Arsenal_RULES Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Som emne tittel sier, er det mulig å gå på folkehøyskole i utlandet? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Fra Wikipedia: Folkehøgskole er en eksamensfri skole i hovedsak knyttet til internater landet rundt. Skoleslaget ble etablert av den danske pedagogen og teologen N.F.S. Grundtvig, og den første skolen ble etablert i Danmark i 1844. Norges første folkehøgskole ble opprettet 1864 (Sagatun Folkehøyskole). Det er vel 80 folkehøgskoler i drift i Norge. De fleste eies og drives av organisasjoner. Den norske folkehøgskoletradisjonen har utviklet to hovedretninger, den ene er en skole basert på kristent livssyn (vel 30 skoler), mens de øvrige er frilynte (vel 50 skoler) og legger ikke inn religionen som basis for sin undervisning. Folkehøgskolene er for mange ungdom første gang de flytter hjemmefra. Det undervises i flere fagområder på folkehøgskolene og de fleste elevene i Norge tar helårskurs. Flere skoler tilbyr også kurs av kortere varighet. Noen få skoler tilbyr 2-årige linjer. Folkehøgskolebevegelsen er i første rekke et nordisk fenomen, men det finnes tilsvarende skoler også i andre europeiske land. Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 16. april 2006 Forfatter Del Skrevet 16. april 2006 Oki, noen som vet om noen gode ideer tli min film utdanning ? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Hvis du ønsker en filmutdannelse, tror jeg kanskje ikke folkehøyskole er helt tingen. Folkehøyskole er mer et friår hvor man gjør noe annet, slik jeg ser det. Du får vel sjeldent noen formell kompetanse ut av et folkehøyskoleår. Flere folkehøyskoler tilbyr imidlertid utenlandsopphold, da som regel i form av "hjelpe lokalbefolkningen" ol. Sett flere folkehøyskoler som drar til ulike steder i Syd-Amerika og Afrika, men det er var kanskje ikke helt det du tenkte på? Lenke til kommentar
kense Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 (endret) Endret 19. april 2006 av kense Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Ja, du har rett der! Men et friår er litt det jeg ser etter også, samtidig som jeg kan få jobbet med film. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Ja, du har rett der! Men et friår er litt det jeg ser etter også, samtidig som jeg kan få jobbet med film. 5971233[/snapback] Og etter folkehøyskoleåret, hva er planene da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå