Gå til innhold

Siv.ing eller master?

Alexi

Anbefalte innlegg

Sikkert et kjempedumt spørsmål, men hva er forskjellen mellom sivilingeniør og master?

Hva er forskjellen mellom de ulike oppleggene til høgskolene/universitetet? Lærer man noenlunde det samme i f.eks. dataingeniørstudiet eller informatikk ved HiO, UiO og NTNU?

...og hva er forskjellen mellom profesjonsstudiet og bachelor + master ved UiO, kontra siv.ing ved NTNU? Blir noe forvirra her med alle ulike navn og titler på diverse studier... Jeg vil legge til at jeg ønsker å ta en utdanning som går mye på programmering. Lurer da på hva som vil være det smarteste valget. Kjempetakknemlig for gode råd!

Endret av Alexi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sivilingeniør er den gamle, norske betegnelsen på en høyere ingeniørgrad.

I 2002 tror jeg det var, kom en ny reform som bl.a gav de klassiske norske titlene nye navn som følger internasjonale titler på grader. 3-årig ingeniørgrad har nå fått titelen bachlorgrad, og 5-årig sivilingeiørgrad heter nå mastergrad.

Så en mastergrad er så si det samme som en sivilingiørgrad.

Men bachlor- og mastergrad er også titlene på lavere og høyere grad innen andre fag, slik som f.eks geografi, økonomi, historie, osv.

Graden utstedes av lærerstedet, og det stilles visse krav om det er en ingeniørgrad eller ikke, selv om begge gradene er mastergrader slik jeg har forstått det. Det stilles også krav om hva som er bachlor- og mastergrad.

F.eks NTNU er de eneste som har sivilingeniørgrad (master) i datateknikk, mens informatikkstudiet på UIO er en mastergrad uten ingeniørtitelen.

Vil du ha en solid IT-utdanning med mye teknsisk, vil jeg tro NTNU er universitet for deg. De heter jo ikke Norsk teknisk-naturvitenskapelige universitet for ingenting :)

Men jeg kan ikke uttale meg spesielt om innholdet på de forskjellige (ingeniør) linjene der, men vil tro datateknikken innebærer mye programmering. En bekjent av meg begynte der, men hoppet av etter 6 mnd fordi det ble mye java- og objektorientert programmering der.

Anbefaler deg også å lese DENNE posten i en annen tråd.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...