Christian86 Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Sitter med en "server" maskin som jeg ikke bruker særlig. Har alltid hatt lyst på en htpc, men undres hva som skal til. Maskinen har MSI hovedkort med innbygget grafikk etc. Sempron 2600+,512mb ram og harddisk på 200 gb ca. Hva mer mangler for å gjennomføre prosjektet? og hvordan kobles det til Tven? Lenke til kommentar
reidar76 Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 (endret) Et stilfullt og støysvakt kabinett! (Gammel serverboks duger nok ikke.) Tv-kort: For eksempel Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE, PCI, Dual-TV Tuner, MCE, som har to TV-tunere (se på TV og ta opp program fra annen kanal samtidig, eller ta opp to programmer på ulike TV-kanaler samtidig). Dette TV-kortet har dessuten to innebyggede hardware MPEG encodere, noe som avlaster prosessoren betydelig. Trådløst tastatur: Microsoft Media Center Edition Keyboard, Retail, NO Fjernkontroll: Microsoft Media Center Remote Control, Retail Operativsystem: Microsoft Windows Media Center Edition 2005, NO (eller annen programvare) Ellers burde det du har fra før duge godt. Bare flytt komponentene over i et nytt og stilfullt kabinett, plugg i TV-kortet og installer Media Center. Noe mer harddiskplass kan heller ikke skade. 200 GB forsvinner fort når man tar opp TV-programmer osv. Dersom du har LCD eller plasma TV, benytter du den kontakten på datamaskinen som du vanligvis plugger inn i PC-monitoren, dvs. VGA / D-sub eller DVI kontakten. Dersom du en sånn gammeldags TV-skjerm, kan du benytte S-video utgangen på PCen. Dersom maskinen ikke har slik utgang, må du kanskje kjøpe et nytt skjermkort i stedet for å bruke det integrerte skjermkortet. Dersom du er kresen på lydkvalitet og vil ha multi-kanalslyd, eller dersom PCen din ikke har digital lydutgang, trenger du også et oppegående lydkort. Dermed blir dette ikke nødvendigvis så enkelt og billig likevel. Jeg tror jeg hadde kjøp en barebone maskin, og kun benyttet prosessoren, minnet og harddisken som du har fra før. Følgende maskin burde passe din prosessor, minne og harddisk. Denne har 5.1 lydkort med digital lydutgang, integrert grafikk, nettverk m.m, og skal være forholdsvis støysvak. TV-kort må plugges inn. Barebone maskinen har dessuten PCI-e slot og kan dermed oppgraderes med heftig skjermkort senere, dersom ønskelig å spille av HD-video. Aopen CX Cube Tilsvarende eller den samme finnes kanskje billigere i andre nettbutikker. Endret 16. april 2006 av reidar76 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. april 2006 Forfatter Del Skrevet 16. april 2006 takk for utfyllende svar, men hadde allerde pm'et en på forumet også har vurdert situasjonen og fant ut at TV-kort og nytt skjermkort blir det som kjøpes inn i første omgang, og så får jeg se behovet ann. Har allerde en relativt grei boks som ikke lager mye støy og som står nokså greit til fra før av. Har btw en server med 920 GB lagringsplass, så lever nok greit. Skulle det bli behov så kan jeg kjøpe mer plass til Media center maskinen, da dne har plass til 6 disker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå