Gå til innhold

For gammel for arbeidslivet?

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å ta en lengre it-utdanning, men når jeg er ferdig vil jeg være nærmere førti...jælp. Hvordan er arbeidsmarkedet for så gamle nyutdannete it-folk? Vil det i det hele tatt være aktuelt å få jobb, når det kryr av nyutdannete unggutter/jenter som sikkert vil være mye mer attraktive på jobbmarkedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel strengt tatt ikke verre enn å levere inn en søknad her og der. Hvorvidt det er lukrativt for "en som deg" eller ikke, er vanskelig å si, men en førtiåring med arbeidsgiv, lyst og innsats har ikke dårligere sjangs for å få jobb enn en noenogtjueåring.

Jeg vet det er mange som skriver at det er best å satse på de unge, men jeg tror det er en ganske gal oppfatning av virkeligheten. De det må satses på, er de med vilje og pågangsmot - og ikke minst evne og vilje til å tilegne seg mer kunnskap / kunne bruke litt fritid på å studere, prøve og feile. Mange av de unge nå er allerede utbrent og/eller vil bli innen kort tid.

Lenke til kommentar
Det er vel strengt tatt ikke verre enn å levere inn en søknad her og der. Hvorvidt det er lukrativt for "en som deg" eller ikke, er vanskelig å si, men en førtiåring med arbeidsgiv, lyst og innsats har ikke dårligere sjangs for å få jobb enn en noenogtjueåring.

Jeg vet det er mange som skriver at det er best å satse på de unge, men jeg tror det er en ganske gal oppfatning av virkeligheten. De det må satses på, er de med vilje og pågangsmot - og ikke minst evne og vilje til å tilegne seg mer kunnskap / kunne bruke litt fritid på å studere, prøve og feile. Mange av de unge nå er allerede utbrent og/eller vil bli innen kort tid.

5926988[/snapback]

Hehe...takk for oppmuntringen :!:

Lenke til kommentar

en på førti har mer livserfaring enn en i tyveårene.

du har prøvet og feilet og lært en del.

du er mer utviklet både psykisk (bør hvertfall være :p )og fysisk

hadde jeg vert arbeidsgiver så hadde jeg heller tatt inn en seriøs mann på 40 enn en "kjepphøy" ung-gutt som er en av maaaange.

så jeg tror det kommer til å gå bra for deg.

Lenke til kommentar

Løsningen er å være dyktig, ekstremt dyktig. Og være et navn. Det med å skape et navn må du starte med tidlig i utdannelsen. Husk at IT-folk ikke er gode på å løfte jern, løpe maraton e.l. Gode IT-folk kan stå på et døgn eller to, ikke glemme en viktig detalj, jobbe mentalt med en problemstilling over (lang) tid.

Lenke til kommentar

Alder spiller ingen rolle siden alt som teller er portfolio omtrent, noe som er lett å skaffe seg . Vet ikke hva slags it utdanning du tenker på så det varierer litt da. Ihvertfalll det jeg har erfart meg innen kreative felt innen IT er at utdanning spiller veldig liten rolle, og at en flott portfolio betyr 100%. En ting er sikkert, IT Markedet i Norge er til å glefse over. Til og med de som er dritdårlig har en jobb .

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mange artige svar å se ovenfor her :D

Skulle jeg ansatt noen nyutdannede selv, så ville jeg se etter noen som gir inntrykk av at de har evne/interesse til å lære raskt.

Som nyutdannet kan jeg nesten garantere at det du har lært er et stykke unna det vil bruke i en evt jobb. Kode i Java er f.eks. ikke kun å kode i Java. Det skjer utrolig mye hele tiden og det kreves en god del innsats å holde seg oppdatert i det som skjer både i nye rammeverk, utviklingsmetoder, infrastruktur osv.

Du bør nok belage deg på å måtte bruke den del tid på å sette deg inn i mye på "fritiden" din til å begynne med for å bli så produktiv som en arbeidsgiver vil ønske.

Så for å komme til poenget. Hvis du klarer å overbevise på intervjuet om at du mest sannsynligvis en en person som lærer/setter seg inn i løsninger raskt, er positiv og lett å samarbeide med (sjelden man sitter å koder alene på et kontor for tiden) - så tror jeg ikke alder har all verdens betydning. Hvertfall ikke der jeg jobber...

I tillegg er markedet nærmest støvsugd for bestemte kompetanseområder som f.eks. J2EE, systemutviklere på WAS. så mulighetene er gode i dagens marked.

Endret av terjed2006
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...