Gå til innhold

Tall endres kun kl 24:00

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg bare lurer på en liten ting i PHP. Jeg skal nemlig ha et script som legger inn et nytt tilfeldig tall i en database automatisk kl 24:00 hver dag. Hvordan er fremgangsmåten for en sånn prosedyre? Altså jeg vet hvordan man legger inn tallet i databasen osv, men hvordan kan dette skje automatisk kl 24:00 hver dag?

På forhånd, takk! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Windows, Cron er vist bare for Linux og Unix... men må man bruke programmer/moduler til dette, er det ikke en måte å få gjort det på med bare php? Hvis jeg f.eks. skal lage et aksjemarked med mange kurser, så skal kursene oppdateres hver dag, kan ikke dette gjøre med php alene?

Takk for svar!

Endret av kjey
Lenke til kommentar

Tja, en løsning er når du henter ned kursene så sjekker du bare om datoen for siste kursen stemmer med dagen dato, hvis ikke oppdaterer du.

Bakdelene her er hvis to ( eller flere ) går inn på siden akuratt kl 00:02 slik at det blir oppdatert 2 gange :). Selv om det er små kjanse for det, så kan det i teorien skje :)

Hvis du har windows så er det nå mulig å kjøre et php script via "planlagte oppgaver" bare et tips

EDIT: typo

Endret av trondes
Lenke til kommentar

Ja det er en løsning det! Men hva om ingen er inne på siden på flere dager? Da vil jo ikke kursen oppdateres. Så når noen kommer inn på siden så forandres den bare den ene gangen...

EDIT: Det samme problemet har man jo hvis de som har "kjøpt" aksjene skal ha inntekter, da vil de jo ikke få inntekter på flere dager? :hmm:

Endret av kjey
Lenke til kommentar

Måten jeg ville gjort det på..

• lagd et script som lastet ned de aktuelle tallene
  • laget et bat script som kjører dette scriptet (Trenger php cli)
  • Lagd en scheduled job som kjører dette bat scriptet hver natt klokken 24:00

/k

EDIT: list /list og []

Endret av kakkle
Lenke til kommentar

Hørtes interessant ut Kakkle! Men problemet er at jeg ikke er elite i PHP enda, så hvis du kanskje kan spesifisere litt mer hvordan jeg gjør det hadde det vært topp, f.eks., hva er "PHP cli"? Og hvordan lager jeg .bat filen :hmm:

Hehe, du må ikke svare hvis det blir litt vanskelig å beskrive, men hadde vært veldig artig å høre ;)

Endret av kjey
Lenke til kommentar
Jeg bruker Windows, Cron er vist bare for Linux og Unix... men må man bruke programmer/moduler til dette, er det ikke en måte å få gjort det på med bare php? Hvis jeg f.eks. skal lage et aksjemarked med mange kurser, så skal kursene oppdateres hver dag, kan ikke dette gjøre med php alene?

Takk for svar!

5927381[/snapback]

Vel, det enkleste hadde vel vært å mekke/få noen til å mekke ett lite prog i C/C++/Java/VB etc. som oppdaterte seg selv, som du har kjørende hele tida, og som du kan mate med informasjon så mye du vil. Så kl. 12 så kjører den inn all ny data i DB.

Hmm, hadde kanskje ikke vært så dumt å lage ett sånt lite prog, tjene noen lette spenn :p hehe, vet ikke jeg :)

Lykke til forresten! :)

Lenke til kommentar
Hørtes interessant ut Kakkle! Men problemet er at jeg ikke er elite i PHP enda, så hvis du kanskje kan spesifisere litt mer hvordan jeg gjør det hadde det vært topp, f.eks., hva er "PHP cli"? Og hvordan lager jeg .bat filen  :hmm:

Hehe, du må ikke svare hvis det blir litt vanskelig å beskrive, men hadde vært veldig artig å høre  ;)

5932588[/snapback]

php cli er at du kan kjøre php script og php kommandoer fra kommando prompten (cmd).

Du kan f.eks legge dette inn i en bat fil:

php -f "C:\PHP\Download_updates.php"

(Forutsatt at filen som skal kjøres hver kveld heter Download_updates.php)

Også kjører denne filen hver kveld klokken 24:00...

For å lese mer om php cli, sjekk denne siden:

http://www.se.php.net/manual/en/features.commandline.php

Der står det du trenger å vite...

Endret av kakkle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...