Gå til innhold

Hva er Gud, himmelen og helvete?

Anbefalte innlegg

Som ung ble jeg utsatt for kristendom i skole, barnehage og av andre mennesker. jeg tengte ikke over det i stor grad, så gud lagde jorden? ok, da er det sikkert slik. han var alltid en kar med langt hvitt sjegg og hvite gevanter. så fikk jeg høre om allah fra andre mennesker, så om Tor, Odin, Brage, Frøya, og da skjønte jeg visselig ingenting.

flere guder? wtf? men er det ikke bare en? som skapte verden på 6 dager?

så begynte jeg å lese ilustrerert vitenskap, og da var jeg solgt. big bang?

paralelle univers? fosiler av udødde arter so kom før menneske?

de voksne løy til meg? gud finnes da ikke?

siden har jeg vært fanget i kald logikks favne, og kommet til å hate all totaliær religion. rart med det.

5993705[/snapback]

Kanskje rart, men ikke mer rart enn å oppdage at Julenissen med høy sannsynlighet ikke finnes.

Jeg må si jeg personlig finner det ganske rart at ikke en stor gruppe mennesker hevder julenissen faktisk finnes - du kan jo ikke motbevise at han heller ikke finnes...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg må si jeg personlig finner det ganske rart at ikke en stor gruppe mennesker hevder julenissen faktisk finnes - du kan jo ikke motbevise at han heller ikke finnes...

5995238[/snapback]

Kan man si at Gud eksisterer fordi ingen ikke kan motbevise det? Rar måte å argumentere på..

Julenissen finnes faktisk, jeg har sett han ved flere annledninger, både hjemme hos oss og borte..!

Lenke til kommentar

Jeg har vokst opp i en kristen familie, og har hatt kristendommen hengende over meg til jeg var ca 16. Jeg vil si jeg ble hjernevasket, det var ikke rom for at jeg en gang skulle sette spørsmål ved Guds eksistens. Nå, som 18 åring, ser jeg ting fra ett litt annet perspektiv. Selv om jeg respekterer kristendommen og alt den står for, så kommer jeg aldri til å bli en troende kristen.

Kristendommen satte en sperre på tankene mine. Jeg kunne ikke tenke syndige tanker, og ble aldri god nok. Jeg var livredd for at dommedag skulle komme når jeg la meg om natten, for jeg trodde jeg ville gå til helvete.

Jeg tror himmel og helvete er her på jorden. Noen mennesker har det godt, og noen har det forjævlig, slik er det bare. Og gott ist tot.

Hva som sjer når vi dør vet jeg ikke, men jeg har ideer. Som at alle sjeler samles til en "tanke" når vi dør, og at etter en tid vil sjelen min vende tilbake til jorden. Jeg nekter å tro at min person er bare ett resultat av hjerne impulser, og at jeg ikke har noen grunn til å leve.

Deler her ble litt off topic. Jaja.

Lenke til kommentar
Jeg tror himmel og helvete er her på jorden. Noen mennesker har det godt, og noen har det forjævlig, slik er det bare. Og gott ist tot.

Mange kristne som mener det samme, ja.. også at Gud er død. Himmel og helvete er for mange en sinnstilstand, Gud kan ikke fattes utenom å vri et åttetall nitti grader. Personlig kan jeg si at Gud ikke bare er den skapte naturen, men også den skapende.

Det utrolig mange kristne ikke begriper er allegorier og paradokser, dog kan en også hevde at mange "hedninger" ikke er stort bedre.

Lenke til kommentar

Jeg lurer fremdeles på en del ting jeg spurte om tidligere i tråden - er det noen som har noen seriøse tanker om hvordan ting er organisert i himmelen? Er det et eget samfunn der? Hvem styrer, Gud, menneskene? Kan en dø i himmelen - hva skjer da? Hvor lenge lever en? Trenger en å spise? Lurer på mange slike praktiske ting angående himmelen.

Og hva med helvete, kan en dø i helvete? Hvis ja, hva skjer da?

Lenke til kommentar

Evt. Hva skjer om man oppfører seg som en eksemplarisk gentleman i helvete? Får man redusert straff? til f.eks en halv evighet? Blir man returnert til jorden, eller himmelen etter det?

Eksisterte helvete og himmelen før jorda ble til? Evt. før arten homo sapiens eksisterte? Hva skjer med himmelen og helvete når jordkloden dør ut? (Senest om ca 5 milliarder år når sola eser ut og sluker jorda)

Lenke til kommentar

Seriøs igjen: jeg mener å ha hørt at du skal "renses" i helvete før du kommer til himmelen, stemmer dette?

Slik jeg forstår det: tid i helvete er omvendt proporsjonal med hvor god kristen du har vært, og hvis du har vært god nok, så må du ikke til helvete i det heletatt - da kan du få komme rett til himmelen.

Hvis dette stemmer, hva er det greiene med "evighet" i helvete da? Er det kun for de aller verste - de som har vært mest slem opp gjennom historien? :hmm:

Lenke til kommentar

5995238[/snapback]

Kan man si at Gud eksisterer fordi ingen ikke kan motbevise det? Rar måte å argumentere på..

Julenissen finnes faktisk, jeg har sett han ved flere annledninger, både hjemme hos oss og borte..!

5995276[/snapback]

problemet med å si gud, er at gud er et relativt subjektivt begrep, det blir noe abstrakt.

så gud kan bli et samleord, en betegnelse for noe en ikke har begrep om. da kan det bli

et begrep.

når en sier gud til en anti-religiøs, muslim, kristen, mot evt, tibetaner, buddist, så blir det norsk mot indisk, språklig sett, først må en diskutere sin abstrakte tankegang ikke ønsketenking om fenomenet. Det er ikke et patentert ord.

"GOD IS IN THE ATOM, WAITING FOR YOU TO DISCOVER IT, AND YOU ARE PANDORAS BOX"

gichtelbunt.jpg

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
problemet med å si gud, er at gud er et relativt subjektivt begrep, det blir noe abstrakt.

så gud kan bli et samleord, en betegnelse for noe en ikke har begrep om. da kan det bli

et begrep.

når en sier gud til en anti-religiøs, muslim, kristen, mot evt, tibetaner, buddist, så blir det norsk mot indisk, språklig sett, først må en diskutere sin abstrakte tankegang ikke ønsketenking om fenomenet. Det er ikke et patentert ord.

"GOD IS IN THE ATOM, WAITING FOR YOU TO DISCOVER IT, AND YOU ARE PANDORAS BOX"

gichtelbunt.jpg

6002048[/snapback]

Nei, det spiller liten rolle om Gud kan tolkes nesten akkurat slik en vill, selve konseptet er fremdeles klart; Gud er noe overnaturlig. Og hvis du liker og stoler på den vitenskapelige metode til vanlig, så hold deg til det, slutt og blande inn ting som kun er unødvendig kompleksitet.

Lenke til kommentar
Nei, det spiller liten rolle om Gud kan tolkes nesten akkurat slik en vill, selve konseptet er fremdeles klart; Gud er noe overnaturlig. Og hvis du liker og stoler på den vitenskapelige metode til vanlig, så hold deg til det, slutt og blande inn ting som kun er unødvendig kompleksitet.

6068544[/snapback]

Støttes. "Row, row, row your boat, gently down the stream". Definisjon av Gud er alt for vagt å bruke som et argument når noen snakker om den generelle oppfattningen av Gud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...