Gå til innhold

Her er testene fra Asus P4S533, Byggeren!

DevianX

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lovet å komme med resultatene fra dette hovedkortet:

Mitt test system:

2.2 med 100fsb

512 ddr400 ( Apacer )

Geforce 3 ti500

Jeg kjørte en del tester med et rambus system før jeg byttet til dette nye systemet. Og vil derfor sammenligne mest mellom ddr og rdram:

Sisoft sandra pro 2002

Resultatene med rambus minne! og uklokket!

CPU mulitmedia test:

Øverste: 8100

Nederste:10234

Minne test:

øverste: 2445

Resultatene med ddr400 og [email protected] og cpu kjører på 1.550 volt og minne har jeg satt forholdet mellom cpu:mem på 3:5. Cpu er 22*115 og pci hastighetene er 38mhz

Cpu Multimedia test:

Øverste: 10655

Nederste: 12234

Minne test:

Øverste: 2578

Cpu temp under max load: 39 grader.

For å få så nøyaktig som mulig, kjørte jeg disse testene 20 ganger og fant gjennomsnittet. Så det burde være ganske riktige.

Jeg har har swiftec 4000b kjøleribbe og en enermax vifte som blåser 67m2. Dessuten har jeg 2 andre kab. vifter som blåser inn og ut. Kab. temp. ligger par grader under cpu under hele testen.

Byggeren, jeg får ikke satt cpu:mem på 3:6. Hvis jeg gjør det vil den ikke starte opp. Men kjører jeg cpu @2.4 kan jeg sette den på 3:6 Men da scorer den veldig dårlig på testen. Da ligger den på ca. 2000 på minne test.

Håper dette var til nytte for de personene som vurdere å kjøpe et nytt hovedkort. Jeg selv synes at dette hovedkortet er meget stabilt og veldig klokkbart. men jeg savner en ting, og det er pci lock. Da kunne jeg kanskje kjørt cpu enda lengre. Jeg skal nok klare 22*120=2640.

Peace!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du jeg klarer 2.9 med luftkjøling?

Men hvordan kan jeg sette cpu til 2.7. Da blir pci portene så høye. Kanskje jeg burde ha et hk med pci lock.?

Men hvorfor kommer jeg ikke inn på 3dmark 2001 se. Den står at cpu ikke er mmx, og at jeg trenger en eldre versjon av programmet?

Lenke til kommentar

Divxdude, det ser ut til å være fine resultater :smile:

Noen innspill:

Quote:

Resultatene med ddr400 og [email protected] og cpu kjører på 1.550 volt og minne har jeg satt forholdet mellom cpu:mem på 3:5. Cpu er 22*115 og pci hastighetene er 38mhz

Når du kjører 115MHz FSB og setter forholdet mellom minnet og FSB til 5:3, ender du opp med en minnehastighet på 115*5/3=192MHz som tilsvarer DDR384.

Nå husker ikke jeg hvilket merke du har på minnet, men dersom du skal kjøre det på hastigheter over DDR400, så er sikkert nødvendig å øke spenningen på minnet. Det gjøres enkelt ved å flytte en jumper på P4S533 hovedkortet.

Quote:

Byggeren, jeg får ikke satt cpu:mem på 3:6. Hvis jeg gjør det vil den ikke starte opp. Men kjører jeg cpu @2.4 kan jeg sette den på 3:6 Men da scorer den veldig dårlig på testen. Da ligger den på ca. 2000 på minne test.

Dette kan rett og slett være fordi minnet er klokket lengre enn det tåler, eller at du ligger i grenseland for hva det tåler. Dersom du kjører prosessoren din på 2.4GHz, kjører du med en FSB på 109MHz. Med forholdet da satt til 6/3, resulterer dette i en minnehastighet på 218MHz, eller DDR436. Det kan godt være at dette er på grensen av hva minnet ditt tåler. Prøv å gi minnet litt høyere spenning, så kanskje du får bedre minneytelse.

Quote:

Men vil ikke cpu ta skade av så høy volt?

(1.75V på prosessor)

Med den kjøleribben og viften som du har kjøpt deg tror jeg ikke du vil ha problemer med å kjøre prosessoren på 1.75V. Det største problemet når vi øker spenningen på prosessoren er at effektbruken til prosessoren øker tilsvarende. Dette resulterer i at tilsvarende mer varme må transporteres vekk fra prosessoren.

Med de hastighetene du nå opererer på så er du i grenseland for hva som er fornuftig overklokking med den originale kjøleribben, ivertfall dersom du i tillegg øker spenningen på prosessoren. Men som sagt, men den kjøleribben og viften som du har installert skal du ikke ha problemer med å holde temperaturen i sjakk.

2.92GHz er langt oppe på skalaen, men dersom du er heldig kan du oppnå denne hastigheten. Dersom du skal ha kjangs til å få til dette, er jeg temmelig sikker på at du må flytte jumperen på hovedkortet som gir prosessoren +0.2V. Grunnen til dette er at den spenningsøkningen som blir lagt til med jumperen er der fra det øyeblikket du starter maskinen. Det kan være nødvendig for at prosessoren skal kunne starte.

Eventuell spennings endring som foretas i bios, legges ikke til før mot slutten av bios oppstarten. Dette gjør at du ikke vil kunne måle endringen av spenning dersom du går tidlig inn i bios. Dersom du ønsker å se hva prosessoren ender opp med av spenning, må du trykke "delete" knappen etter at masinen har funnet alle diskene i bios opsptaren.

Så standard komentaren: Overklokking varierer fra prosessor til prosessor, derfor er det slettes ikke sikkert at du oppnår hastigheter som du har lest andre plasser på internett.

OBS! for at du skal kunne lese av korrekt temperatur på prosessoren, må du laste ned en oppdatert versjon av Asus probe, den som følger med på CDen fungerer ikke. Du finner oppdatert versjon på denne linken

Lykke til videre:)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, men jeg kan på bios bare sette forholdet mellom cpu:mem til kun 3:6

Må jeg derfor ha en nyere bios versjon? Isåfall hvilken versjon.

Dessuten vil jeg prøve de tipsene du kom med!

Kommer tilbake med tester med dine tips!

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du mener du må oppgradere, men med CPU:MEM = 3:6 er det samme som å si MEM:CPU=6:3. Det er med andre ord et forholdstall. Det er det samme hvilken vei dette settes, så lenge det presiseres om det er mem:cpu, eller cpu:mem forholdet som det snakkes om.

I biosen på P4S533 kortet kan det godt være at det er CPU:MEM som er rekkefølgen, da skal denne settes til 3:6. (Noe som resulterer i at minne sviver på dobbel hastighet av FSB)

Litt usikker på om det er dette du tenker på når du snakker om oppgradering, i så fall så er det altså ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

Byggeren skrev:

Når du kjører 115MHz FSB og setter forholdet mellom minnet og FSB til 5:3, ender du opp med en minnehastighet på 115*5/3=192MHz som tilsvarer DDR384.

Nå husker ikke jeg hvilket merke du har på minnet, men dersom du skal kjøre det på hastigheter over DDR400, så er sikkert nødvendig å øke spenningen på minnet. Det gjøres enkelt ved å flytte en jumper på P4S533 hovedkor

Quote//

Jeg kan ikke sette forholdet mellom minnet og fsb til 5:3 Den går bare opptil 3:5 hos meg.

derfor lurte jeg på om jeg måtte ha en nyere bios versjon? Og hvis jeg kjører 115*22=2.53 hva må minne være på for at jeg skal kunne kjøre på ddr400??

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-03 15:51, skrev Divxdude:

.....

Jeg kan ikke sette forholdet mellom minnet og fsb til 5:3 Den går bare opptil 3:5 hos meg.

Det er det samme.

Biosen din oppgir forholdet mellom FSB/MEM, her kan du velge 3:5

Det er det samme som å si at forholdet mellom MEM/FSB er 5:3

Lenke til kommentar

Takk skal du, jeg ble litt forvirra skjønner du. Men vet du hva minne bør stå på hvis jeg kjører:

22*115=2533

eller

22*120=2.6

jeg ønsker å kjøre minne på ddr400 hastigheter når jeg klokker cpu til de hastighetene jeg har nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-04 09:02, skrev Divxdude:

Takk skal du, jeg ble litt forvirra skjønner du. Men vet du hva minne bør stå på hvis jeg kjører:

22*115=2533

eller

22*120=2.6

jeg ønsker å kjøre minne på ddr400 hastigheter når jeg klokker cpu til de hastighetene jeg har nevnt ovenfor.

Du vil kun ha muligheten for DDR400 hastighet hvis du får prosessoren til å kjøre på 120Mhz fsb såvidt jeg vet. Ved 3:5 (fsb:mem) så får du ihvertfall følgende hastigheter: (115/3)*5=191Mhz (=DDR382) og (120/3)*5=200Mhz (=DDR400).

*edit* Glemte en parentes. :razz:

[ Denne Melding var redigert av: Ash på 2002-10-04 09:57 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...