god pris må du treffe en som ikke har særlig peiling på data. Det er vel noen slike på Finn og QXL, men de er nok lettere å finne gjennom en annonse i bygdeavisa eller nabolaget. (Kan bli litt klabb og babb hvis man halvsvindler en nabo oppi gata eller en bekjent av en bekjent, men hey - denne risikoen får man jo betalt for).

Selv synes jeg risikoen ved å kjøpe brukt er altfor stor til at jeg gidder å handle bare for å spare noen hundrelapper.

For et brukt system vil jeg i utgangspunktet betale ca. halvparten av nyverdien på det tidspunktet _jeg_ handler. Dersom selgeren har kvitteringer i orden, ikke har overklokket eller mekka mye att og fram, kan jeg kanskje strekke meg litt.

Når det gjelder det å kjøpe ferdiksnekra, så er det for meg et tap å ikke kunne velge komponenter selv - andre vil kanskje oppleve ferdigsnekra som et pluss.

Således: Finn en som er dum eller desperat, dersom du har samvittighet. Ellers: aksepter tapet - pc-hobbyen koster penger!

(Tredje alternativ er selvfølgelig å la være å selge).

Mvh,

HH

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
<snip-kloke-ord>

Således: Finn en som er dum eller desperat, dersom du har samvittighet. Ellers: aksepter tapet - pc-hobbyen koster penger!

(Tredje alternativ er selvfølgelig å la være å selge).

Mvh,

HH

5941435[/snapback]

Veldig bra sagt synes jeg...

Selger rett som det er til kjente.. og da bør man ikke ha samvittighet til å utnytte evt. manglende kunnskap om pris.

Jeg selger kun for å få litt "cash" til å kjøpe ny hardware = "finansiere" en til tider dyr hobby.

Ikke glem at "hardware-noobs" kan kjøpe helt greie system fra f.eks. Dell/HP/Elkjøp til en grei pris til tross for at "vi nerdene på hw" anser dette som å handle med "store satan" :)

Lenke til kommentar

Dere har vel rett alle sammen. Men han som mente at prisen burde slås av med 70% var litt på jordet spør du meg! halv pris er vel greit.

Skal legge den ut på qxl for 4500, regner med det burde gå bra!

Takker for alle svar folkens :)

ha en god uke ;)

Lenke til kommentar
Dere har vel rett alle sammen. Men han som mente at prisen burde slås av med 70% var litt på jordet spør du meg! halv pris er vel greit.

5945228[/snapback]

Hvem har sagt noe om 70% avslag?

AtW

5945243[/snapback]

Hehe...sorry :) Leste feil!

Begynte å lure om du var helt blåst, men er vel jeg som må lære meg å lese :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...