Gå til innhold

Hvordan ha kjølepasta på en dobbelkjerne prosessor

fatalicus

Anbefalte innlegg

jeg har letet litt rundt etter et svar på dette, uten videre hell, og tenkte da at det sikkert er noen lyse hoder her på forumet som kan gi meg et passende svar!

jeg har kjøpt en Pentium D 2.8GHz prosessor (som da selvfølgelig er dobbelkjerne), og på denne skal jeg har boxed vifta med Artic Silver 5 kjølepasta mellom.

jeg har vanligvis bare hatt en liten klatt med pasta midt på køleplata til prosessoren og sett meg fornøyd med det.

men idag så jeg på hjemmesiden til artic silver og hvordan de anbefalte at kjølepastaen skulle være en bitteliten klatt (mindre en jeg pleier å ha) som da skal spre seg akkuratt over kjernen i prosessoren.

men med en dobbelkjerne prosessor så har jeg jo to kjerner som skal dekkes.. så hva skal jeg gjøre?

skal jeg bare fortsette med å ha en klatt midt på prosessoren? eller skal jeg kanskje ha to små klatter ved sidenav hverandre, ca der kjernene er?

(hovedgrunnen til at jeg kom til å tenke på dette nå er at CPU viser 80 grader i BIOS, mens kjøleribba fortsatt er lunka. og siden jeg har hatt problemer med PC'en (den skrur seg av) så knaskje det var kjølepasten som ikke overførte varmen så godt som den skulle fra cpu til kjøler..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå ser ikke en dobbelkjerne prossesor noe anderledes ut en hvilken som helst annen prossesor da.

Man skal smøre inn hele toppen på cpu med goop,og ikke bare midt på.

Sånn jeg gjør det:

1. Renser både cpu og kjøler

2. Putter litt kjølepasta midt på,begynner så å få det utover cpu med enten et barberblad eller et bankort,når man har fått past'en ut over hele,så må man sørge for å skrape av,så man sitter igjen med et tynt lag.

3. På kjøler,så pleier jeg å smøre inn hele kjøle flaten,eller akkuratt der hvor cpu vil være når den er montert. Så tørker jeg pasta'en av igjen med et kaffe filer, så man får tettet små hull o.s.v

Pointet er at hvis du bare tar kjølepasta midt på cpu og så setter på kjøleren,så vil det jo ikke blir kjølepasta på meste av cpu,da vil det bli dårlig varmeoverføring, og cpu vil bli meget varm..

Lenke til kommentar

det er rart, for på sidene til artic silver, så anbefaller de at du har på ca nok kjølepasta til at det tilsvarer et vanlig hvit riskorn, og når du setter på kjøleren så bør du gi den en liten vridning med og mot klokka for å fjerne luft osv.

på bildet som da viste hvordan det skal se ut etterpå, var det bare en liten runding som dekket kjernen.

her er foresten link til den "guiden": http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

men men!

jeg kan prøve den metoden din med å selv spre det ut over prosessoren! (når jeg får tilbake prosessoren fra netshop.. xD)

Lenke til kommentar

Jeg vil si at et riskorn er litt lite. Men trenger ikke mye, og det er tross alt midt på CPU'n varmen kommer fra (mesteparten iallefall).

1. Ta en grei klatt midt på, sett på kjøler og vri litt. Dette vil få kjølepastaen utover overflaten og fjerne luft.

2. Ta en lite klatt og spre utover med et passende objekt til det er gjevnt med kjølepasta over hele CPU'n. Så vrir du kjøleren litt på for å fjerne luft.

Lenke til kommentar

biskop, forslag nr 1 der er ikke helt bra. man vil ikke få dekket hele cpu'en,og dermed vil man ikke få gjevn varmeoverføring.

Fatalicus: Spre kjølepasta over hele cpu'en du,men ikke for tykt lag, skal være så tynt som mulig, pointet er bare å få dekket hele cpu'en,så kjøleren kan kjøle et større område enn midt under.

Lenke til kommentar
biskop, forslag nr 1 der er ikke helt bra. man vil ikke få dekket hele cpu'en,og dermed vil man ikke få gjevn varmeoverføring.

5929352[/snapback]

Ifølge Artic Silver sin guide er biskop's første forslag den beste måten å gjøre det på.

Our testing has shown that this method minimizes the possibility of air bubbles and voids in the thermal interface between the heat spreader and the heatsink. Since the vast majority of the heat from the core travels directly through the heat spreader, it is more important to have a good interface directly above the actual CPU core than it is to have the heat spreader covered with compound from corner to corner.
Lenke til kommentar

En liten dasj på midten, sett på kjølern, ta av igjen, så ser du om kjølepastaen har spredt seg utover hele. (Antakeligvis har den det, hvis kjøleren din er nogenlunde plan).

Miracl: Kontaktflatene er jo så og si 100% plane, så mengden goop man trenger for å fylly eventuelle ujevnheter er minimal, minst mulig goop er best. Har man på mye så flyter det jo bare ut til siden og lager en masse klin.

Les punkt 9 og 10 i den arcticsilver-linken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...