Gå til innhold

Hva er Gud, himmelen og helvete?

Anbefalte innlegg

Hvordan forestiller dere religiøse som tror på Kristendommen at Gud er?

Hva er Gud og hvordan ser Gud ut?

Ingen trenger å fortelle meg at det ikke finnes noe fasitsvar på dette spørsmålet, fordi det skjønner jeg - såvidt jeg vet finnes det ikke noen beskrivelse av Gud i Bibelen og selv om det gjorde det kan jo hele innholdet til Bibelen tolkes vilkårlig - ifølge religiøse selv.

Men selv om det ikke finnes noe fasitsvar regner jeg med at de fleste religiøse har en ide om hva Gud er og hvordan Gud ser ut, det er dette jeg har lyst å høre.

Ser Gud ut som et menneske?

Er Gud et annet slags konkret vesen? Hvor befinner dette vesenet seg i så fall, i en annen "dimensjon"?

Eller er Gud noe som finnes i alt (en slags aether)?

Jeg lurer også på det samme angående himmelen og helvete - hva det er, hvor det er og hvordan det ser ut, og gjerne hvorfor også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Islam er Gud (Allah) en kraft som er allmektig. Denne guden kan ikke sees, har ingen som helst form og har visst noen engler osv.

En gutt i klassen min påstår også at Helvete i følge Koranen er så varmt at en bit på størrelse med en menneskenegl av Helvete kan smelte hele jorda.

Selv tror jeg Gud og Helvete og alt det der oppsto som en del av barneoppdragelsen for lenge siden, men som satte seg og etter hvert ble noe litt større enn en hvit løgn som skulle hindre barna i å lugge hverandre.

F.eks. trodde jeg helt til jeg var ni-ti år at politiet kom og arresterte meg om jeg skrev navn med liten forbokstav. :ermm: Sier noe om hvor lettpåvirkelig et barnesinn er.

Lenke til kommentar

Himmelen er paradiset hvor mennesker, hvis de har utført diverse oppgaver på rett måte, kommer.

Helvete er skjersilden hvor synderene kommer, altså personen som har brudt pakten mellom Gud og menneskene og med andre ord utførst diverse oppgaver på feil måte.

Gud er skapningen som skapte menneskene, jorden og alt liv.

Lenke til kommentar
Det finnest forskjellige måter å tolke bibelen på, og kristne er vel langt i fra enige om hva gud egentlig er.

5930815[/snapback]

Det var hele poenget mitt - jeg vil høre noen forskjellige tolkninger av Gud, himmelen og helvete.

Lenke til kommentar

Noen mener han er en allmektig kraft, menst noen mener han er blant oss. Med tanke på hvor utydelig religiøse bøker som bibelen er, så er det blitt sånn at folk kan definere sin egen gud og sin egen tro, og si at de bare tolker bibelen annerledes.

Lenke til kommentar

Forestiller meg ikke Gud som et menneske med bein og armer. Men veit ikke og har ingen teori om hvordan han ser ut.

Himmelen er ikke blå himmel med hvit skyer. Det er paradis der alt er flott osv..

Helvete er for meg et sted jeg ikke vil. Vil heller ikke finne ut stort mer om hva det er. Der er alt vondt.

Lenke til kommentar

min tolkning

gud: er et grønt intelligent nesehorn med afro sveis. Som egentlig aldri har eksistert

Himmelen. Er et iskaldt sted (rundt 19- )hvor kristne folk tror de kommer til etter de dør - med mindre de slo en gutt med en spade i barnehagen. (Litt overdrevent der)

Helvette. Ordet helvette får kristne til å være snille, fordi de meget lite vil komme der.

^^ :thumbup:

Lenke til kommentar

Himmel/helvete er en genial ide, skremmer tvilere inn på den gyldne sti. Jeg tror det er bevisst skapt av ekstremistiske kristne (gjerne i middelalderen da kristendommen var virkelig sprø). Gjør som vi sier og du lever i sus og dus i all evighet. Hvis ikke - dine verste mareritt blir virkelig, og et sekund virker som tusen år.

Helt fantastisk at de faktisk klarte å overbevise folk om dette. /clap

Når det gjelder høyere makter.. Jeg mener at, med tanke på hvor vanvittig få svar man får av eksistensielle spørsmål, så må det nesten være en slags høyere makt der ute som satt det hele i sving. Om det er Gud, Allah eller Jan Teigen, det forblir uvisst.

Til tross for at religion sannsynligvis har skapt flere problemer enn løsninger opp igjennom historien, så mener jeg likevel at det er positivt at mennesker har tro på noe. Felles for de fleste religioner er moral og etikk, noe som i aller høyeste grad er viktig. Så lenge man ikke tar alt for god fisk, og blir helt uinteressert i fakta.

Lenke til kommentar

Som sagt : jeg er ikke kristen men :

Det hadde vert fett å komme i sin egen personlige "himmel" :roll: F. eks jeg hade kommet til Plunder Island fordi jeg ELSKER monkey island ^^

Men det kunne ikke vært sånn for Doom Elskere :hrm: det er mer hellvette liksom :p

Jeg mener at man kommer i sin egen himmel hvor alt er sånn amn selv synes er bra :p

Endret av Moff
Lenke til kommentar

*kremt*

Nå er det slik at trådstarter spør de som har en oppfattelse om Gud, himmel og helvete faktisk har.

Det er ikke tema for denne tråden om Gud eksisterer, kristne er ikke tema for denne tråden og hva dere brukere syntes om hverandre er ikke tema for denne tråden. Ei heller er hobbymoderering tema for tråden, benytt rapporteringen om man kommer over noe. Det står ganske klart i første innlegg hva tema for denne tråden er, vennligst respekter det. Denne tråden har sklidd veldig ut og ufattelige 77 innlegg er tryllet bort av undertegnede (er vel personlig rekord tror jeg, noe som bare i seg selv er trist).

Om man ikke har noe å bidra med angående tema for tråden, så er ikke veien å gå å bidra med off topic. Da starter man heller en ny tråd.

Innvendinger på moderering gjøres som altid på pm, ikke i tråden som blir moderert da det er å regne som off topic og vil bli fjernet.

Ha en fortsatt fin dag.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Bibelen snakker om Gud på flere måter. Gud er en festning. Gud er lys. Gud er kjærlighet. Gud er rettferdig og dømmende. Gud er mye.

Mange eldgamle kulturer levde i troa på én Gud; en Allmakt, en Skaper.

Kineserne trodde, før buddhismen, taoismen og konfusianismen ble til, at det kun fantes én Gud. De gamle egypterne trodde det samme. De trodde det fantes en Skapermakt, det var ikke et spørsmål en gang, men samtidig hadde de flere guder. Jødene trodde også på det samme.

Men folk tvilte på Guds eksistens den gang også. Det er bare regelen som bekrefter det hele. Ingen diskusjon uten en sannhet. Og hva er sannheten?

Vel, hvordan fikk kineserne rede på at det fantes en Gud før misjonærene kom til Kina? For dette var tross alt et par tusen år før Jesu fødsel. Og 1.Mosebok var ikke enda nådd dit. Kulturen må ha blitt igjen i generasjonene fra Noahs tid.

Bibelen forteller om Babel, og "den store forvirringen". Kanskje herfra bar noen sin kultur med seg sin versjon av 1.Moseboks Gud og Skapelsen?

Jeg mener det er ignorant å tro at det ikke finnes en Skaper.

At det ikke finnes noe som styrer universets lover.

Jeg klarer ikke en gang forestille meg at noe blir til av seg selv, uten en Allmakts påvirkning. Som kristen mener jeg at Bibelen er Guds Ord, og at det er Sannhet.

Men det var litt rundt grøten. Personlig har jeg opplevd Gud på flere måter.

Men det som imponerer meg mest er hvor mektig han er...

Gud dømmer etter hans lover. Etter de 10 bud. Det er Guds standard.

Bibelen forteller at alle mennesker er syndere og trenger tilgivelse hos Gud.

Den tilgivelsen er gitt oss gjennom Jesu blod. Vi trenger bare å ta imot.

Vil man ikke ta imot frelsen er det et fritt valg, og da kan/bør man ikke lenger klandre Gud for alt.

Gud har gitt meg bønnesvar flere ganger. Skulle jeg skrevet om hendelsene nå, ville dette innlegget blitt i lengste laget. Gud har også helbredet mennesker gjennom meg. Jeg har lagt hånd på syke og de har blitt helbredet.

Ingen kan nekte for hva som har skjedd. De kan si så mye de vil om psykologi, hallusinasjoner osv. Men jeg vet hva jeg har opplevd, og andre har vært med meg og opplevd det samme. Utrolig bra :)

Så Gud er en helbredende Gud. Men man kan ikke forstå Gud helt ut.

Det er derfor vi ikke er Gud, takk Gud... :p

Har hørt et sted at all kunnskapen som mennesket vet om, all kunnskap vi har tilegnet oss gjennom tidene, det er kun 2% av alt som er mulig å vite.

Man kan da tenke seg hvor mye Gud vet hvis han vet 100%.

Den beste måten man kan bli kjent med Gud på er å prate med ham (be).

Gud er ikke fjern. Han svarer på bønn. Ikke alltid der og da, men når du mest trenger det er han der.

Gleder meg til å bli bedre kjent med Gud... :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg tror gud egentlig er alien's som kom til jorda og ga meneskene teknologi osv. De\han ble sett på som gud fordi menskene ikke kunne fatte annet ut ifra teknologien aliensene hadde. I bibelen står det noe om chariots of fire, og siden ikke ufoer fantes på den tida sammenlignet de det med det nermeste de hadde, altså heste vogner. Men kanskje om vi idag hadde sett samme tingen som de som skrev bibelen så for noen tusen år sida så hadde vi kanskje kaldt det ufoer.

Kanskje himmelen og helvette var en ide aliensene planta hos menskene for å gjøre oss til en mer sivilisert rase.

Sikkert ikke som støtter min tolkning av bibelen da men... :p

Endret av anal_fabet
Lenke til kommentar

Her kommer mitt personlige syn på saken:

jeg opplever Gud som ett vesen som skapte universet. Jeg tror han er allmektig, og at han er god.

Jeg tror også at mennesket ble skapt med fri vilje, for at vi selv skulle kunne bestemme vår skjebne og handlinger.

Når det gjelder synd, tror jeg, og har selv lest i Bibelen, er noe alle mennesker begår, enten i tanker, ord eller handlinger.

Den eneste plassen uten synd, er himmelen, og her kommer alle de syndfrie inn. Altså ingen mennesker.

Derfor drev folk med ofring, for å blidgjøre Gud, og frigjøre syndene. For å gjøre det enkelere for oss mennesker, tror jeg at Gud sendte Jesus til jorden for å ta på oss vår skyld. Derfor tror jeg at alle som tror på offerlammet (Jesus) kommer til himmelen.

Helvete tror jeg er plassen hvor alle de med synd kommer, ettersom de allerede har vist bort Gud/Jesus, og sikkert ikke vil ha noe med han å gjøre i etterlivet.

Dette er mitt personlige syn, om det er sant, eller ikke, vet ikke jeg,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...