Gå til innhold

Hva er Gud, himmelen og helvete?

Anbefalte innlegg

Helvete: George Zamfir spiller Celine Dions største hits inn i evigheten.

5931659[/snapback]

Har aldri vært så redd for å komme til helvete i hele mitt liv!! :cry:

Men himmelen.. det hørtes ut som et godt sted å være.. :D

:Edit..

Himmelen/Paradis er vel tilværelsen der man er omfavnet av Guds kjærlighet og får være med han/hun i all evighet.

Helvete er ikke nevnt i bibelen men det er visstnok oversatt fra Gehenna som såvidt jeg vet er et sted i Israel. (Mulig det ikke er så koselig der..) Bibelens form for helvete er vel en tilværelse uten Gud der man holdes utenfor det gode selskap. Litt som at alle vennene dine blir invitert på tiårets fest mens du bare står utenfor og hører latteren og musikken og vet at kompisen din klår på damen du har lyst på.

Gud er skaperen. Den personen/kraften/skapningen som står bak alt det kjente og ukjente rundt oss.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror gud er skaperen av alt rundt oss. Ingen vet ikke hvordan gud ser ut, og de som har sett guds egentlige skikkelse ikke vil overleve fordi synet vil ta livet av den(ja står faktisk i bibelen),men vi er skapt i guds bilde, altså er et bilde av gud så tenker kanskje at han er litt som oss....

Himmelen...ja kan godt være i et annet univers. Jeg tror det er der Gud er. En fin plass regner jeg med. :cool:

Helvete er der Gud ikke er, der satan/djevelen regjerer. Ikke så koselig plass tror jeg.

Endret av harrir
Lenke til kommentar

Dere religiøse?

Jeg lurer litt på hvem du sikter til da...

Jeg tror nok at folk har sett Gud. Det er jeg ikke i tvil om.

Men alle kan ha sett han forskjellig.

Det er vanskelig å si hvordan gud ser ut.....

Gud blir beskrevet mange plasser i bibelen, men har vanskelig for å si alle nå.

Hvis du leser i johannes åpenbaring kan du få en heftig beskrivelse av gud og himmelen.

Lenke til kommentar

Gud er han typen som tok frem sine magiske hender, og *poff* - alt ble skapt. Syns Big Bang-teorien høres mye mer spennende ut, så jeg velger å tro på den :)

Himmelen er oppi skyene hvor alle flyr rundt og flakser med vinger på ryggen, og alt er bare bra.

Helvette er der den røde djevelen med horn står og torturerer alle de slemme.

Ellers så likte jeg teorien til LarsP ;)

Lenke til kommentar

Hva med himmelen, hvordan fungerer ting der? Hvor mange folk er det der egentlig? Hvordan bor folk? Er det et eget samfunn i himmelen som Gud styrer, med perfekt system og struktur?

Må en sove i himmelen?

Må en spise? Hva får en å spise tror dere? Får en alltid sin favorittmat?

Hva skjer hvis en person begår en forbrytelse i himmelen?

Kan en person dø i himmelen? Hvis ja, hva skjer da? Kommer han tilbake til himmelen?

Hva gjør en for underholdning i himmelen? Er alt magisk i himmelen, eller trenger noen å vedlikeholde ting der, er det Gud som gjør dette eller må innbyggerene av himmelen sørge for det?

Hvor lenge lever en i himmelen?

Hvis en lever evig, hva skjer da når du til slutt blir lei av livet og faktisk har lyst å dø? Hvis du føler at du har gjort alt du har lyst til og så bare vil bli ferdig? Får du ikke lov da? Er ikke det tortur å måtte leve i evighet hvis en ikke vil? Jeg forestiller meg selv at jeg har lyst å leve evig så lenge jeg alltid kan være i god form, men har en egentlig det? Det er ingen som har levd i 200 år engang, hva med 2000 år, eller 20 000 år? Hva med 10^(99) år? Er det noen her som forstår hva det vil si å leve evig?

Lenke til kommentar
Hvordan forestiller dere religiøse som tror på Kristendommen at Gud er?

5928136[/snapback]

Nå skal det sies at jeg ikke tror på disse tingene, men jeg har et klart bilde av det:

Gud er en fabelfigur med hvitt sjegg i det over 2000 år gamle eventyret kalt bibelen og himmel og helvete er virituelle steder der de døde i eventyret vistnok skal havne. I følge eventyret (som forsåvidt er spekket med selvmotsigelser og ting som er det er funnet bedre forklaringer på lenge etter at det er skrevet) så skal himmelen være et sky-fullt område med bevingede pene og hygglige unge personer. Helvete skal være bestå av en slem demon med hale og horn som bor i en "hulekjeller" der det brenner histen og pisten. Alle de døde som plasseres der er vistnok slemme. Nå har riktignok eventyret forandret seg mye med tiden f.eks da det sakte ble almennt kjent at himmelen består av skyer men ikke døde mennesker eller fabelfigurer og under bakken ikke består av en hulekjeller med flammer og en demon så har forklaringen om himmel og helvete gått fra å være steder man kunne forklare hvor de var (henholdsvis oppover og nedover), til å bli virituelle steder i en annen dimensjon eller noe sånt.

Kort oppsummert:

- Gud er en fabelfigur. En gammel mann med hvitt sjegg som kan fly og se og høre alt.

- Himmelen var tidligere i skyene, men har nå blitt et skyfullt område av en annen dimensjon

- Helvete var tidligere en hulekjeller med flammer under bakken, men har i moderne tid blitt en hulekjeller med flammer under bakken i en annen dimensjon.

:D

Lenke til kommentar

Himmelen er et optisk astral plan for en god del tanker som har funksjon som ferieparadis for de avdøde.

sannheten består av PI, avansert matematikk og fysikk som avgrenser til noe mystikk.

gud er et makro og vi et mikro. eller mikromakro, trinity, dvs retten til å leke gud med mer aktive hjerneceller.

hadde det ikke vært for at vi skulle på jobb dagen etterpå, hadde regninger og ansvar men var nedopet så sterkt at smerte var utilgjengelig, ville vi nok alle forstått sammenheng og sannhet, hva som skjer egentlig. på bekostning av oss selv, selfølgelig.

blavatskyklein.jpg

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
Hvordan forestiller dere religiøse som tror på Kristendommen at Gud er?

5928136[/snapback]

Nå skal det sies at jeg ikke tror på disse tingene, men jeg har et klart bilde av det:

Gud er en fabelfigur med hvitt sjegg i det over 2000 år gamle eventyret kalt bibelen og himmel og helvete er virituelle steder der de døde i eventyret vistnok skal havne. I følge eventyret (som forsåvidt er spekket med selvmotsigelser og ting som er det er funnet bedre forklaringer på lenge etter at det er skrevet) så skal himmelen være et sky-fullt område med bevingede pene og hygglige unge personer. Helvete skal være bestå av en slem demon med hale og horn som bor i en "hulekjeller" der det brenner histen og pisten. Alle de døde som plasseres der er vistnok slemme. Nå har riktignok eventyret forandret seg mye med tiden f.eks da det sakte ble almennt kjent at himmelen består av skyer men ikke døde mennesker eller fabelfigurer og under bakken ikke består av en hulekjeller med flammer og en demon så har forklaringen om himmel og helvete gått fra å være steder man kunne forklare hvor de var (henholdsvis oppover og nedover), til å bli virituelle steder i en annen dimensjon eller noe sånt.

Kort oppsummert:

- Gud er en fabelfigur. En gammel mann med hvitt sjegg som kan fly og se og høre alt.

- Himmelen var tidligere i skyene, men har nå blitt et skyfullt område av en annen dimensjon

- Helvete var tidligere en hulekjeller med flammer under bakken, men har i moderne tid blitt en hulekjeller med flammer under bakken i en annen dimensjon.

:D

5981239[/snapback]

Ganske godt forklart Simen1, særlig det at at alle tre er adaptive konsepter - de kan alltid vri seg unna for å ikke bli kverket av vitenskapen.

Jeg må si jeg helt seriøst faktisk blir skremt når jeg minner meg selv på hvor mange faktisk tror dette er sant! :ermm:

Lenke til kommentar

Mitt syn er slik:

Gud:

Gud er ein mann som himmel og jord. Han kan se/høre alt, og hjelper folk i hverdagen. Han elsker alle, og vil ha alle i himmelen.

Himmelen:

Himmelen er ein plass som vi ofte sier er "der oppe" fordi det skal vere lyst og fint der. Og vi skal ALDRI kjede oss der, vi skal kunne kose oss i hele evigheten. Himmelen er og en plass der Gud regjerer

Helvete:

Helvete er den aller verste plassen du kan komme. Her regjerer Satan, rota til alt ondt. Her vil alle som kommer der bli Pint, torturert, og ha det fælt i hele evigheten. Eg unner INGEN den evigheten.

Jeg vil avslutte med å si noko til "Ikkje kristne", og det er at det er ingenting å tape på å følge JESUS. Og eg så og at det var nokon over som hadde vore med på helbreding, og eg vil berre si at det bare er rått med helbredelse. Ble nettopp helbreda for ein vond fot, og den følelsen var berre herleg. GUD EKSISTERER

Lenke til kommentar
Jeg vil avslutte med å si noko til "Ikkje kristne", og det er at det er ingenting å tape på å følge JESUS. Og eg så og at det var nokon over som hadde vore med på helbreding, og eg vil berre si at det bare er rått med helbredelse. Ble nettopp helbreda for ein vond fot, og den følelsen var berre herleg. GUD EKSISTERER

5981532[/snapback]

Jeg blir redd av å lese dette.

Lenke til kommentar
redd??

kva meiner du

5981798[/snapback]

Jeg synes det er litt skremmende at jeg omgås så mange i hverdagen som har et totalt annet syn på hva som er sunn fornuft enn meg selv.

5981965[/snapback]

Hvorfor i all verden er det så logisk at det ikke er noen Gud?

Biga Bang er jo jaffal ikke logisk.

Ut av ingenting kommer det et smell som lager alt.

Det er verken sunn fornuft eller logisk.

Se på alt rundt deg. Jorda, naturen, mennesket.

Er alt en tilfeldighet? Hvis det var det så kunne du like gjerne sluttet å leve etter som det faktsik ikke ville være noen mening med livet....

Er det en tilfeldighet at jorda kom akkurat der den er så den ikke kom for nærme sola og ikke kom for langt ifra?

Og med alt det overnaturlige som skjer i verden så er det ikke noe større en oss? Ikke noe Gud?

Hvorfor er mennesket det eneste "dyret" som har intellegens til å kunne velge selv og som ikke har instinkter?

Hvordan har det seg at alle har hørt om Gud, himmelen, hvelvete, Satan?

Det fins mange hundre andre ting å tro på, men disse tingene er det man hører om.

Det må nesten være noe i det...

Hva er sunn fornuft for deg?

Jeg ville også har blitt litt redd om jeg høre noe sånn.

Jeg ville tenke:

Hva vil det liksom si å følge Jesus? Det hørte liksom steike så rart ut.

Helbredelse er jo jaffal skummelt! Hallo! Tenk å være dau sjuk å så bare bli frisk!

Kan virke litt skremmende at du ikke dør eller blir hjerne død, men faktisk frisk.

Eller at du har en som bryr seg om deg og ikke hater deg.

Men hvorfor ikke prøve det. Alle mennesker leter etter meningen med livet.

Hva er så ille med tanken på at du er skapt av en? En som bryr seg om deg og vill hjelpe det?

Hvorfor spør du egentlig hvis du mener at du allerede vet hvordan det er?

Er det noe å spøre om da?

Ikke at det er noe galt men det viser at du faktisk lurer på det du også....

Lenke til kommentar
Mitt syn er slik:

Gud:

Gud er ein mann som himmel og jord. Han kan se/høre alt, og hjelper folk i hverdagen.  Han elsker alle, og vil ha alle i himmelen.

Himmelen:

Himmelen er ein plass som vi ofte sier er "der oppe" fordi det skal vere lyst og fint der. Og vi skal ALDRI kjede oss der, vi skal kunne kose oss i hele evigheten. Himmelen er og en plass der Gud regjerer

Helvete:

Helvete er den aller verste plassen du kan komme. Her regjerer Satan, rota til alt ondt. Her vil alle som kommer der bli Pint, torturert, og ha det fælt i hele evigheten. Eg unner INGEN den evigheten.

5981532[/snapback]

energi kan manipuleres

Energy.Field.jpg

spennende bilde som kan kansje gi en pekepin på hva healing er. forflytting, manupelring av energi, atomer etc

et bilde er et bilde.

betyr ikke at fordi en smerte forsvinner, det kan lett gjøres med et akupunktur triks, hypnose, valium gass-hehe.

små tilfeldige mønstre omgitt av mystikk som gjør en små-troende etterhvert, uansett hva religion, vegan rettning en er grodd inn i.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
redd??

kva meiner du

5981798[/snapback]

Jeg synes det er litt skremmende at jeg omgås så mange i hverdagen som har et totalt annet syn på hva som er sunn fornuft enn meg selv.

5981965[/snapback]

Hvorfor i all verden er det så logisk at det ikke er noen Gud?

Biga Bang er jo jaffal ikke logisk.

Ut av ingenting kommer det et smell som lager alt.

Det er verken sunn fornuft eller logisk.

5982389[/snapback]

Vi burde heller ta dette i "Kristendommen og petitio principii"-tråden. Hvis du vil svare meg kan du quote meg og heller poste i andre tråden.

Veldig kort: Big Bang er logisk fordi det bygger bla. på observasjoner om at universet utvider seg, videre bygger det på logikk og matematikk/fysikk. http://en.wikipedia.org/wiki/Big_bang

Alle vitenskapelige teorier er logiske, hvis de var ulogiske ville de blitt falsifisert umiddelbart. Hele poenget med en vitenskapelig teori er at den skal være logisk. :)

Noen vitenskapelige teorier ser kanskje ikke ut til å være sunn fornuft i utgangspunktet og flere er det ingen som klarer intuitivt å forstå (f.eks. deler av kvantefysikken), men for min del er det å stole på matematikk sunn fornuft, så hvis det kan bli vist at det tilsynelatende er korrekt ved hjelp av matematikk så holder det for meg til at jeg kan _anta_ at det er korrekt.

Grunnen til at jeg tror Gud ikke eksisterer er at vitenskapen presenterer en del teorier for hvordan universet oppstod og fungerte, disse gir jeg mer troverdighet og forkaster dermed Gud som en mulig løsning. Hvorfor ikke ha både Gud og vitenskap? Fordi hvis du velger en teori som allerede forklarer hvordan universet ble skapt/fungerer blir Gud bare unødvendig kompleksitet i denne teorien - du kommer like langt både uten og med Gud og Gud kan derfor fjernes på samme måte som en hvilken som helst vilkårlig unødvendig variabel kan fjernes fra systemet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Occam's_Razor#In_science

http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_method

Lenke til kommentar

en kan sikkert si universet fungerer på en intelligent gudommelig måte, soler planeter systemer du, naboen etc. og ut fra det så blir det magisk og mystisk. men hver byggestein ut ifra dette, fra et minityr persepktiv osv.tid, rom, dimensjoner, blir innviklet sikkert, greit å si gud, ellers blir det vondt for en å høre snakk om bibelen, hvis en har hatt et vondt liv. kansje noen finner et ok liv og samhørighet med religion, noen finner det ved å være ensom, noen finner det i black metal. etc

vi skulle alle hatt hvær vår gud, alldri gått på jobb, alldri våknet, alle vært rike, alltid sol.

vi er LYN sammenpresset til en fysisk kropp som går rundt og kverulerer.

kansje det å være kun et LYN er sjipt. LYNET går gjennom alt du og jeg osv, det har ingen form, inget navn, det er kun LYN, en forbinder da ofte LYN med energi, stemmer jo forsåvidt det. energi til morgendagen, vi spiser litt bran flakes. for i oss litt LYN, LYN er overalt i fast form, flytende form, gass form. LYNET er du, men er du LYN

en kan bli bevisst på LYNET i seg, legge merke til LYNET I andre, få i seg mer LYN ved å

god helse.

LYNET starter i ryggraden, nervene, blodårene, hvorvidt en ferdes på skoleveien deretter motorveien.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

5981532[/snapback]

Hils Jesus eller gud fra meg neste gang du treffer dem. PS. Ta med videokamera og en bråte med vitner for det kan bli litt vanskelig å overbevise folk med "vettu .. jeg traff jesus, jeg kan ikke si hvor, eller at jeg så eller hørte han men jeg er helt sikker på at det var han"

Den historien har jeg hørt før. Hvor? Når jeg var liten og satt og ventet på julenissen litt for tidlig på julaften. Da var det som regel noen voksne som sa "vettu .. jeg traff nissen nedi veien her. Han skulle bare en runde til andre siden av byen så skulle han komme hit". Dette skulle vistnok roe masingen fra ungene.

Senere forsvant onkel "skulle bare kjøpe tobakk". 5 minutter senere banket det på en nisse med en kjent stemme. Jeg la merke til at kinnskjegget var helt likt med onkel sitt, så nøye på han og ropte "Det er onkel" hvorpå jeg raskt ble hysjet ned av de voksne. Nå som jeg hadde avslørt plottet så skulle jeg ikke spolere all moroa for lillesøstrene mine. Jeg ble innlemmet i de voksnes lille hemmelighet og plot mot de små og lot meg "lure" til å tro på nissen av hensyn til søstrene mine. 5 minutter etter at nissen hadde drukket opp cognac'en og dratt kom Onkel tilbake og fortalte at "neimen har du sett. Kiosken var jo stengt på julaften så der var det ikke noe tobakk å få kjøpt."

Etter dette ble jeg selvfølgelig kritisk til påstander fra de voksne. Et par år senere begynnte noen få jevngamle å gå på søndagsskole. De kom derfra med en rekke historier som hørtes ut som rene ringenes herre og harry potter på en gang. Jeg skjønnte selvfølgelig tegninga og så at dette var nok et plot fra de voksne mot de unge. Etter hvert som jeg har blitt større har jeg skjønnt at mange av de voksne aldri avslørte plotene de var blitt utsatt for som små og har fortsatt å fortelle det videre til neste generasjon uten å ha andre beviser for historiene enn at de selv er overbeviste (les: inndoktrinerte). Bevisene uteblir - fantasiene består. Men bibelen er jo ikke bare noen få generasjoner gammel. Den er jo et par tusen år gammel og har blitt oversatt ørten ganger, tolket, endret, osv alt etter hva fortelleren ønsker å få frem. 5 fjær blir til 10 høns - Jesus brødfødde 5 menn - jesus brødfødde en hel landsby. osv.

Beklager ovenfor de kristne at jeg plukker fra hverandre kristendommen, men ofte er det bedre å få litt harde fakta enn å leve på en livsløgn. Hvorfor gå inbitt inn for å tro på julenissen, gud, jomfrufødsler, skapelsen etc. når det er så mange selvmotsigelser, urettferdigheter og historier som er for gode til å være sanne? Hvorfor ikke bare være litt hard, starte med blanke ark og bygge opp sitt verdensbilde av ting som eksisterer og har logiske og beviselige sammenhenger? Forkast alle historiene du hørte som liten og finn din egen sannhet, basert på ting som kan bevises og er logiske. Leser du VG, Se og Hør eller Illustrert vitenskap med et kritisk blikk? Hvorfor ikke lese bibelen også med et kritisk blikk? Test ut noen av hypotesene og lek litt mythbusters.

Lenke til kommentar
Etter hvert som jeg har blitt større har jeg skjønnt at mange av de voksne aldri avslørte plotene de var blitt utsatt for som små og har fortsatt å fortelle det videre til neste generasjon uten å ha andre beviser for historiene enn at de selv er overbeviste (les: inndoktrinerte). Bevisene uteblir - fantasiene består. Men bibelen er jo ikke bare noen få generasjoner gammel. Den er jo et par tusen år gammel og har blitt oversatt ørten ganger, tolket, endret, osv alt etter hva fortelleren ønsker å få frem. 5 fjær blir til 10 høns - Jesus brødfødde 5 menn - jesus brødfødde en hel landsby. osv.

5982707[/snapback]

Jeg er jo ateist selv og må si meg stort sett enig i det du skriver, men jeg har også lyst å påpeke at det finnes ateister som har gått over til å bli religiøs, og det finner jeg særdeles utrolig at kan være mulig.

Hvis en person som har vært ateist hele sitt liv i og så i en alder av f.eks. 25 år skal plutselig gå over til å bli religiøs kan jeg ikke finne noen annen forklaring enn at denne personen må se syner (av Gud/Jesus/Hellig ånd/engler) eller høre stemmer i hodet sitt som har sjokkert han så kraftig at hans intellekt ikke lenger fungerer slik det skal på akkurat dette området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...