Gå til innhold

Får ikke kontaktet CUPS, hvordan fikse/andre ..

Anbefalte innlegg

måter å skrive ut?

Ja jeg fant ut at siden mor bare bruker pc til standard saker, kunne hun like så godt få ubuntu som windows xp. Hun har klart seg bra, men jeg klarer meg dårlig. Skulle legge inn printeren med cups så den lett kunne deles(noe jeg har fått hjelp til før her), men får nå feilmeldingen om at CUPS ikke kan kontaktes. Har prøvd stop/start/restart av prosess og reinstall av alt via apt. men til ingen nytte.

Er snakk om ubuntu 5.10, og printeren er en epson c42+. Tips jeg kan teste for å få printeren til å fungere, eller andre systemer enn cups som jeg ikke vet om som kan brukes?

Når jeg går til System->admin->printing kommer det et vindu med denne teksten:

FEIL
CUPS-tjener kunne ikke kontaktes

Hjelp er kjekt og tas i mot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har ikke startet/installert cups tjeneren. Hvis du er sikker på at du har installert cups kan du installere bum. Det er et grafisk verktøy som der du kan velge hvilke tjenester som skal starte ved oppstart.

5925901[/snapback]

Jeg er rimelig sikker på at Ubuntu kommer med CUPS installert, og at den startes ved oppstart som default.

Lenke til kommentar

har CUPS inne og det starter opp i følge init.d, men når jeg skal prøve å legge til printer, kommer meldingen om at den ikke klarer å kontakte CUPS. Kan vel også kalles 'add printer' delen av instaleringen, og har ikke hatt problemer med denne printeren i ubuntu tidligere.

Kan komme tilbake senere i dag :roll: med litt info, siden jeg nettop kom hjem fra byen og det starter å bli litt for tidlig på dagen til å tenke rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...