Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp! Harddisken vil ikke boote :(

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei!

Har et bittelite problem :/...

.

Den siste tida har maskina vært litt ustabil.. Har testa med annet hovedkort, minne og skjermkort uten at det hjalp.. Det "eneste" som egentlig er igjen å teste ut da er jo harddisk. cpu og PSU.. Bestemte meg for å "teste" om det var harddisk-feil ved å laste windows fra "den andre, store disken" istedenfor raptoren...

Raptoren kjører SATA, sekundærdisken IDE... Jeg kobla fra SATA-disken (som er "ordinær OS-disk", og kjørte PCen med bare èn disk... Prøvde å installere windows på denne og får blåskjerm... Maskina fremdeles ustabil...

Greit, tilbake med Raptordisken... Smekker denne i maskina... Og får opp "Disk boot failure, insert system disk and press enter"... Regna med at det var fordi biosen prøvde å boote på sekundærdisken hvor WinXP ikke ble skikkelig installert, så kobler denne helt fra, og kjører standalone SATA.... Og får "Disk boot failure" ved forsøk på å starte....

Siden det er SATA viser ikke disken i vanlig Bios, men i "RAID-kontrollervinduet" er den tilstede.. .Tidligere har den forsåvidt også vært i "boot sequence"-vinduet i Biosen, hvor den har pleid å stå som førstevalg... Her er den heller ikke lenger...

System:

Epox HK

AMD +3500

1gb Corsair minne

36gb Raptor-disk

200gb WD-disk

Anyone? :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av alt det du har skrevet på post #1 ,så virker det slik for meg at du kan løse problemerne selv uten noe hjelpemidler.

Du observere jo ting som forandrer på systemet ditt og det er alltid en god start.

men litt har jeg lyst til å nevne:

-Du sier Raptor Sata og sekundær IDE. Hvis den sekundær IDE er den eneste disk på en Ide kanal så den skal væra Master.

-Du sier at du finner Sata disken på "RAID-kontrollvinduet". Det kan betyr mye det, men hvorfor finner du den i en Raid sammenheng? og ikke som det var før, som du sier?

Har du da kontrollert Biosen ? Er det alternative konfigurationer som er aktuelle?

Skal kontroller som styrer de sata kanalene væra i Raid eller IDE mode?

Hva sier manualen om dette?

Du prøver å installere windows på en Ide disk og det går ikke. Hvorfor ikke?

Så ja, du har nok løsninger nær deg for å få et stabilt system.

At det kan væra corupt file system/mbr og you name it på en disk , er greit, men hos deg virker det som en konfiguration's problem.

Når det gjelder å teste , vil ikke en test med annet hovedkort og en disk konfigurert på et annet system virker hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Av alt det du har skrevet på post #1 ,så virker det slik for meg at du kan løse problemerne selv uten noe hjelpemidler.

Du observere jo ting som forandrer på systemet ditt og det er alltid en god start.

men litt har jeg lyst til å nevne:

-Du sier Raptor Sata og sekundær IDE. Hvis den sekundær IDE er den eneste disk på en Ide kanal så den skal væra Master.

-Du sier at du finner Sata disken på "RAID-kontrollvinduet". Det kan betyr mye det, men hvorfor finner du den i en Raid sammenheng? og ikke som det var før, som du sier?

Har du da kontrollert Biosen ? Er det alternative konfigurationer som er aktuelle?

Skal kontroller som styrer de sata kanalene væra i Raid eller IDE mode?

Hva sier manualen om dette?

Du prøver å installere windows på en Ide disk og det går ikke. Hvorfor ikke?

Så ja, du har nok løsninger nær deg for å få et stabilt system.

At det kan væra corupt file system/mbr og you name it  på en disk , er greit, men hos deg  virker det som en konfiguration's problem.

Når det gjelder å teste , vil ikke en test med annet hovedkort og en disk konfigurert på et annet system virker hensiktsmessig.

5927990[/snapback]

Hei og takk for svar alle sammen :=)

Vil kommentere litt til dette innlegget:

1. IDE-disken er den eneste disken på IDE-kanalen og står som master.

2. Jeg finner disken i "raid-oppsett-programmet" som kan startes i etterkant av BIOS, men disken er ikke tilgjengelig inne i selve biosen. Jeg ønsker ikke å kjøre RAID, men tenkte å nevne at den faktisk er "tilgjengelig" til å RAIDes her (hvis jeg setter inn enda en disk).

3. Da jeg kjøpte hovedkortet fungerte alt "out-of-the-box" ved at jeg satte "optimized defaults" i bios... Har prøvd å resatt til både optimized- og fail-free-oppsett, samt nullstilt hovedkortet via jumper.

4. Da jeg testa et nytt hovedkort reinstallerte jeg selvfølgelig windows som en clean-install :)

Det høres riktig ut at det er et konfigurasjonsproblem, men det som er rart er "hvordan" feilen oppstod...

Jeg kjørte et stabilt system med SATA som OS-DISK, og IDE som lagringsplass.. Jeg koblet så fysisk fra SATA-disken (uten å alterere innholdet, bootsektor etc.) og lot IDE-disken stå alene. Jeg startet så WinXP-SP2 installasjonen (fra cd), formaterte IDE-disken og begynte å installere på denne.. Så låste systemet seg med en feilmelding jeg har hatt i flere uker (Blåskjerm, IRQL_NOT_EQUAL_OR_LESS_THAN_IRQ eller noe slikt)... Konkluderte da med at det IKKE var SATA-disken som var ustabil (siden feilmeldingen fortsatte selv om denne var tatt ut av systemet), og skrudde så av maskinen. Koblet så til SATA-disken igjen (ved siden av IDE-disken) og prøvde å boote systemet.. Noe som ikke fungerte... Regnet med at det kanskje var Biosen som prøvde å boote fra IDE siden nettop hadde prøvd å installere via IDE-kanalen, så koblet så fra IDE-disken og prøvde å starte BARE med SATA-disken tilkoblet.... Dette går ikke..

Det som er "rart" er jo at jeg ikke har gjort noe med SATA-disken utenom å koble den fra, og deretter til... Når jeg prøver å re-installere windows på denne sier install-programmet at det ikke finnes noen harddisk og at installasjonsprossessen må avbrytes... Bleh :/

mvh.

TH

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Du har ikke skrevet hvilket hovedkort du har så jeg vet ikke hvilke SATA kontroller du har, men har hatt mye problemer med sånt selv.

"Feil" bios version kan føre til noe slikt som du beskriver.

5928219[/snapback]

Hei. Har nylig oppdatert til nyeste Bios-versjon etc...

Har et EPOX EP-9HDAI Pro (Tror jeg :D)

Chipset

VIA K8T800 Pro + VT8237R AGPset

Onboard PCI/IDE

Two IDE ports (up to 4 IDE devices) with UDMA-33, ATA-66/100/133 support from embedded IDE controller.

S-ATA

Two S-ATA ports from VT8237R with up to 150MBps bandwidth with RAID 0,1 support

Ellers finnes produktinfo her

Takker igjen for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Koplet fra IDE disken , resett cmos oh "Load Optimized Defaults" en gang til .

Sjekk om raptoren blir detektert og ligger i HD boot order .

Hvis den er detektert og er eneste disken i systemet og har MBR bør den boote .

Hvis ikke er det slik at IDE disken din har vært placeholder for Boot.ini , ntldr og ntdetect .

XP er sånn at den lager 1'ste disk den ser som MBR/boot/system disk ,

og det er alltid PATA disker i dagens systemer som er sett først.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Koplet fra IDE disken , resett cmos oh "Load Optimized Defaults" en gang til .

Sjekk om raptoren blir detektert og ligger i HD boot order .

Hvis den er detektert og er eneste disken i systemet og har MBR bør den boote .

Hvis ikke er det slik at IDE disken din har vært placeholder for Boot.ini , ntldr og ntdetect .

XP er sånn at den lager 1'ste disk den ser som MBR/boot/system disk ,

og det er alltid PATA disker i dagens systemer som er sett først.

5928243[/snapback]

:) Skal prøve dette når jeg kommer hjem fra jobb (hipp hurra for jobb i påsken! :/)

Hvis det viser seg at sistnevnte her er galskapen (dvs. hva som er galt :)), hva kan jeg gjøre da? :/

Mvh.

TH

Lenke til kommentar

Bruke xp recoveryconsole på SATA disken og legge inn/fikse MBR ,deretter bootcfg /scan for å fixe en rett boot.ini .

Dette då forutsatt at disken har tidligere hatt xp installert som og vært C:

(dette med IDE disken frakoplet )

Har SATA disken hatt D: E: F: e.l og hatt bootbar windows , gjør du det

samme men med PATA disken tilkoplet itillegg da booten er på PATA disken og skal fixes der .

Mere om emnet her:

http://support.microsoft.com/?kbid=314058

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Bruke xp recoveryconsole på SATA disken og legge inn/fikse MBR ,deretter bootcfg /scan for å fixe en rett boot.ini .

Dette då forutsatt at disken har tidligere hatt xp installert som og vært C:

(dette med IDE disken frakoplet )

Har SATA disken hatt D: E: F: e.l og hatt bootbar windows  , gjør du det

samme men med PATA disken tilkoplet itillegg da booten er på PATA disken og skal fixes der .

Mere om emnet her:

http://support.microsoft.com/?kbid=314058

5928385[/snapback]

Hei... SATA-disken var D:\ i windows, men det var denne jeg bootet på.. Plaget meg fra sans og samling at den ikke kom opp som C:\... Det som nok har skjedd er at booten har ligget på IDE-disken (sekunderdisk, men som kom opp som C:\" i windows.. Da jeg formaterte denne ødela jeg samtidig MBR etc. :/

Er det mulig å opprette MBR og alt dette her fra scratch på SATA-disken alene? Hvordan gjør jeg dette hvis windows-installeren ikke finner disken i det hele tatt?

Mvh.

TH

Lenke til kommentar

Enkleste er å kun ha SATA disken tilkoplet .

Boote med xp cd (med en sp2 integrert xpcd)

Installere windows , å velge repair "existing windows installation" (hvis den gamle installasjonen blir detektert da) .

Installer alltid XP med kun den disken du skal ha operativsystemet innlagt på tilkoplet .

Slik blir disk alltid både boot/MBR , system disk og C:\Windows hold på samme disk .

(kople til resterende disker etter at windows er installert ferdig , og pass på at HD boot order i BIOS er riktig etterpå) .

Slik blir alt mye mere ryddig.

Bere legge inn MBR og fixboot på satadisken for å prøve å ha den som C: vil gå dårlig , registry/registeret har alle referanser til drivere/applikasjoner som at windows disker er D:

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Enkleste er å kun ha SATA disken tilkoplet .

Boote med xp cd (med en sp2 integrert xpcd)

Installere windows , å velge repair "existing windows installation" (hvis den gamle installasjonen blir detektert da) .

Installer alltid XP med kun den disken du skal ha operativsystemet innlagt på tilkoplet .

Slik blir disk alltid både boot/MBR , system disk og C:\Windows hold på samme disk .

(kople til resterende disker etter at windows er installert ferdig , og pass på at HD boot order i BIOS er riktig etterpå) .

Slik blir alt mye mere ryddig.

Bere legge inn MBR og fixboot på satadisken for å prøve å ha den som C: vil gå dårlig , registry/registeret har alle referanser til drivere/applikasjoner som at windows disker er D:

5928580[/snapback]

*Klappe for*.. Meget fornuftig :)

Problemet nå er jo bare det at windows ikke dedekterer harddisken! :D

TH

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Har du i BIOS satt onchip SATA til enabled og SATA mode til IDE da ..

Er under :

Integrated Peripherals  - > VIA OnChip IDE Device

5928686[/snapback]

Har testa både SATA = IDE, og SATA = "raid" (eller hva nå det andre alternativet er :)

Windows-installen finner ikke disken, :/

Lenke til kommentar

S-ATA

Two S-ATA ports from VT8237R with up to 150MBps bandwidth

Hei God morgen !

Har du prøvd å sette inn jumper på hdd for reduksjon til 150

Disken din er mulig 300 , men dette er jo et skjeldent mysterium du opplever , Syar er Guru i faget så han kommer nok med en løsning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
S-ATA

Two S-ATA ports from VT8237R with up to 150MBps bandwidth

Hei God morgen !

Har du prøvd å sette inn jumper på hdd for reduksjon til 150

Disken din er mulig 300 , men dette er jo et skjeldent mysterium du opplever , Syar er Guru i faget så han kommer nok med en løsning.

5934411[/snapback]

Hei, og god formiddag ^^

Disken fungerte jo glitrende frem til jeg koblet den fra, formaterte disk2, og koblet den til igjen... Så vet ikke om det vil hjelpe å redusere SATA til 150mb/s..

Syar virker som han har oversikten, og har vært til god hjelp til nå *klappepåskulderen* :)

Mvh.

TH

Lenke til kommentar

Hvis windows ikke finner den , ha den i IDE mode i BIOS og bruk VIA's

SATA drivere på en floppydisk og last driveren med F6 under windows installasjonen .

Er det ikke kun raptoren (36GB) som er sata da .

De er kun sata150 de ,det er kun den nye raptor150GB som er sata300 .

Husker du om du kanskje lagde raptoren's oppsett som single disk raid-0 ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...