Gå til innhold

En veldig fin bro

Anbefalte innlegg

Jeg er litt lei av å legge ut bilder fra Roma, så jeg måtte en tur ut og ta et nytt bilde til kritikken. Var litt tom for inspirasjon, men fant et landemerke på Haugalandet som jeg aldri har fotografert før, Karmsund Bro. En gang i tiden var det Norges største hengebro, en studie i ingeniørkunst fra sin epoke. Vakrest er den når man får vist frem de flotte linjene, men da trenger man å stå på lenger avstand med lang tele. Siden jeg ikke eier noe slik, så måtte jeg velge en annen vinkel. Synes likevel det fungerte ganske greit.

De som er kjent i distriktet ser med en gang at bildet er tatt fra Norheims-siden. Vi kjørte opp under broen, slik at jeg fikk et noenlunde rent bilde. Det er tatt på 28mm, iso 100, 1/400s og f/13. Solen stod lavt i øst (venstre side av bildet), og jeg hadde vanskeligheter å unngå flare. Uten solblender hadde nok bildet blitt helt ødelagt.

Edit: Kom i skade for å hevde at det er motiv jeg ikke har brukt før. Det stemmer ikke. Jeg har tidligere lagt ut et bilde av den broen, fra andre siden. Det var et mine første bilder med 20D, tatt for nøyaktig et år siden. Den demensen :hmm:

post-76334-1145150246_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først tenkte jeg det var et litt kjedelig motiv. Men du har virkelig fått utnytta det, i mine øyne. Et bilde med en slags... spenst. Og veldig bra lys på selve broa, synd med det lille som er av flare til venstre. Photoshop?

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Ofte synes jeg det uperfekt gir mer spenning i et bilde. På disse bildene forsøkte jeg å lokke frem akurat passe flare, og traff noenlunde bra på dette synes jeg. Effekten er litt stiligere i full størrelse, så jeg kommer nok ikke til å gjøre noe med det. Slik er det jeg ønsker at det skal være.

Det eneste jeg har gjort i ps er å fjerne et par støvkorn og nedskallere bildet. Resten er gjort i Rawshooter Premium 2006.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

En vakker bro er det uten tvil. Liker måten du har lagt en diagonal linje over bildet. Sollyset treffer perfekt og skaper stemning. Lyset til venstre er ikke så farlig, du har ikke fått noen rosa ringer eller stygg flare.

Morsomt å se et norsk motiv fra deg, til en forandring. :p

Lenke til kommentar
Dumt spørsmål her (men regner med at PMnormal tilgir meg) - hva er solblender?

Kult bilde!

5935995[/snapback]

Det sier seg vel selv?

En solblender er en "dinks" du setter på kamera for å gjøre lyset fra sola mindre sterkt, eller bare enkelt : Den blender ned sola

Lenke til kommentar

Brukte solblender, ja. Andre bilder fikk solflekker i bildet (som jeg riktignok retusjerte bort). Det blir litt tap av kontrast i venstre del av bildet, men det ser litt "magisk" ut i full størrelse. Kom ikke så godt frem i komprimert jpg. Tuppen: Du finner solblender til dine objektiver på f.eks. siden til FotoVideo, og de er et mye bedre kjøp enn uv-filter. Let litt rundt for å finne lavest pris, for den kan variere voldsomt. Har sett solblender til Canons 18-55 fra 90 til over 300 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...